Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
UDU Alm.del Bilag 168
Offentligt
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Materiale til brug ved foretræde for
Folketingets uddannelsesudvalg
tirsdag den 25. marts 2008
Karsten Bräuner
TR, Klarup Skole
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Den 10. april 2007 havde tre lærere fra Klarup skole, Aalborg Kommune, foretræde
for Folketingets uddannelsesudvalg, hvor de fremlagde en konsekvensberegning af
at indføre elevplaner efter bekendtgørelsen (alle elever og alle fag i henhold til trin-
og slutmål) på deres skole. Udvalget bad undervisningsminister Bertel Haarder kom-
mentere beregningen.
I sit svar til udvalget ofrer ministeren ikke ét ord på konsekvensberegningens
konkrete talmateriale (se næste side).
Danmarks Lærerforening har blåstemplet Klarupberegningen som »realistisk«.
I nærværende materiale, der er baseret på samme beregning, viser vi gennem
fem konkrete, illustrative eksempler, hvor megen arbejdstid elevplansarbejdet læg-
ger beslag på med udgangspunkt i, hvor lang tid skolens lærere i gennemsnit bru-
ger på
den løbende forberedelse
og
det at skrive elevplanerne.
Hvert eksempel baserer sig på hypotetiske værdiansættelser af de to parametre.
Parametrene kan diskuteres, mens udregningerne baseret på disse er matematisk
uangribelige.
Eksempel 1
repræsenterer med sine parametre et absolut minimum, der næppe
kan betagnes som realistisk. Virkeligheden ligger nok nærmere
Eksempel 4,
men
det overlader jeg til læseren selv at vurdere.
Materialet opstiller i to omgange syv spørgsmål til undervisningsminister Bertel
Haarder, som vi beder ham svarer på.
Selv om tallene refererer til Klarup Skole i skoleåret 2006/07, kan de et langt
stykke ad vejen generaliseres til folkeskolen
som sådan,
da alle folkeskoler tilnær-
melsesvis fungerer ud fra de samme præmisser.
Karsten Bräuner
TR, Klarup skole
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0003.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
I den debat, der har været omkring Klarupberegningen siden fremlæggelsen i april
2007, har undervisningsminister Bertel Haarder vedholdende kaldt beregningen
»ude i hampen«. Dette har undret os meget, og vi har, lige så vedholdende, bedt mini-
steren præcisere, hvor beregningen går galt i byen.
Afklaringen kom i rubrikken
Clinch,
jeg havde med ministeren i februarnumme-
ret af Danmarks Lærerforenings månedsblad Undervisere. Det fremgår her, at mini-
steren betragter de 10.072 elevplaner, som lærerne på Klarup Skole ifølge bereg-
ningen skal lave om året, som
hele
elevplaner. Dette stiller vi os uforstående over
for af to grunde:
1) Det fremgår klart af det materiale, der ledsagede
beregningen, hvordan en elevplan defineres: »Der er
tale om en elevplan, når en lærer laver en plan for en
elev
i et fag.«
(Min kursivering).
2) Hvis ministeren har overset denne definition – der
sidestiller beregningens
elevplan
med det, han kalder
bidrag til elevplan
– kommer sagens rette sammen-
hæng også frem ved at studere beregningens opstilling
af elevplaner fordelt på de enkelte lærere. Illustrationen
til højre viser således opstillingen over de elevplaner,
jeg skulle lave, opgjort på klasser og fag.
Ud fra definition og opstilling er det således ikke mu-
ligt at misforstå beregningens
bidrag til
elevplaner som
hele
elevplaner.
At ministeren alligevel gør det sætter to muligheder
i spil:
Enten har ministeren
ikke set
beregningen, men alli-
gevel afvist den i snart et år. Eller også
har
han set den, men givet en misvisende
fremstilling af den i offentligheden.
