Skoleforvaltninger
Skoleledere m.fl.
Ungdommens Uddannelsesvejledning
Orientering om nye regler for folkeskolen
April 2008Â Â
Nedenfor følger en orientering om ændringer i folkeskoleloven og vejledningsloven.
Det drejer sig om:
· 10. klasse og
Ændringerne træder i kraft 1. august 2008. Reglerne om indholdet i uddannelsesplanen, for de elever der skal i 10. klasse i skoleåret 2008/09, får dog virkning for udarbejdelsen af uddannelsesplaner i indeværende skoleår (2007/08).
Der henvises til følgende lovforslag:
Folkeskoleloven: Â
Vejledningsloven:
Under pkt. 3 er angivet en oversigt over de bekendtgørelser, der er udstedt eller vil blive det som følge af de nævnte lovændringer.
1. Â 10. klasse i folkeskolen
Reglerne om 10. klasse er ændret fra næste skoleår (2008/09). De nye lovregler fremgår dels af folkeskoleloven dels af vejledningsloven. Vejledningsloven indeholder den del af den nye 10. klasse, som vedrører brobygning og vejledning, herunder uddannelsesplan.
1.1. Indhold i den nye 10. klasse
De nye regler for 10. klasse om struktur og indhold fremgår af et nyt kapitel 2 a i folkeskoleloven. Der henvises til lovbekendtgørelse nr. 1049 af 28. august 2007.
De øvrige dele af folkeskoleloven – der i dag gælder for 10. klasse – vil fortsat være gældende med de justeringer, som fremgÃ¥r af kapitel 2 a. Â
Den del, der vedrører vejledning, uddannelsesplan og brobygning, fremgår af bekendtgørelse nr. 770 af 27. juni 2007 af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv (vejledningsloven).
Â
I det følgende beskrives indholdet i 10. klasse. Hvor intet andet er nævnt, er paragrafhenvisninger til folkeskoleloven.  Â
1.1.1. Generelt struktur
Med lovændringen er 10. klasse målrettet de unge, som efter grundskolen har behov for yderligere faglig kvalificering og afklaring af uddannelsesvalg for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Denne målretning understøttes af nye elementer i 10. klasse som obligatorisk brobygning (se pkt. 1.1.2.D.), en række nye fag (se pkt. 1.1.3.B.) og forstærkede krav til uddannelsesvejledningen, herunder uddannelsesplanen (se pkt. 1.1.2.E.).
10. klasse består som i dag af en obligatorisk del og en valgfri del. Der er fortsat ikke visitation til 10. klasse.
Undervisningsforløbet planlægges fra skoleårets start som helårsforløb eller forløb af kortere varighed. Tilrettelæggelsen af undervisningsforløb besluttes af den enkelte skole. Skolen skal, inden for de ressourcemæssige rammer der er til rådighed, så vidt muligt søge at tilpasse undervisningstilbuddene til de ønsker og behov, der fremgår af elevernes uddannelsesplaner.
1.1.2. Obligatorisk del:
Den obligatoriske del består af:
1.1.3. Valgfri del:
Den valgfri del består af:
1.1.3.A. Følgende tilbudsfag, som alle elever skal tilbydes undervisning i, bortset fra tysk/fransk hvor skolen alene er forpligtet til at give tilbuddet til elever, der har modtaget undervisning i faget som tilbudsfag på 7.-9. klassetrin. Skolens leder kan beslutte også at give tilbuddet om tysk/fransk til elever, der har fulgt undervisningen i det prøveforberedende valgfag i 8. og 9. klasse. (§ 19 d, stk. 2 og 3).
1.1.3.B. Eleverne skal tilbydes undervisning i mindst tre af følgende fag: (§ 19 d, stk. 4)
De sidste 9 fag er nye og afløser den hidtidige valgfagsrække. Disse fag er mÃ¥lrettet ungdomsuddannelserne og indeholder uddannelses- og erhvervsafklarende elementer. Der er ved at blive udarbejdet Fælles MÃ¥l for fagene (fagformÃ¥l og slutmÃ¥l samt vejledende læseplan og undervisningsvejledning). MÃ¥lene er sendt i høring. Se oversigten over kommende bekendtgørelser under pkt. 3. Â
1.1.3.C. Frivillig brobygning: (Se vejledningslovens § 10 d, stk. 3)
Eleverne skal tilbydes brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller kombinationer af brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv. Denne brobygning/praktik kan vare i højst 4 uger.
1.1.3.D. Andre undervisningsaktiviteter
Kommunalbestyrelsen kan godkende, at der tilbydes eleverne undervisning i andre undervisningsaktiviteter. Der skal udarbejdes mÃ¥l og læseplan herfor. Se folkeskolelovens § 19 d, stk. 5Â
1.1.4. Timetal
Der er ikke fastsat vejledende timetal for 10. klasse. Â Â Â Â Â
1.2. Prøver
Der vil fortsat være 10. klasseprøver i fagene dansk, matematik, engelsk, tysk, fransk og fysik/kemi. Der vil desuden være 9. klasse-afgangsprøver i fagene dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Det vil sige folkeskolens bundne afgangsprøver.
