2647 trinmål er ingen overdramatisering
Af Karsten Bräuner
Bjarne Laustsen (S) mener, at jeg overdramatiserer med mine 2647 trinmÃ¥l som det lovmæssige grundÂlag for min løbende, systematiske, skriftlige evaluering i forbindelse med elevplanerne (NORDJYSKE 26/3).
Jeg må desværre skuffe ham.
Undervisningsminister Bertel Haarder gjorde meget ud af at fremhæve betydningen af den løbende evaÂÂluering i sin tale til DanÂmarks SkoleÂlederÂforening 29. september 2005, hvor han redegjorde for, hvad der var i vente:
â€Det, der vil rykke, er, at der sættes fuldt blus pÃ¥ den løbende evaluering†(min kursiveÂring) i henhold til trinmÃ¥l, sagde ministeren og forklarede:
â€Der er trinmÃ¥l, som ikke er egnet til evaluering ved testning. TrinmÃ¥l, der ikke testes i forhold til skal selvfølÂgelig ogsÃ¥ evalueres – blot pÃ¥ andre mÃ¥der. Dem skal der ogsÃ¥ følges op pÃ¥. OgsÃ¥ i forhold til disse trinÂmÃ¥l skal elevernes præstationer vurderes, konsekvenser skal tages, mÃ¥l skal sættes, aftaler skal indÂgÃ¥s, osv. osv.â€
Ifølge ministeren skal eleverne sÃ¥ledes testes løbende i alle trinmÃ¥l, hvorefter deres præstationer skal vurÂdeÂres, konseÂkvenÂser tages, mÃ¥l sættes og aftaler indÂgÃ¥s for hvert eneste trinmÃ¥l. Et sÃ¥ omfattende arbejde kan i sagens natur kun foregÃ¥ skriftligt.
I marts 2007 var jeg i tæt konÂtakt med Undervisningsministeriet for at fÃ¥ fuldstændig klarhed over de formelle krav til elevplansarbejdet, herunder den løbende evaluering.
Beskeden var klar. To af MiniÂsteriets konsulenter bekræftede uafhængigt af hinanden: Læreren skal gennemføre en løbende, systematisk, skriftlig evaluering af sin undervisning i alle fag i henhold til de enkelte trinmÃ¥l, ikke i noteform, men i en redigeret form, der gør evalueringen ’brugerÂvenlig’ i tilfælde af, at skolelederen skulle kræve at fÃ¥ den fremlagt.[1]
Det betyder, at hver eneste af de 2647 streger pÃ¥ min 53 meter lange trinmÃ¥lsløber repræsenterer forÂberedelse, efterbehandling og (omhyggelig) skriftliggørelse af en evalueringshandling.
Og ikke nok med det. Løbende evaluering betyder, at hvert trinmål skal evalueres flere gange i løbet af et skoleår.
Jeg har spurgt Bertel HaarÂder, hvor ofte en evaluering skal finde sted for at være â€løbendeâ€. Det nægÂter han at svare pÃ¥. Men han fastholder, at lærerne uden problemer kan udføre denne fuldt blus-indsats, der rykker, uden tilførsel af ekstra ressourcer, for det ekstra tidsforbrug er nemlig nul timer.
En sÃ¥dan praksis mener Bjarne Laustsen ikke, der er belæg for. Men indtil Folketinget eller domstolene siger noget andet, er det MiniÂsteÂriets suveræne fortolkning af sin egen lovgivÂning, der danner grundlag for praksis pÃ¥ omrÃ¥det.
Kan vi forÂvente, at Socialdemokraterne vil tage dette op med ministeren?
Efter Marianne Jelveds udtalelser i samme artikel, hvor hun udtrykker forbløffelse over Ministeriets fastlæggelse af praksis, kan de regne med opbakning af Det Radikale Venstre.
Det er vigtigt at slÃ¥ fast, at det ikke er et spørgsmÃ¥l om elevplaner og ikke-elevplaner, om skriftlighed og ikke-skriftlighed. Elevplaner og skriftlighed er kommet for at blive. Men graden af skriftlighed skal reduceres, og elevplanens omfang og systematik skal bringes ned pÃ¥ et realistisk niveau, sÃ¥ hensigtsÂmæsÂsigÂhed med afsæt i lærerens professionelle vurdering bliver det ledende princip.
Det kræver to ting: Der skal ikke stilles krav om egentlige elevplaner i alle fag, og kravet om løbende, systeÂmaÂtisk, skriftlig evaluering i henhold til trinmÃ¥l skal blødes op.
[1] Jeg udbad mig denne udlægning pÃ¥ skrift, men det ønskede man ikke at give. Svaret lød: â€Ifølge forvaltningslovens § 7 er vi ikke som ministerium forpligtet til at underskrive eller udfærdige bestemte erklæringer.†Men man er vel moralsk forpligÂtet til at skabe klarhed om sin egen lovgivning?