Studiebeskrivelse for Bachelor in Performing Arts and Cultural Entrepreneurship.
Faculty of Performing Arts
STUDIEBESKRIVELSE FOR BACHELOR OF PERFORMING ARTS AND CULTURAL ENTREPRENEURSHIP (PACE)
1. Introduktion
Uddannelsen Bachelor of Performing Arts and Cultural Entrepeneurship står på to ben: dels indeholder uddannelsen undervisning i praktiske færdigheder inden for hhv. musik, teater, dans eller billedkunst, dels arbejder de studerende med en række fag og fagområder inden for såvel det kulturformidlingsmæssige område som feltet cultural entrepeneurship, dvs. kulturhusdrift, kulturlivets administration, konsulentvirksomhed inden for det kulturelle område, erhvervsrettet innovation, fundraising, markedsføring mm.
Målet med uddannelsen er, at de studerende tilegner sig både praktisk-kreative og teoretiske forudsætninger for at kunne formidle og igangsætte æstetiske, kunstneriske og kulturelle produktioner og processer i forskellige kulturelle, pædagogiske og erhvervsmæssige sammenhænge. De studerende vil desuden opnå forståelse for kultur og kunst i det moderne samfund og indsigt i de vilkår og rammebetingelser, som kulturelle institutioner arbejder under.
Uddannelsen er unik i Danmark, da det formidlende og kulturentreprenante aspekt tager afsæt i praktisk-kreative kompetencer, både inden for den respektive kunstneriske disciplin og inden for formidling og entrepeneurship. Derfor vil der gennem hele uddannelsen være mange tværfaglige projektforløb, ligesom der vil være to længerevarende praktikperioder.
Der er optagelsesprøver til uddannelsen, blandt andet med henblik på at sikre et passende niveau i de praktisk-udøvende discipliner.
Bachelor of Performing Arts and Cultural Entrepeneurship er desuden en helt ny type uddannelse i Danmark, idet den kombinerer fire klassiske kunstdiscipliners fagomrÃ¥der. De fire kunstneriske spor i uddannelsen forløber i tæt samspil med hinanden. Der vil være tale om mange fælles fag og fælles projekter. Herved opnÃ¥r de studerende indsigt i flere kunstneriske discipliner og bliver sÃ¥ledes godt forberedt til et bredt og indsigtsfuldt virke i kulturlivet. Med et bevis pÃ¥ at være Bachelor of Performing Arts and Cultural Entrepeneurship vil man sÃ¥ledes være rustet til mange forskellige typer jobs i kulturlivet inden for kunstnerisk og kulturel formidling og igangsætning. Samtidig er det en vision for uddannelsen, at de færdiguddannede bachelorer som â€kulturelle PACE-makere†vil bidrage til kulturlivet med puls, foretagsomhed og professionalitet, som mærkbart vil kunne spores bÃ¥de i danske og internationale sammenhænge.
2. Uddannelsens formål.
Uddannelsens formål er:
1) At den studerende tilegner sig praktisk-kreative, professionsfaglige og teoretiske forudsætninger for formidling af æstetiske, kunstneriske og kulturelle produkter samt forudsætninger for at kunne igangsætte kulturelle, kunstneriske og æstetiske processer i kulturelle, pædagogisk-sociale og erhvervsmæssige sammenhænge.
2) At den studerende tilegner sig forståelse for kultur og kunst i det moderne samfund, herunder indsigt i de vilkår og rammebetingelser som kulturelle institutioner arbejder under samt redskaber til at kunne analysere og udforme kulturpolitiske og kulturinstitutionelle strategier.
3) At den studerende tilegner sig viden om, forståelse for og indsigt i kultur- og kunsthistoriske teorier, almene kulturelle og æstetiske teorier, samt indsigt i kunstpædagogisk didaktik og performancepædagogik.
