Invitation                                                                    10. marts 2008

Nationale test

 

værktøj til planlægning af undervisningen af børn med særlige behov

eller

et værktøj til rangordning som kontrolforanstaltning.

De nationale test er indført og nu sendt til pause! Efter evaluering af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning og på Undervisningsministeriets konference 29. oktober 2007, foranledi­get af Undervisningsminister Bertel Haarder, har behovet for markante forbedringer af testpro­­grammet været så tydeligt, at 2008 er blevet til et pauseår med testafprøvninger. Men er det nok? I stedet for at lade sig nøje med forbedringer af testene, burde man så ikke arbejde for at forbedre lovgrundlaget med henblik på at gøre testene relevante eller helt afskaffe dem. 

 

Er det ikke på tide at træde et par skridt tilbage og spørge:

Er de politiske begrundelser for at indføre nationale test korrekte: ”De nationale test skal sikre, at børn med særlige behov ”findes”, så lærerne får mulighed for at undervisningsdifferentiere ud fra testresultaterne”? Eller er der en anden ”vej”?

 

Onsdag den 23. april 2008

Kl. 14.00-17.00

Vartovs store sal, Opgang H, 1. sal, Farvergade 27, København

 

Oplæg til debat:

Innovator ved Vejlefjord Neurocenter, Kjeld Fredens: ”Faglighed som kundskaber var et mål i industrisamfundet. I dag bør det være et middel til kreativitet. De nationale test sigter for lavt, når de udelukkende evaluerer på faglighed som paratviden. Vi skal evaluere på kreativitet, og det kan hjerneforskningen fortælle os meget om hvordan man gør!”

 

Professor ved DPU, Learning Lab Denmark, København, Knud Illeris: ”Nationale test set i relation til læringens basale dimensioner og i relationen til kompetencebegrebet. Hvorfor bare følge OECD og alle de andre lande, i stedet for at dyrke særlige danske kvaliteter og muligheder?”

 

Chefkonsulent og leder af SOPHIA, Per Kjeldsen: ”Hvorfor nationale test, når lærerne i forvejen bruger for ca. 25 mil. kr. årligt på eksisterende diagnostiske test og standpunktsvurderinger i et sådant omfang, at alle lærere allerede nu kender alle børn med særlige behov?”

Efter oplæggene forventes der supplerende korte indlæg fra salen og spørgsmål og debat. Invitationen omfatter undervisningsministeren med embedsmænd, Skolerådet, folketingets uddannelsesudvalg, lærerseminarierne, BKF, Skolelederne, DLF, KL, PPF, pressen og andre interesserede.

Formålet med konferencen er dels at afdække behovet for en revitalisering og kvalificering af debatten om lovgrundlaget for nationale test. Dels skal et efter mødet udarbejdet udviklingsstrategisk notat beskrive mulighederne for sådanne ændringer i lovgrundlag og bekendtgørelse, at der formodes at kunne skabes bred professionel og politisk opbakning til anvendelsen af diagnostiske test eller prøver og sikkerhed for udviklingen af kvalificerede redskaber hertil. Til dette formål vil indlæggene og debatten blive optaget og udskrevet.

 

Tilmelding til SOPHIA's sekretariat: [email protected] mrk.: Konference, nationale test, samt navn og institution, hvorefter det endelige program tilsendes.

 

                     

Per Kjeldsen, leder                 /                Anja Madsen Kvols, projektkoordinator