Politikpapir - flexundervisning

 


Flexundervisning

 

Flexundervisning er som udgangspunkt et individuelt tilrettelagt forløb, der tager udgangspunkt i den enkelte deltagers forudsætninger, tidsmæssige barrierer, personlige og arbejdsmæssige situation.

 

Flexundervisning skal således anskues som et fuldgyldigt alternativ til holdundervisningen.

 

I forbindelse med realkompetencevurderingen er flexundervisning en relevant tilrettelæggelsesform. Det bliver således muligt at sammentænke undervisningsformen med behovet for at kunne trække delelementer af et fag ud og arbejde med dem, mens andre delelementer kan godkendes som meritgivende.

Et tidssvarende flexforløb er i progressionen tilrettelagt således, at kursisten undervejs tilegner sig flere studiekompetencer. Forløbet tjener således samtidig det formål, at kursisten i endnu højere grad end i den almindelige holdundervisning træner sin evne til selvstændigt studium – med henblik på videre uddannelse og efteruddannelse.

 

 

 


Hvad kan VUC selv gøre?                                

 

Text Box: ”Flex var der, da jeg havde brug for det - jeg kunne begynde med det samme, og samtidig passe mit job på Nordsøen”


VUC kan inden for gældende regelsæt arbejde med udvikling og kvalitetssikring af fleksible tilrettelæggelser, der tilgodeser de kursister, der har et alment eller studieforberedende uddannelsesbehov, men ikke har tid, ønske eller mulighed for at følge et ordinært hold.

 

Kvalitet

 

”Kvalitet” skal stå som hovedoverskrift på alle fleksible forløb. Det er et kvalitetsmål at skabe størst mulig kursistgennemførelse og kursisttilfredshed med den valgte undervisnings- og læringsform.

 

 

Struktur

 

Fleksibilitet i undervisningen kræver en fast struktur og organisering. Dette gælder både undervisningens planlægning, tilrettelæggelse og individualiserede gennemførelse. Der skal være:

 

·         Text Box: "Den største fordel ved at læse pÃ¥ flex frem for at være selvstuderende er, at nogen har struktureret stoffet og brudt det op i passende blokke. Det er ogsÃ¥ guld værd at fÃ¥ rettet opgaver. Endelig er det en stor fordel at fÃ¥ lidt fokuseret eksamensvejledning"Løbende dokumentation af studieaktivitet.

·         Klare fikspunkter for studieforløbet.

·         Klare mÃ¥l for læring og faglighed for den enkelte kursist.

 

Kompetenceudvikling

 

Endelig forudsætter en fleksibel tilrettelagt undervisning, at det pædagogiske miljø retter sig særligt imod de nye og anderledes udfordringer, som denne undervisning giver. Lærerteamet skal opkvalificeres gennem:

 

·         Efteruddannelse i fleksible tilrettelæggelser.

·         Inddragelse af og undervisning i ny informationsteknologi.

·         Fokus pÃ¥ materialeudvikling.

·         Erfaringsudveksling mellem praktikere.  

 

 


Hvad kræves der af politiske initiativer?

 

For at VUC skal kunne matche de ændrede krav til uddannelse fra såvel samfund som kursister, skal bekendtgørelserne være rummelige og fleksible så de umiddelbart giver borgere der har behov for det:

 

·         individualiseret adgang til almen og studieforberedende voksenuddannelse

·         mulighed for virtuel tilrettelæggelse af undervisningen

 

Arbejdstidsaftalerne skal være hensigtsmæssige og må ikke skabe barrierer for fleksible tilrettelæggelser – herunder:

 

·         ikke snævert koble lærernes arbejdstid til kursisternes uddannelsestid

·         knytte forberedelse til undervisning

·         ikke kræve lange varsler for ændringer i lærernes arbejdstid

·         give ledelsen mulighed for at prioritere lærernes arbejdstid