4) At den studerende demonstrerer og udvikler færdigheder og kunnen inden for en kunstart (musik, teater, dans, billedkunst) med henblik på at kunne igangsætte æstetisk-kreative processer som en del af kulturformidlingen samt opnår selvoplevet erfaring med og indsigt i de æstetiske processer bag den udøvende kunstneriske virksomhed.
5) At den studerende tilegner sig forudsætninger for samarbejde og konceptualisering mellem forskellige kunstneriske discipliner og samarbejde med andre faggrupper.
6) At den studerendes personlige udvikling fremmes gennem arbejdet med uddannelsens indhold, gennem deltagelse i forskellige arbejds- og samarbejdsformer og gennem medansvar for undervisningen.
7) At den studerende erhverver sig forudsætninger for videreuddannelse.
3. Uddannelsens struktur og varighed.
Uddannelsen varer 3½ år, svarende til 210 point i European Credit Transfer System (ECTS-point) og tilrettelægges over 140 uger.
Der indgår en praktik på 10 uger på uddannelsens 4. semester (svarende til 15 ECTS) med vægt på praktisk-kunstnerisk træning og performancepædagogik, og en praktik på 10 uger på 5. semester (svarende til 15 ECTS) med vægt på cultural entrepreneurship.
Uddannelsens længde angiver det antal studenterårsværk, der skal lægges til grund for planlægningen af uddannelsen. Et studenterårsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år og svarer til 60 ECTS-point.
Undervisningsåret går fra 1. august til 31. juli. Undervisningen på 1. studieår begynder 1. september.
Uddannelsen giver ret til betegnelsen professionsbachelor i praktisk udøvende kunst og kulturformidling. Den engelske titel vil være Bachelor of Performing Arts and Cultural Entrepreneurship (PACE).
Undervisningssproget er engelsk.
4. Adgangskrav.
Optagelse på uddannelsen forudsætter studentereksamen, HF eller lignende adgangseksamen på postgymnasialt niveau suppleret med en optagelsesprøve, hvor ansøgeren bliver vurderet inden for ét af følgende områder: musik, dans, teater, billedkunst og skulptur. Herudover vil der være en prøve i generelle kreative og innovative kompetencer samt en personlig samtale. Der foretages en samlet vurdering af de tre elementer i optagelsesprøven.
I forbindelse med ansøgningen skal ansøgeren specificere, hvilken af ovenstående kunstneriske discipliner man ønsker at følge og gå til optagelsesprøve i.
Der vil være mulighed for at give merit for tidligere opnåede kvalifikationer i henhold til nærmere fastsatte regler (realkompetencevurdering).
Studerende, der optages på uddannelsen, følger undervisningen den praktisk-kunstneriske disciplin, de er gået til optagelsesprøve i og er optaget til uddannelsen på. Der vil dog være mulighed for at søge overflytning til en anden praktisk-kunstneriske disciplin senest ved udgangen af 2. semester efter ansøgning og nærmere vurdering.
5. Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse.
Uddannelsen indeholder nedenstående fagområder og tilrettelægges i moduler, således at et modulforløb normalt svarer til 15 ECTS-point.
Uddannelsen kan tilrettelægges med parallelle modulforløb eller med teoriundervisning løbende parallelt med et modulforløb. Et modul kan tilrettelægges som et fagligt eller tværfagligt projekt. Opdelingen i fagområder betyder ikke, at uddannelsen ikke kan tilrettelægges i projektforløb efter nærmere beskrivelse i studieordningen.
Uddannelsen består af følgende fagområder:
A. Kunst- og kulturhistorie. (20 ECTS).
B. Performancepædagogik, herunder didaktik, æstetisk pædagogik og æstetisk dannelse, videnskabsteori, formidlingsmetoder, kunstarternes udtryksformer, aktiv performance, m.v. (20 ECTS).
C. Cultural Entrepreneurship, herunder kulturelt iværksætteri, samspillet mellem erhvervslivet og kulturen, kulturhusdrift, fundraising, markedsføring, pressearbejde, lovgivning på området, projektledelse, økonomi m.v. (26 ECTS).