Begge muligheder er uværdige for ministeren og ødelæggende for den saglige,
demokratiske debat i et folkestyre som det danske.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0004.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Baggrund 1
Konsekvensberegningerne er lavet i form af et
regneark, hvor skolens lærere er indtastet sam-
men med deres klasser og fag. Beregningerne
baserer sig på elevtallene i klasserne og to para-
metre:
1) Den tid, det i løbet af en måned tager at gen-
nemføre den løbende, systematiske, skriftlige
evaluering af én elevplan i henhold til trinmål.
2) Den tid, det tager at skrive én elevplan.
I skemaet og figuren til høje er begge parametre
sat til nul.
Af skemaet fremgår, at Klarup skoles 43 lærere
skulle lave 10.072 elevplaner til sammen svaren-
de til 234 i gennemsnit.
Det skal oplyses, at Aalborg Kommune stiller
krav om to årlige elevplaner.
Søjlediagrammet viser, hvor mange elevplaner
de enkelte lærere skal lave – med 48 som det
laveste og 486 som det højeste antal.
En spred-
ning, der gør det umuligt for lærerne at lave elev-
planer under en akkord, der tildeler alle lærere
samme tid til opgaven.
De næste sider viser eksempler på konsekven-
ser for udvalgte talværdier af de to parametre.
Det skal forstås sådan, at
hvis
evalueringen i
gennemsnit tager 5 minutter pr. måned pr. elev-
plan,
og
det tager 10 minutter at skrive en elev-
plan,
tager arbejdet i alt ..... timer.
Konsekvenserne anføres både i absolutte tal og i
forhold til lærernes forberedelsestid (individuel
tid), hvorfra den meste tid til elevplansarbejdet
må skønnes at skulle tages.
Materialet er sendt til undervisningsminister
Bertel Haarder til orientering og besvarelse.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Spørgsmål 1
Anerkender ministeren rigtigheden af, at 43 lærere ved Klarup skole i skoleåret
2006/07 skulle lave 10.072 elevplaner for at leve op til bekendtgørelsens krav?
(Ved 1 årlig elevplan: 5.036 elevplaner)
K
Ja
K
Nej
Eventuel kommentar:
Spørgsmål 2
Anerkender ministeren rigtigheden af, lærerne ved Klarup skole i skoleåret
2006/07 skulle lave 234 elevplaner i gennemsnit?
K
Ja
K
Nej
(Ved 1 årlig elevplan: 117 elevplaner)
Eventuel kommentar:
Spørgsmål 3
Anerkender ministeren rigtigheden af, at den lærer ved Klarup skole, der skulle
lave flest elevplaner i skoleåret 2006/07, skulle lave 486, og at de tre lærere
med færrest elevplaner hver skulle lave 48?
(Ved 1 årlig elevplan: 243/24 elevplaner)
K
Ja
K
Nej
Eventuel kommentar:
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0006.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Baggrund 2
Konsekvenserne af at bruge 5 minutter pr. måned pr. elevplan i 10 måne-
der på den løbende evaluering og 5 minutter pr. gang på at skrive en
elevplan er vidt forskellige.
Diagrammet ovenover viser, hvor megen tid de enkelte lærere bruger af
deres forberedelsestid på at skrive elevplaner, hvis de i gennemsnit bru-
ger 5 minutter på at skrive én elevplan. Hvis de bruger 15 minutter, skal
de sorte søjler være tre gange så høje.
Cirkeldiagrammet ovenover til højre viser, hvor stor en del af forberedel-
sestiden, den løbende evaluering lægger beslag på, hvis lærerne i gen-
nemsnit bruger 5 minutter pr. elevplan pr. måned. Hvis de bruger 10 mi-
nutter, skal cirkeludsnittet være dobbelt så stort.
Bertel Haarder, Kommunernes Landsforening, skoleforvaltningerne og
skolelederne har det med at se bort fra denne del af elevplansarbejdet –
hvilket er ganske forståeligt, da den løbende evaluering repræsenterer
langt den største del heraf.
Og nu til eksemplerne!
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0007.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Eksempel 1
Løbende evaluering pr. måned: 5 min.
Skrivetid pr. elevplan: 10 min.