Eleven vil have mulighed for at aflægge en eller flere af prøverne og kan vælge at kombinere prøverne, således at eleven fx vælger at aflægge 10. klasse-prøver i et eller flere fag og 9. klasse-prøver i andre. Endvidere kan eleven vælge at kombinere niveauet i fag, hvor der er både en skriftlig og en mundtlig prøve.
Prøverne kan aflægges halvårligt, og skolerne har pligt til at afholde prøverne i såvel sommer- som vinterterminen, hvis en eller flere elever indstiller sig hertil. Det vil fortsat være en betingelse for indstilling til prøve, at eleven har fulgt undervisningen frem til prøveafviklingen.
Se om prøver folkeskolelovens § 19 f.
Bekendtgørelserne, der rummer prøveregler om 10. klasse, vil blive tilpasset de nye regler. Se oversigten over kommende bekendtgørelser under pkt. 3.Â
10. klasse-prøverne vil fortsat være på et højere niveau end 9. klasse-prøverne.
Â
1.3. Særlige forløb
NÃ¥r særlige grunde taler for, at det er til elevens bedste, er der mulighed for at tilpasse undervisningstilbuddet i 10. klasse til elever, der ikke fÃ¥r tilstrækkeligt udbytte af at følge det ordinære 10. klasseforløb. MÃ¥lgruppen er primært unge, der ikke har de basale færdigheder i de grundlæggende fag. Â
Skolens leder kan tilbyde, at en elev deltager i et særligt undervisningsforløb. Disse forløb består af undervisning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv og eventuelt af frivillig brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller kombinationer af brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv. Ungdommens Uddannelsesvejledning inddrages i tilrettelæggelsen af forløbene, der fx kan tilrettelægges i samarbejde med det lokale erhvervsliv mv.
Eleven skal deltage i den obligatoriske brobygning/praktik. (Se om obligatorisk brobygning under 1.1.2.D. og 1.1.4.C). Der vil endvidere være mulighed for at deltage i den frivillige brobygning, jf. pkt. 1.1.3.C . Det vil sige, at brobygning/praktik i alt kan udgøre 6 uger i helårsforløb.
Kravet til den obligatoriske fagrække kan fraviges for så vidt angår faget engelsk og timetallet på 420 årlige timer i helårsforløb. Der skal altid undervises i dansk og matematik i et omfang, så prøvekravene kan opfyldes.
Endvidere kan kravene i den valgfrie del fraviges, bortset fra bestemmelsen om, at der skal tilbydes frivillig brobygning/praktik. Â Â Â
Undervisningsforløbene kan være af kortere eller længere varighed og kan tilrettelægges for enkelt
elever eller grupper.
Der gøres opmærksom på, at særligt tilrettelagte undervisningsforløb skal være beskrevet i uddannelsesplanen og kræver - foruden elevens - forældrenes samtykke. Der skal ved tilrettelæggelsen af forløbende lægges vægt på, at eleven erhverver basale personlige og faglige kompetencer, der sætter vedkommende i stand til at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Der henvises til folkeskolelovens § 19 e, der omhandler de særlige forløb. Â
1.4. Specialundervisning
I dag indeholder bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, mulighed for bl.a. at fravige timetal mv. i 10. klasse (§ 11). Bekendtgørelsen vil blive tilpasset de nye regler for 10. klasse, herunder forholdet til de under punkt 1.3 nævnte særligt tilrettelagte forløb.  Â
2. Ændringer i folkeskoleloven i 8. og 9. klasse
Lovforslag L 171 – lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og forskellige andre love og om ophævelse af lov om brobygningsforløb til ungdomsuddannelserne (tidlig vejledning i folkeskolen, mentorordning, brobygning og forøget opsøgende vejledning m.v.) har også ændret folkeskoleloven for så vidt angår §§ 9 og 33. Desuden er indføjet en ny bestemmelse § 7 a, der omhandler introduktionskurser til ungdomsuddannelse.
Lovforslaget blev vedtaget den 22. maj 2007. Loven har lov nr. 559 af 6. juni 2007. Â
2.1. Introduktionskurser til ungdomsuddannelser i 8. klasse
Fra skoleåret 2008/09 skal alle elever i folkeskolens 8. klasse introduceres til ungdomsuddannelse ved introduktionskurser til flere ungdomsuddannelser med henblik på at forberede og kvalificere valget af ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse. Introduktionskurserne har en samlet varighed på 1 uge.