D. Praktisk-kunstnerisk træning og fagdisciplinær teori og fordybelse (personal skills, training and artistic development). (75 ECTS).
E. Tværprofessionelt modul. (9 ECTS).
F. Praktik (performancepraktik og entrepreneurshippraktik). (30 ECTS).
G. Bachelorprojekt. (30 ECTS).
Nationale og internationale forskningsresultater fra det æstetisk-kunstneriske og kulturelle område og andre fagområder, der er relevante for professionen, integreres i størst muligt omfang i undervisningen.
Undervisningen tilrettelægges sådan, at IT indgår i undervisningen som redskab, metode og som informationsformidling.
Under hele uddannelsesforløbet tilbydes studievejledning, studieteknik og faglig vejledning.
De studerendes medindflydelse og medansvar skal fremmes gennem deltagelse i arbejdet med uddannelsens og undervisningens organisation, indhold og tilrettelæggelse.
Uddannelsen omfatter en række tværfaglige projekter og et tværprofessionelt projekt som giver de studerende mulighed for at søge indsigt i professionsfaglige og tværprofessionelle problemstillinger inden for relevante uddannelsesområder.
Uddannelsen omfatter arbejde med et bachelorprojekt. Bachelorprojektet skal indeholde en kombination af teoretisk og praktisk-professionsfaglig viden og færdigheder. Bachelorprojektet afslutter uddannelsen og placeres på 7. semester.
Bachelorprojektet skal indeholde både en praktisk-performance del, en skriftlig del og en individuel del og i øvrigt udformes således, at det kan bedømmes ved en afsluttende prøve.
Praktikken har til formål at den studerende individuelt og i samarbejde med andre deltager i forskellige former for kulturelt og kunstnerisk arbejde og gennem indsamling, bearbejdning og anvendelse af viden og erfaring tilegner sig forudsætninger for en kvalificeret løsning af kulturelle og kunstneriske formidlingsopgaver samt forudsætninger for kvalificeret deltagelse i opgaver inden for feltet cultural entrepreneurship. Praktikken tilrettelægges på 4. semester som en performancepraktik og på 5. semester som en entrepreneurshippraktik.
Praktikstederne og uddannelsesstedet samarbejder med henblik på at opfylde praktikkens formål, sikre en uddannelsesmæssig progression og skabe sammenhæng mellem uddannelsen på praktikstedet og uddannelsens fagområder. Praktikstedet fastlægger ved periodens begyndelse i samarbejde med den studerende målene for den studerendes uddannelsesmæssige udbytte af perioden.
En af de to praktikker kan tilrettelægges og afvikles som international praktik og foregå i udlandet ved en kulturinstitution, der er godkendt til at være praktiksted. Aftalen med den udenlandske institution om modtagelse af den studerende i praktik skal være indgået inden for en nærmere fastsat frist før praktikperiodens begyndelse.
Se i øvrigt uddannelsesmodellen vedlagt.
6. Mål og indhold for de enkelte fagområder.
A. Kunst- og kulturhistorie (20 ECTS)
Målet med faget er at den studerende tilegner sig bred indsigt i kunst- og kulturhistorien. Den studerende vil få indsigt i hovedstrømninger og –retninger inden for kunstens, kulturens og æstetikkens historie. Den studerende skal blive i stand til at indsætte kunst og kultur i forskellige historiske og samfundsmæssige sammenhænge samt forstå de nutidige vilkår og rammebetingelser for kunsten og kulturen.
B. Performancepædagogik (20 ECTS)
Fagets formål er at bibringe den studerende en grundlæggende indsigt i didaktik, æstetisk pædagogik, æstetisk dannelse, formidlingsmetoder, coaching-metoder, kunstarternes udtryksformer, konceptualisering, aktiv performance m.v. Faget skal gøre den studerende i stand til at anvende sine praktisk-kunstneriske færdigheder i forskellige typer formidlingsmæssige og pædagogiske sammenhænge.
