Undervisningsministeriet

Frederiksholms Kanal 21

1220 København K

 

 

                                                                                                             Den 18. marts 2008

 

 

Høringssvar til Forslag til Lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser

 

Undervisningsministeriet har i brev af 27. februar 2008 fremsendt forslag til Lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser i høring.

 

Det er en samfundsmæssig opgave at sikre uddannelse, og det er Undervisningsministeriets opgave at tage ansvar for, at det rette antal lærere uddannes, og at de uddannes tilstrækkeligt. Gymnasieskolernes Pædagogikumforening har stor forståelse for, at Undervisningsministeriet forsøger at etablere et fælles pædagogikum for lærere på de gymnasiale uddannelser. Men Forslag til Lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser sikrer ikke i sin nuværende form hverken dimensionering af pædagogikumkandidater eller kvaliteten i pædagogikumuddannelsen. Der er tale om en discountuddannelse og manglende incitament til at uddanne et passende antal lærere.

 

I. Pædagogikum 2009 skal reelt være en vekseluddannelse:

Den foreslåede discountmodel til 40 ECTS-point sikrer ikke, at pædagogikum i realiteten bliver den vekseluddannelse, som også lovforslaget beskriver som selve grundlaget for pædagogikumuddannelsen; dvs. sikringen af vekselvirkningen mellem teori og praksis. Uddannelsens kvalitet kan ikke klares med mindre end 60 ECTS-point, når der skal sikres krav til ny faglighed, nye didaktiske udfordringer og nye former for tværfaglig undervisning. De 40 ECTS-point sammen med pædagogikumkandidatens egen undervisning med 560 arbejdstimer er i forvejen et hårdt belastet arbejdsår, hvorfor yderligere 20 ECTS-point til videreudvikling af kandidaterne det følgende år er en nødvendighed for at opretholde den nuværende kvalitet i pædagogikumuddannelsen.

  

Pædagogikumforening anbefaler, at Pædagogikum 2009 reelt bliver en vekseluddannelse på minimum 60 ECTS point.

 

II. Pædagogikum 2009 skal have incitament til at uddanne et passende antal kandidater:

I den foreslåede finansieringsmodel vil en del af tilskuddet til dækning af uddannelse af pædagogikumkandidater blive indregnet i institutionernes generelle undervisningstaxametre, mens en anden del af tilskuddet vil blive ydet som et særskilt pædagogikumtaxameter. I Bemærkninger til lovforslaget (§ 24, nr. 2) anføres, at kombinationen af de generelle taxametre og et pædagogikumtaxameter giver institutionerne en vis fleksibilitet samtidig med, at den indeholder et incitament for institutionerne til at uddanne kandidater.

Pædagogikumforeningen finder det helt afgørende at henlede opmærksomheden på, at den anførte argumentation er uholdbar. For at sikre en incitamentsstruktur, der lever op til det ønskede formål at få uddannet et passende antal kandidater, skal den bevilgede takst per gennemført pædagogikum afspejle den faktiske pris for et gennemført kandidatforløb.

Lovforslagets finansieringsmodel af pædagogikum med en del af finansieringen i de generelle taxametre er endvidere problematisk ved at give uddannelsessteder med stor tiltrækningskraft på færdiguddannede kandidater et incitament til ikke selv at løfte den opgave, det er, at optage nye pædagogikumkandidater på institutionerne. Effekten af lovforslagets finansieringsmodel står således i skarp kontrast til de formulerede intentioner.

Pædagogikumforeningen anbefaler, at Pædagogikum 2009 reelt styrker incitamentet til at uddanne et passende antal kandidater, således at bevilget takst per gennemført pædagogikum afspejler den faktiske pris for et gennemført kandidatforløb.

 

.

Pædagogikumforening har desuden følgende anbefalinger til lovforslaget og dets udmøntning:

 

1) Krav om ubrudte undervisningsperioder på mindst 6-8 ugers varighed:

Ifølge forslagets § 6 og § 7 fastsætter undervisningsministeren regler om henholdsvis teoretisk og praktisk pædagogikum. Af bemærkningerne til § 8 om praktisk pædagogikum fremgår endvidere, at skolens leder bør tilstræbe, at kandidaten får længere ubrudte undervisningsperioder på mindst 6-8 ugers varighed. Pædagogikumforeningen finder det påkrævet, at Undervisningsministeriet påtager sig det overordnede koordinerende ansvar for det samlede pædagogikumforløbs tilrettelæggelse og sikrer, at pædagogikumforløbet sikres ubrudte undervisningsperioder på mindst 6-8 ugers varighed. Dette er en forudsætning for kvalitetssikringen af pædagogikum som vekseluddannelse. Den udbredte kritik af den nugældende 1-årige pædagogikumordning viser med al tydelighed, at det er nødvendigt at undgå uhensigtsmæssig fragmentering af forløbet.