Opmærksomheden henledes på, at der som konsekvens heraf ikke længere er mulighed for at sende eleverne i praktik i virksomheder og på institutioner i 8. klasse. Se dog under pkt. 2.4. om mulighederne for enkelte elever. Eleverne kan fortsat sendes i praktik i 9. klasse.
Det er forudsat i bemærkningerne til loven, at der skal ske en grundig for- og efterbehandling af introduktionsugen i forbindelse med undervisningen i det obligatoriske emne Uddannelses- erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. De Fælles Mål for dette emne er ved at blive revideret og er sendt i høring.
Reglerne for introduktionskurser fremgår af bekendtgørelse nr. 196 af 26. marts 2008 om brobygning og introduktionskurser til ungdomsuddannelserne.
Â
Om introduktionskurser og praktik henvises i øvrigt til folkeskolelovens § 7 a, vejledningslovens § 10 b og folkeskolelovens § 9, stk. 3.
2.3. Muligheder for brobygning og tilknytning til en mentor i 9. klasseÂ
I 9. klasse skal der tilbydes brobygning til elever, der er uafklarede i valget af ungdomsuddannelse, hvis skolen vurderer, at det vil gavne elevens mulighed for fortsat uddannelse. Denne brobygning har en varighed af mindst 2 og højst 10 dage. Der henvises til folkeskolelovens § 7 a og vejledningslovens § 10 c.
Reglerne for brobygning i 9. klasse fremgår af bekendtgørelse nr. 196 af 26. marts 2008 om brobygning og introduktionskurser til ungdomsuddannelserne.
Der gøres endvidere opmærksom pÃ¥ mulighederne for at fÃ¥ tilknyttet en mentor i 9. klasse. Der henvises herom til vejledningslovens § 5, stk. 2, nr. 5, hvoraf det fremgÃ¥r, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at elever i 9. klasse, der skønnes at fÃ¥ særlige vanskeligheder ved overgangen til ungdomsuddannelserne, fÃ¥r bistand fra en mentor, der kan støtte eleven i udviklingen af personlige og faglige kompetencer.   Â
2.4. Opfyldelse af undervisningspligten
De bestemmelser i folkeskoleloven, der vedrører muligheden for at opfylde undervisningspligten på andre måder end det ordinære skoleforløb giver mulighed for, er justeret. Det gælder folkeskolelovens § 9, stk. 5, der er blevet til § 9, stk. 4, og § 33, stk. 4, der afløses af stk. 4-7.
2.4.1. Opfyldelse af undervisningspligten i medfør af § 9, stk. 4
Den hidtil gældende § 9 stk. 5, i folkeskoleloven er udbygget. Det fremgår nu af selve bestemmelsen, at undervisningsforløbene kan tilbydes elever med særligt behov herfor. Der er tale om forløb, der kan tilpasses den enkelte elev eller grupper af elever. Praktisk og teoretisk indhold, herunder introduktion og brobygning til ungdomsuddannelser, kan kombineres ud fra elevernes særlige behov.
Introduktion og brobygning kan højst udgøre 4 uger pr. år. Heri medregnes også introduktion og brobygning som måtte have fundet sted, jf. lovens § 7 a.
Det praktiske indhold kan udgøres af ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv.
Forløbene skal tilrettelægges således, at eleverne i skoleåret får en undervisning, der lever op til de fastsatte mål for fagene i den obligatoriske fagrække, og eleverne skal aflægge de obligatoriske test og folkeskolens afgangsprøver.
Hvis det skønnes at være til elevens bedste, kan dele af fagrækken fraviges. Der skal dog altid undervises i dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Eleven skal aflægge test og prøver i de fag, eleven deltager i.
Bestemmelsen omfatter ikke længere 10. klasse. Se i stedet folkeskolelovens § 19 e, og pkt. 1.3. ovenfor.
2.4.2. Opfyldelse af undervisningspligten i medfør af § 33, stk. 4, 5, 6 og 7 Â
Efter den gældende folkeskolelovs § 33, stk. 4, kan skolens leder efter forældrenes anmodning godkende, at en elev opfylder undervisningspligten helt eller delvist ved erhvervsmæssig uddannelse eller beskæftigelse, når det vurderes at være til elevens bedste.
Fra skoleåret 2008/09 er bestemmelsen justeret og udvidet.
Der er nu mulighed for ogsÃ¥ at opfylde undervisningspligten ved sÃ¥kaldt â€særligt tilrettelagte forløbâ€.
De muligheder § 33 stk. 4, rummer, er:
Det er en grundbetingelse for at anvende mulighederne i § 33, stk. 4, 5, 6 og 7, at der er tale om helt særlige tilfælde – hvor det vurderes, at eleven sikres bedre fremtidige muligheder for at får en ungdomsuddannelse ved at opfylde undervisningspligten på de nævnte måder.