Konsekvenser:
Tid til løbende evaluering*:
Tid til elevplanskrivning:
Tid i alt:
Omregnet til arbejdsdage:
Tid i % af forberedelsestid:
Største tidsforbrug:
98 timer
39 timer
137 timer
18 dage
36%
283 timer
*) Uafhængig af antal elevplaner pr. år
Kommentar
Én lærer bruger 283 timer på elevplaner svarende til 38 arbejdsdage. Andre 13 lærere
bruger i omegnen af 200 timer, nogle lidt mere, andre lidt mindre.
PS: Grundet et teknisk problem er søjlerne 18-43 blevet skubbet én position til højre. Det påvirker ikke resultatet og vil
blive rettet snarest. Det samme er tilfældet ved de andre eksempler.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0008.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Eksempel 2
Løbende evaluering pr. måned: 5 min.
Skrivetid pr. elevplan: 15 min.
Konsekvenser:
Tid til løbende evaluering*:
Tid til elevplanskrivning:
Tid i alt:
Omregnet til arbejsdage:
Tid i % af forberedelsestid:
Største tidsforbrug:
98 timer
59 timer
156 timer
21 dage
42%
324 timer
*) Uafhængig af antal elevplaner pr. år
Kommentar
Én lærer bruger 324 timer på elevplaner svarende til 44 arbejdsdage. Andre 26 lærere
bruger mere timer end 150 timer, heraf 13 mere end 200.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0009.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Eksempel 3
Løbende evaluering pr. måned: 10 min.
Skrivetid pr. elevplan: 10 min.
Konsekvenser:
Tid til løbende evaluering*:
Tid til elevplanskrivning:
Tid i alt:
Omregnet til arbejsdage:
Tid i % af forberedelsestid:
Største tidsforbrug:
195 timer
39 timer
234 timer
32 dage
62 %
486 timer
*) Uafhængig af antal elevplaner pr. år
Kommentar
Én lærer bruger 486 timer på elevplaner svarende til 66 arbejdsdage – mere end hans
forberedelsestid. Andre 28 lærere bruger mere end 200 timer, heraf 13 mere end 300
timer. Kun 4 lærere bruger under 100 timer.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0010.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Eksempel 4
Løbende evaluering pr. måned: 10 min.
Skrivetid pr. elevplan: 15 min.
Konsekvenser:
Tid til løbende evaluering*:
Tid til elevplanskrivning:
Tid i alt:
Omregnet til arbejsdage:
Tid i % af forberedelsestid:
Største tidsforbrug:
195 timer
59 timer
254 timer
34 dage
68 %
526 timer
*) Uafhængig af antal elevplaner pr. år
Kommentar
Én lærer bruger 486 timer på elevplaner svarende til 66 arbejdsdage – 111 timer mere
end hans forberedelsestid. Andre 4 lærere bruger lidt mere end deres forberedelsestid.
Kun 11 lærere bruger under 200 timer.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
536950_0011.png
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Eksempel 5
Løbende evaluering pr. måned: 15 min.
Skrivetid pr. elevplan: 15 min.
Konsekvenser:
Tid til løbende evaluering*:
Tid til elevplanskrivning:
Tid i alt:
Omregnet til arbejsdage:
Tid i % af forberedelsestid:
Største tidsforbrug:
293 timer
59 timer
351 timer
47 dage
94 %
729 timer
*) Uafhængig af antal elevplaner pr. år
Kommentar
Én lærer bruger 729 timer på elevplaner svarende til 98 arbejdsdage – næsten dobbelt
så meget som hans forberedelsestid. Andre 27 lærere bruger mere end deres forberedel-
sestid. Kun 4 lærere bruger under 100 timer. Kun 7 lærere bruger under 200 timer.
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Spørgsmål 4
Anerkender ministeren rigtigheden af, at hvis den løbende, systematiske, skrift-
lige evaluering tager 5 minutter pr. elevplan pr. måned, og det tager 10 minut-
ter at skrive en elevplan, skal lærerne ved Klarup skole årligt i gennemsnit
bruge 98 timer til evaluering og 39 timer til elevplanskrivning, i alt 137 timer
svarende til 18 arbejdsdage?
