Invitation                                                                  10. marts 2008
Nationale test
værktøj til planlægning af undervisningen af børn med særlige behov
eller
et værktøj til rangordning som kontrolforanstaltning.
De nationale test er indført og nu sendt til pause! Efter evaluering af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning og pÃ¥ Undervisningsministeriets konference 29. oktober 2007, foranlediÂget af Undervisningsminister Bertel Haarder, har behovet for markante forbedringer af testproÂÂgrammet været sÃ¥ tydeligt, at 2008 er blevet til et pauseÃ¥r med testafprøvninger. Men er det nok? I stedet for at lade sig nøje med forbedringer af testene, burde man sÃ¥ ikke arbejde for at forbedre lovgrundlaget med henblik pÃ¥ at gøre testene relevante eller helt afskaffe dem.Â
Er det ikke på tide at træde et par skridt tilbage og spørge:
Er de politiske begrundelser for at indføre nationale test korrekte: â€De nationale test skal sikre, at børn med særlige behov â€findesâ€, sÃ¥ lærerne fÃ¥r mulighed for at undervisningsdifferentiere ud fra testresultaterneâ€? Eller er der en anden â€vejâ€?
Onsdag den 23. april 2008
Kl. 14.00-17.00
Vartovs store sal, Opgang H, 1. sal, Farvergade 27, København
Oplæg til debat:
Innovator ved Vejlefjord Neurocenter, Kjeld Fredens: â€Faglighed som kundskaber var et mÃ¥l i industrisamfundet. I dag bør det være et middel til kreativitet. De nationale test sigter for lavt, nÃ¥r de udelukkende evaluerer pÃ¥ faglighed som paratviden. Vi skal evaluere pÃ¥ kreativitet, og det kan hjerneforskningen fortælle os meget om hvordan man gør!â€
Professor ved DPU, Learning Lab Denmark, København, Knud Illeris: â€Nationale test set i relation til læringens basale dimensioner og i relationen til kompetencebegrebet. Hvorfor bare følge OECD og alle de andre lande, i stedet for at dyrke særlige danske kvaliteter og muligheder?â€
Chefkonsulent og leder af SOPHIA, Per Kjeldsen: â€Hvorfor nationale test, nÃ¥r lærerne i forvejen bruger for ca. 25 mil. kr. Ã¥rligt pÃ¥ eksisterende diagnostiske test og standpunktsvurderinger i et sÃ¥dant omfang, at alle lærere allerede nu kender alle børn med særlige behov?â€
Efter oplæggene forventes der supplerende korte indlæg fra salen og spørgsmål og debat. Invitationen omfatter undervisningsministeren med embedsmænd, Skolerådet, folketingets uddannelsesudvalg, lærerseminarierne, BKF, Skolelederne, DLF, KL, PPF, pressen og andre interesserede.
Formålet med konferencen er dels at afdække behovet for en revitalisering og kvalificering af debatten om lovgrundlaget for nationale test. Dels skal et efter mødet udarbejdet udviklingsstrategisk notat beskrive mulighederne for sådanne ændringer i lovgrundlag og bekendtgørelse, at der formodes at kunne skabes bred professionel og politisk opbakning til anvendelsen af diagnostiske test eller prøver og sikkerhed for udviklingen af kvalificerede redskaber hertil. Til dette formål vil indlæggene og debatten blive optaget og udskrevet.
Tilmelding til SOPHIA's sekretariat: [email protected] mrk.: Konference, nationale test, samt navn og institution, hvorefter det endelige program tilsendes.
                    Â
Per Kjeldsen, leder                /               Anja Madsen Kvols, projektkoordinator