Det er skolens leder, som efter anmodning fra forældrene og med inddragelse af Ungdommens Uddannelsesvejledning giver tilladelsen. Eleven skal have afsluttet 7. klassetrin.
 Ad 1. særligt tilrettelagte forløb (folkeskolelovens § 33, stk. 5).
De særligt tilrettelagte forløb skal indeholde undervisning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv. Desuden kan forløbene kombineres med introduktion til ungdomsuddannelserne og brobygning hertil. Introduktion og brobygning kan udgøre højst 4 uger pr. år. Heri er inkluderet eventuel brobygning/introduktion, som eleven måtte have deltaget i i medfør af folkeskolelovens § 7 a.
Eleven skal altid undervises i dansk og matematik i et omfang, sÃ¥ fagenes mÃ¥l og kravene ved prøverne kan opfyldes. Eleven skal aflægge den obligatoriske test i dansk/læsning og aflægge afgangsprøver i de to fag.Â
Skolens leder beslutter efter aftale med eleven og forældrene, om eleven skal undervises i andre af folkeskolens fag, herunder om eleven skal deltage i test og prøver. De særligt tilrettelagte forløb kan tilrettelægges i samarbejde med den kommunale ungdomsskole.Â
Der skal ved tilrettelæggelsen af de særligt tilrettelagte forløb lægges vægt på, at eleven erhverver basale personlige og faglige kompetencer, der sætter eleven i stand til at kunne påbegynde en ungdomsuddannelse eller 10. klasse.
Der kan tilrettelægges individuelle forløb eller forløb for flere elever på den enkelte folkeskole eller for elever fra flere af kommunens skoler.
 Ad 2. Hel eller delvis opfyldelse af undervisningspligten ved erhvervsmæssig uddannelse (folkeskolelovens § 33 stk. 6).
NÃ¥r en elev opfylder undervisningspligten delvist ved erhvervsmæssig uddannelse skal eleven altid undervises i dansk og matematik i et omfang, sÃ¥ fagenes mÃ¥l og kravene ved prøverne kan opfyldes. Eleven skal aflægge den obligatoriske test i dansk/læsning og aflægge afgangsprøver i de to fag. Herudover kan elev, forældre og skolens leder beslutte, om eleven skal undervises i andre fag, herunder deltage i test og prøver. Â
Â
NÃ¥r undervisningspligten opfyldes helt ved erhvervsmæssig uddannelse kan tilladelsen betinges af, at eleven deltager i supplerende undervisning i den kommunale ungdomsskole. Â
Ad 3. Hel eller delvis opfyldelse af undervisningspligten ved erhvervsmæssig beskæftigelse med henblik på at afklare elevens uddannelsesvalg (folkeskolelovens § 33, stk. 7).
Ved delvis opfyldelse af undervisningspligten ved erhvervsmæssig beskæftigelse med henblik pÃ¥ at afklare elevens uddannelsesvalg beslutter skolens leder med inddragelse af eleven og forældrene og Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvilken undervisning eleven skal deltage i, herunder om eleven skal aflægge test og prøver.Â
Ved hel opfyldelse af undervisningspligten ved erhvervsmæssig beskæftigelse med henblik på at afklare elevens uddannelsesvalg kan tilladelsen betinges af, at eleven deltager i supplerende undervisning i den kommunale ungdomsskole.
3. Udstedte og kommende bekendtgørelser
3.1. Bekendtgørelse nr. 12 af 11. januar 2008 om procedure for ansøgning til og koordinering af uddannelsesinstitutionernes optagelse af ansøgere til ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, procedure om tilmelding til 10. klasse og om meddelelse til Ungdommens Uddannelsesvejledning (Procedurebekendtgørelsen)
Bekendtgørelsen er udstedt.
3.2. Bekendtgørelse nr. 13 af 11. januar 2008 om ændring af bekendtgørelse om vejledning om valg af uddannelse og erhverv
   Â
Bekendtgørelsen er udstedt.
3.3. Bekendtgørelse nr. 196 af 26. marts 2008 om brobygning og introduktionskurser til ungdomsuddannelserne
Bekendtgørelsen er udstedt.
3.4. Bekendtgørelse om vejledning om valg af uddannelse og erhverv
Bekendtgørelsen forventes sendt i høring snarest.
3.5. Bekendtgørelse om ændring af Fælles Mål mv. bekendtgørelsen
Teksterne er sendt i høring. Â
3.6.
Revision af bekendtgørelse om den obligatoriske selvvalgte opgave
i 10. klasse
Bekendtgørelsen forventes sendt i høring i forÃ¥ret 2008.Â
3.7. Revision af prøvebekendtgørelsen.
Bekendtgørelsen forventes sendt i høring i foråret 2008.
3.8. Revision af bekendtgørelse om folkeskolens
specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand.
Bekendtgørelsen forventes sendt i høring i forÃ¥ret 2008.Â