Pædagogikumforeningen anbefaler, at Undervisningsministeriet påtager sig det overordnede koordinerende ansvar for Pædagogikum 2009, herunder sikring af ubrudte undervisningsperioder på mindst 6-8 ugers varighed.

 

2) Krav om kursusleder:

Det fremgår af forslagets § 8, at undervisningsministeren fastsætter regler om skolens leders ansvar og opgaver, herunder om udpegning af en kursusleder. I Bemærkninger til § 8 stk. 2 nævnes imidlertid, at skolens leder kan udpege en kursusleder, der har til opgave at planlægge og koordinere kandidatens samlede uddannelsesforløb. Dette er utilstrækkeligt, da alle tidligere erfaringer og evalueringer viser, at kursuslederen er krumtappen i skolens tilrettelæggelse af pædagogikum og en nøgleperson for kandidaten, når denne skal gennemføre pædagogikum.

Pædagogikumforeningen anbefaler, at udnævnelse af kursusleder er et uomgængeligt krav.

 

3) Krav om, at den/de tilsynsførende har samme fagkombination som kandidaten:

Ifølge forslagets § 10 afsluttes praktisk pædagogikum med et besøg, hvor kursusleder og den/de tilsynsførende afgør, om kandidaten har bestået praktisk pædagogikum. Dette giver god mening, for så vidt som den/de tilsynsførende har fuld kompetence i forhold til at kunne evaluere kandidaten, dvs. har samme fagkombination som kandidaten. Hvis dette ikke er tilfældet, er tilsynsførendes kompetencer utilstrækkelige til kompetent vejledning af kandidaten og kompetent vurdering af kandidatens udvikling.

Pædagogikumforeningen anbefaler, at den/de tilsynsførende har fuld kompetence til at vurdere kandidatens indsats, dvs. har samme fagkombination som kandidaten.

 

4) Krav om, at afsluttende besøgs konference i praktisk pædagogikum afspejler uddannelsens hovedintentioner:

I bemærkninger til forslagets § 10 foreslås, at alene de(n) tilsynsførende og kursuslederen deltager i den afsluttende konference efter første år. Pædagogikumforeningen ønsker at gøre opmærksom på, at forslaget ikke tager højde for, at kandidaten indledningsvis bør deltage i den del af den afsluttende konference, hvor der reflekteres over fokuspunkter i de konkrete undervisningstimer og det samlede pædagogikumforløb, da det er en forudsætning for at evaluere kandidatens kompetencer til at reflektere over egen undervisningspraksis og udviklingsforløb, som er i centrum i uddannelsen. Kandidaten deltager derimod ikke i den efterfølgende del, hvor kursusleder og tilsynsførende evaluerer kandidaten med henblik på at træffe afgørelse om, hvorvidt kandidaten har bestået praktisk pædagogikum, og samarbejder om at gøre udtalelsen færdig.

Pædagogikumforeningen anbefaler, at kandidaten deltager i første del af den afsluttende konference.

 

Forslag til følgegruppe for Pædagogikum 2009:

Pædagogikumforeningen foreslår, at der nedsættes en ministerielt udpeget følgegruppe for Pædagogikum 2009, som har til opgave at sikre videndeling og samarbejde om den centrale opgave, det er, at gennemføre Pædagogikum 2009 på tværs af de fire gymnasiale uddannelser. Pædagogikumforeningen medvirker gerne som sparringspartner i en sådan følgegruppe.

 

Sammenfatning og konklusion:

Pædagogikumforeningen foreslår derfor, at Lovforslaget til Pædagogikum 2009

 

-         bliver en vekseluddannelse pÃ¥ minimum 60 ECTS point

-         styrker incitamentet til at uddanne et passende antal kandidater ved at bevilget takst per gennemført pædagogikum svarer til faktisk pris for et

gennemført kandidatforløb.

 

Pædagogikumforening har desuden følgende anbefalinger til lovforslaget og dets udmøntning:

1. Undervisningsministeriet påtager sig det overordnede koordinerende ansvar for Pædagogikum 2009, herunder sikring af ubrudte undervisningsperioder på mindst 6-8 ugers varighed.

2. Udnævnelse af kursusleder er et uomgængeligt krav.

3. Den/de tilsynsførende har fuld kompetence til at vurdere kandidatens indsats, dvs. har samme fagkombination som kandidaten.

4. Kandidaten deltager i første del af den afsluttende konference.

 

 

På baggrund af ovenstående kan Pædagogikumforeningen ikke støtte lovforslaget i sin nuværende form. 

 

 

PÃ¥ foreningens vegne

Helene Clemens Petersen

Formand

 

 

 

 

                    Â