(Ved 1 årlig elevplan: 117 timer/16 arbejdsdage)
K
Ja
K
Nej
Eventuel kommentar:
Spørgsmål 5
Anerkender ministeren rigtigheden af, at under de samme forudsætninger skal
den lærer, der skal lave flest elevplaner, bruge 202 timer på evaluering og 81
timer til elevplanskrivning, i alt 283 timer svarende til 38 arbejdsdage?
(Ved 1 årlig elevplan: 242 timer/33 arbejdsdage)
K
Ja
K
Nej
Eventuel kommentar:
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Spørgsmål 6
Anerkender ministeren rigtigheden af, at hvis den løbende, systematiske, skrift-
lige evaluering tager 10 minutter pr. elevplan pr. måned, og det tager 15 minut-
ter at skrive en elevplan, skal lærerne ved Klarup skole årligt i gennemsnit bru-
ge 195 timer til evaluering og 59 timer til elevplanskrivning, i alt 254 timer sva-
rende til 34 arbejdsdage?
(Ved 1 årlig elevplan: 224 timer/30 arbejdsdage)
K
Ja
K
Nej
Eventuel kommentar:
Spørgsmål 7
Anerkender ministeren rigtigheden af, at under de samme forudsætninger skal
den lærer, der skal lave flest elevplaner, bruge 405 timer på evaluering og 122
timer til elevplanskrivning, i alt 527 timer svarende til 71 arbejdsdage?
(Ved 1 årlig elevplan: 466 timer/63 arbejdsdage)
K
Ja
K
Nej
Eventuel kommentar:
UDU, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 168: Henvendelse af 18/3-08 fra Klarup Skole, vedr. konsekvensberegning over indførelsen af elevplaner
Konsekvensberegninger over indførelsen af elevplaner efter
bekendtgørelsen på Klarup skole for skoleåret 2006/07
Konklusion og afsluttende bemærkning
Klarupberegningens konklusion er klar: En elevplanspraksis i folkeskolen baseret på
en løbende, systematisk, skriftlig evaluering henhold til trinmål er umulig på grund
af det meget store tidsforbrug, en sådan evaluering vil medføre. Dertil kommer
spørgsmålet om opgavens kompleksitet, der også er en reel indvending, som vi ik-
ke har medtaget i forbindelse med beregningen, der udelukkende opstiller tidsmæs-
sige betragtninger.
Spørgsmålet om den løbende, systematiske, skriftlige evaluering er meget me-
re tungtvejende end spørgsmålet om én eller to elevplaner om året. Hvis evalue-
ringskravet og kravet om elevplaner i alle fag bortfalder, og der anlægges en mere
realistisk målsætning med hensyn til detaljeringsgrad, vil to årlige elevplaner fortsat
være en mulighed.
Med indførelsen af den løbende evaluering i 1993-loven blev der, billedligt talt,
stillet krav til lærerne om at gå på vandet. Med skærpelsen af evalueringskravet i
forbindelse med indførelsen af elevplaner er det, der var umuligt, blevet decideret
grotesk. Her ligger den helt afgørende kim til problemet.
Da Klaruplærerne var i foretræde sidste år, blev de blandt andet mødt med den
indvending, at adressen på vores henvendelse var forkert – vi skulle være gået til
Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening, ikke Folketinget.
Med undervisningsminister Bertel Haarders nedsættelse af en arbejdsgruppe til
afbureaukratisering af folkeskolen er der i regeringen opstået en erkendelse af, at
problemet ikke kun ligger hos KL og DLF, men at en løsning tillige forudsætter en
kritisk gennemgang af lovgivningen.
Det var netop vort anliggende den gang. Vi håber derfor, at der i Folketinget er
en reel vilje til at revurdere lovgivningen om elevplaner, og at politikerne i denne pro-
ces har personligt format til at sætte hensynet til saglighed og folkeskolens virke
højere end hensynet til den politiske prestige, de har investeret i den eksisterende
lovgivning.