C. Cultural Entrepreneurship (27 ECTS)
Målet med faget er at gøre den studerende i stand til at agere i det moderne kulturliv som entrepenør og kulturel drivkraft. Som en del af faget vil der være undervisning i kulturelt iværksætteri, kulturhusdrift, fundraising, markedsføring, projektledelse, netværksdannelse, kulturpolitik, lovgivning, økonomi samt samspillet mellem erhvervslivet og kulturen. Elementer omkring projektledelse og virksomheds- og forretningsledelse indgår i fagområdet.
D. Praktisk-kunstnerisk arbejde og fagdisciplinær fordybelse (74 ECTS)
Efter selv at have gennemgået en personlig udvikling gennem arbejdet med et af de givne udtryksformer (dans, teater, musik, billedkunst) er målet, at den studerende udvikler færdigheder og kunnen inden for den pågældende kunstneriske disciplin, således at den studerende er kvalificeret til at indgå i og igangsætte praktisk-kunstneriske processer som en del af kulturformidlingen.
Fageområdet skal således give den studerende mulighed for fagdisciplinær fordybelse, både praktisk og teoretisk.
Endvidere er det mÃ¥let at de studerende via projektforløb m.v. opnÃ¥r indsigt i uddannelsens tre øvrige praktisk kunstneriske discipliner og udvikler færdigheder, der gør dem i stand til at indgÃ¥ i, initiere og lede interdisciplinære â€performance art processerâ€, som en integreret del af et professionelt virke. Der vil være praktisk undervisning i den valgte kunstneriske disciplin – musik, billedkunst, dans eller teater – samt tværgÃ¥ende workshops og projektforløb, hvor man arbejder sammen om praktisk-udførende kunst.
Fageområdet rummer også undervisning i emner, der relaterer sig teoretisk til den valgte kunstneriske disciplin, herunder fagets teori, historie, æstetik m.v.
Billedkunst.
Der arbejdes med alle billedkunstneriske medier og udtryksformer (maleri, tegning, skulptur/objekt, installation, video, foto osv.) De kunstneriske arbejder perspektiveres i forhold international samtidskunst, kunsthistorie og kunsteori. Derudover arbejdes med kunstformidling i et bredt perspektiv herunder udstillingstilrettelæggelse samt rollen som kurator.
Musik.
Uddannelsens musiklinie skal øge de studerendes praktiske og teoretiske færdigheder inden for et bredt musikalsk spektrum. Undervisningen vil bibringe de studerende færdigheder, som dels kan understøtte dem i et virke inden for musik- og anden kulturformidling, dels give et indblik i vilkårene for den udøvende musik til brug for et virke inden for kulturhusdrift og cultural entrepreneurship. De studerende vil modtage praktisk undervisning i et valgt instrument eller sang samt i sammenspil, musikledelse, musikformidling mm. Hertil kommer undervisning i de særlige forhold der gælder i forbindelse med musikproduktion, koncertproduktion m.v.
Dans
På danselinien skal de studerende tilegne sig praktiske og teoretiske færdigheder inden for de væsentligste dansegenrer samt inden for fag som dansens historie, dansens æstetik, bevægelseslære, anatomi osv. Formålet er at den studerende dels opnår færdigheder, der kan understøtte undervisningen i formidling af dans og andre kunstformer, dels opnår en dybere selvoplevet indsigt i dansens verden til fordel for et eventuelt virke ved et danseensemble e.l.
Herudover vil de studerende på danselinien modtage undervisning i koreografi mm. Målet er, at den studerende bliver bredt rustet til et virke inden for dansens verden.
