Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
UDU Alm.del Bilag 184
Offentligt
538465_0001.png

Vedr. møde med Gymnasiets Lærere i Billedkunst og Design tirsdag den 1.4. 2008 kl. 14.00

Risskov d. 20/3-08Kære medlemmer af Uddannelsesudvalget,Fagene billedkunst og design har efter gymnasiereformen 2005 fået uhensigtsmæssigt trange kår igymnasieskolen og på HF, hvilket vi som repræsentanter for vores faglige forening GLB&D hargjort Undervisningsministeriet og nu også med dette møde gerne vil gøre de ansvarlige politikereopmærksomme på.Informationsstrømmen i den verden, som vor tids unge skal orienterer sig i, er i stigende gradvisuel. Det er således nødvendigt, at man på ungdomsuddannelserne kan starte en kvalificeretoplæringsproces inden for de kreative og kunstneriske arbejdsområder, der jo også, parentetiskbemærket, i et lidt større perspektiv bidrager væsentligt til at profilere og øge eksporten at danskeprodukter og serviceydelser.Med gymnasiereformen 2005 er billedkunst ikke længere et obligatorisk fag i gymnasieskolen,ligesom det er meget vanskeligt at opretholde faget som valgfag, da valgfagene generelt er trængte.Resultatet af denne nedprioritering af fagene er, at størstedelen af de unge slet ikke oplæres i visuelkommunikation, hverken praktisk eller analytisk.GLB&D har siden sidste forår været i dialog med Undervisningsministeriet angående forringelsernefor vores fag. Samtalerne med ministeriet har udmøntet sig i, at GLB&D har revideret læreplanernefor billedkunst og tilsendt ministeriet et forslag til ændrede læreplaner. Ministeriet afventer nuEVA’s evaluering af de kunstneriske fag, før vi modtager respons på vores forslag. Deændringsforslag, vi har tilsendt ministeriet, vedrører kun læreplanerne og ikke billedkunst- ogdesignfagenes muligheder på længere sigt, idet ministeriet er af den opfattelse, at det er politikernesopgave at prioritere mellem fagene.Derfor ønsker vi nu en dialog med jer vedrørende vores fag. Vi har flere forslag til, hvorledes mankan styrke fagene til gavn for de unge, der ønsker at dygtiggøre sig inden for fagområdet, samt fordet aftagende samfund, som har brug for gode og kompetente udøvere inden for kunst, design,arkitektur osv. Vi vil gerne kunne tilbyde de unge et fag på A-niveau, ligesom man gør inden for detmusiske område. Man kan forestille sig flere konstruktionsmuligheder for et sådant kommende A-niveau. På Aarhus Universitet, Afdeling for Kunsthistorie, arbejder man med et fusionsfag

Visuel

Kultur,

hvilket vil kunne rumme begge fag, ligesom

Kunst og Design

er blevet foreslået medudblik til den angelsaksiske kultur.Fik ungdomsuddannelserne mulighed for at udbyde et sådant A-niveaufag, kunne der etableres etfortrinligt samarbejde med de allerede eksisterende studieretningsfag. Eleverne ville således iprogression over samtlige tre år i gymnasieskolen kunne udvikle deres visuelle-kreative evner samtekspertise og dannelse inden for billedanalyse og stilhistorie.Vi er interesserede i nedsættelsen af en arbejdsgruppe, der hurtigst muligt kan udarbejde læreplanerfor et sådant fag på C, B og altså A-niveau. Vi mangler imidlertid den politiske accept oggodkendelse af et sådant tiltag. Det håber vi kan blive resultatet af det forestående møde med jer.Vi glæder os!Med venlig hilsenHenrik Juhl AndersenLektor, formand for GLB&D