Teater
Inden for teaterlinien skal den studerende arbejde med fysisk og vokal træning, med improvisation og komposition, tilstedeværelse og udtryksmidler. Endvidere arbejdes med teaterets tekstarbejde, sang, dramaturgi, montageteknikker, scenografi, kostumer, lyd og lys.
Et væsentligt tema i uddannelsen er teaterets placering i samfundet, herunder også teaterformer, der går ud den kendte scene-auditorium-relation. Der undervises endvidere i teaterteori og teaterhistorie.
E. Tværprofessionelt modul (9 ECTS)
Målet med faget er, at de studerende arbejder sammen om et større, tværfagligt projekt, der afsluttes med en offentlig forestilling e.l. Herved vil de studerende opnå praktisk indsigt i de øvrige discipliners arbejdsmetoder og særlige karakteristika. De studerende vil desuden opnå erfaring med det arbejde, der ligger bag det at søsætte et større kulturelt projekt.
F. Praktik (30 ECTS)
Praktikperioderne vil være struktureret som to længevarende praktikforløb, hver på 15 ECTS. Målet med praktikkerne er at give de studerende praktisk indsigt og erfaring med de to hovedområder i uddannelsen: det praktisk-udførende eller formidlende og det kulturelt-entrepenante aspekt.
Det praktisk-udførende praktikforløb har til formål at give den studerende oplevelsen af et forløb, hvor man får indsigt i, hvordan kulturen eller kulturformidlingen udføres. Det kunne fx være ved at indgå i en konkret performance eller ved at følge og selv varetage funktionen som kulturformidler i forskellige sammenhænge.
Det kulturelt-entrepenante praktikforløb skal give den studerende indsigt i arbejdet bag kulisserne. Dette praktikforløb kunne fx afvikles i et kulturhus eller et ensembles administration.
G. Bachelorprojekt (30 ECTS)
I bachelorprojektet skal den studerende demonstrere tilegnelse af hele studiets stofområde. Målet er, at den studerende får lov til at fordybe sig i et emne af speciel interesse, samtidig med at der foretages en sammenkobling af den kunnen, man har tilegnet sig i de forskellige fag.
I bachelorprojektet skal der vises personlige praktiske færdigheder, håndtering af en formidlings- eller forestillingssituation samt aflevere en skriftlig opgave.
7. Interne og eksterne prøver samt bevis.
Efter 2. semester aflægger de studerende en intern skriftlig prøve i faget kunst- og kulturhistorie.
Efter 4. semester aflægger de studerende en skriftlig prøve suppleret med en praktisk-kreativ prøve i performancepædagogik, herunder en skriftlig redegørelse fra den praktikperiode, der er på 4. semester. Prøven er en ekstern prøve med ekstern censur.
Efter 5. semester og en efterbehandlingsperiode aflægger de studerende en mundtlig prøve i faget cultural entrepreneurship. Den mundtlige prøve er baseret på en skriftlig synopsis og en skriftlig redegørelse for praktikken i cultural entrepreneurship. Prøven en intern prøve.
Efter 6. semester aflægger de studerende en praktisk-kreativ prøve inden for det praktisk-kunstneriske område, som de studerende har fordybet sig i gennem studiet. Prøven er en ekstern prøve med ekstern censur.
Bachelorprojektet bedømmes ved en individuel prøve, hvor der indgår en praktisk-performancedel, som kan afleveres af en gruppe, en individuel færdighedsdel og en skriftlig projektredegørelse. Karakteren gives på grundlag af en samlet vurdering af projektet.
Kun studerende der har bestået alle uddannelsens 6 semestre er berettiget til at få bedømt bachelorprojektet.
Der udstedes bevis for gennemført uddannelse.
8. Andre regler om uddannelsen.
De nærmere regler om uddannelsen fastsættes i en studieordning.
Der kan i studieordningen fastsættes regler om, at gennemførte uddannelseselementer fra en dansk eller en udenlandsk videregående uddannelsesinstitution træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelsesbeskrivelse (merit).
Uddannelsesmodel: