Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Københavns Universitet
Professionshøjskolerne i Region Hovedstaden
Samarbejdsaftale om 7 forslag til styrkelse af kompetencerne hos lærerne i København og på Frederiksberg
Målsætning og baggrund
Frederiksberg Kommune lægger stor vægt på at have en god folkeskole med dygtige lærere og pædagoger. Kommunen prioriterer derfor lærernes grunduddannelse og en målrettet, faglig og pædagogisk efteruddannelse meget højt.
Københavns Universitet og de to Professionshøjskoler i Region Hovedstaden har netop indgået en samarbejdsaftale med fokus rettet mod områder og arrangementer, hvor de komparative fordele for dansk læreruddannelse kan sættes i spil, og hvor universitetet og professionshøjskolerne gensidigt kan styrke hinanden. Aftalen vedlægges og omhandler bl.a.:
· Der etableres et 1.årigt forløb på bachelorniveau i universitetsregi for studerende, der vil uddanne sig til undervisere i dansk, matematik og naturvidenskabelige fag, og som efter det første år målretter sin uddannelse mod et universitetsforløb eller en folkeskolelæreruddannelse ved professionshøjskolerne. Det 1.-årige forløb skal fuldt ud kunne træde i stedet for 1. studieår på læreruddannelsen.
· Forenklede og smidige overgange mellem læreruddannelse og universitetsuddannelse ved udvidelse af de gensidige meritmuligheder, så den fireårige læreruddannelse bliver adgangsvej til bachelor- eller kandidatuddannelser på universitet og så universitetsstuderende, der ønsker at skifte til læreruddannelsen, automatisk får hel eller delvis merit for linjefagene.
· Etablering af fælles masteruddannelse hvor både bachelorer og kandidater fra universiteter og læreruddannede fra professionshøjskolerne kan specialisere sig til at varetage særlige opgaver inden for skoleområdet.
· Samarbejde om forskeruddannelse af ansatte ved professionshøjskolerne, forskningsaktiviteter og gensidig berigelse af fagdidaktiske og pædagogiske miljøer.
Senest 1. juli 2008 foreligger der en konkret plan for aftalens udmøntning. Parterne er enige om, at flest mulige tiltag skal iværksættes med virkning for det kommende studieår 2008/2009. Ovenstående aktiviteter vil styrke såvel lærernes grund- som efteruddannelse til gavn for skolevæsenet i kommunerne i Hovedstadsregionen.
I forlængelse af dette etableres hermed et øget samarbejde mellem Københavns Universitet, professionshøjskolerne, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Parterne er enige om at iværksætte følgende 7 konkrete initiativer:
Styrkelse af praktikforløb i de københavnske og frederiksbergske folkeskoler – højere kvalitet i praksis
Praktikforløbene på folkeskoler er et centralt element i læreruddannelsen, hvorfor et styrket samspil vil styrke kvaliteten af læreruddannelsen.
1. Uddannelse af mindst 100 praktikvejledere frem til 2012 Der er et pres på de københavnske og frederiksbergske skoler for at tage flere praktikanter. For at tilskynde skolerne til at tage praktikanter skal praktikopgaven have et selvstændigt pædagogisk formål.
Det forudsætter, at alle skoler har uddannede praktiklærere. I dag er der 39 uddannede praktiklærere i Københavns Kommune og 20 i Frederiksberg Kommune. De to kommuner vil arbejde for at forøge dette antal, så der vil være mindst én uddannet praktikvejleder pr. spor, svarende til i alt 145 praktiklærere i København og 50 på Frederiksberg. Kommunerne vil herudover arbejde for certificering af praktikindsatsen samt, at skolernes faktiske udgifter til praktikvederlag dækkes, så skolerne ikke har ekstraudgifter til praktikstuderende.
2. Etablering af 2 – 3 profil- og praktikskoler: Københavns Kommune har som målsætning at oprette 2 – 3 yderligere kombinerede profil- og praktikskoler i de kommende år med særlige faglige profiler, hvortil der er knyttet såvel faglige og pædagogiske udviklingsaktiviteter som en særlig praktiktyngde og -forpligtelse. Den nuværende idrætsprofilskole vil blive suppleret med skoler med profiler indenfor eksempelvis naturfag, tosprogethed og almen pædagogisk udvikling. 1 – 2 yderligere profilskoler forventes udpeget inden udgangen af 2008, påbegyndt sommeren 2009 og fuldt ibrugtaget i 2010-2011
Udvikling af faglig profil og praktik på skolerne i Frederiksberg Kommune: Frederiksberg Kommune vil fortsat i de kommende år udvikle den faglige profil på alle kommunens skoler. Dette sker med udgangspunkt i kommunens struktur med relativt få og store skoler. Den overordnede rammeplan for udviklingsaktiviteter på det faglige og alment pædagogiske område vil blive forstærket og yderligere målrettet de fælles indsatser i denne aftale.
Øget samarbejde om grund- efter- og videreuddannelse og højere teoretisk kvalitet.
 Â
Med trepartsaftalen i kvalitetsreformen tilføres lærernes efter- og videreuddannelsesområde flere ressourcer. Dette skal følges op af etablering af styrkede uddannelsestilbud i samspil mellem partnerne.
3. Samarbejde om forsknings- og udviklingsopgaver: Universitetet og professionshøjskolerne er bl.a. enige om at indlede fælles forsknings- og udviklingsarbejder rettet mod folkeskolen, hvor synergien mellem forskning og praksisadgang udnyttes indenfor en række områder, bl.a. i form af ph.d.-uddannelse, udvikling, gennemførelse og evaluering af forskningsbaseret uddannelse. Samarbejdet udvides til også at omfatte Københavns Kommune i de konkrete samarbejder, hvor det skønnes hensigtsmæssigt.
4. Fælles udviklingsarbejde på profilskolerne: Profilskolerne skal bidrage til at løfte den pædagogiske faglighed i Københavns Kommune, særligt indenfor profilen og profilskolerne vil være omdrejningspunktet for kommunens samarbejde med professionshøjskolerne og universitetet. I Frederiksberg Kommune vil et tilsvarende samarbejde ske med udgangspunkt i udvalgte enkeltskoler inden for kredsen af skoler på Frederiksberg. Parterne vil indgå samarbejde om fagligt og pædagogisk udviklingsarbejde, herunder forsøg med højere fagligt niveau for liniefagslærere inden for profilen, bl.a. i form af forlængede praktikforløb med større fagligt og pædagogisk indhold.
5. Profilskolerne som lokale centre for videreuddannelse: Profilskolerne skal i samarbejde med universitetet og professionshøjskolerne være faglige videns- og formidlingscentre for efter- og videreuddannelse af københavnske lærere, særligt indenfor profilen.
6. Samarbejde om småfag: Endelig indledes et samarbejde, hvor mindre linjefag med mindre søgning som f.eks. tysk, fransk, fysik/kemi, biologi og geografi kan udbydes som et samarbejde mellem professionshøjskolerne og Københavns Universitet på såvel grunduddannelse som på Åben Uddannelse og efteruddannelse. På baggrund af dette samarbejde etableres faglige netværk, der også inkluderer de relevante lærere indenfor småfagene i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
7. Mindre projekter Herudover vil parterne indgå i mindre, fælles projekter, der understøtter aftalens fokus.
Det videre arbejde
Aftalen er indgået med forbehold for de kompetente organers tilslutning
Parterne nedsætter en fælles arbejdsgruppe, der senest 1. juli 2008 skal fremkomme med et konkret forslag til forslag 1 – 7, inkl. tidsplan og økonomisk overslag. Realiseringen af forslagene 1 og 2 vil afhænge af budgetforhandlingerne for 2009. Frederiksberg Kommune deltager i den del af arbejdet der også vedrører Frederiksberg.
I.f.t. pkt. 7 udpeger professionshøjskolerne og Københavns Universitet kontaktpersoner til følgende samarbejdsprojekter med Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning: Sommerskole med deltagelse af lærerstuderende, erhvervspraktik på det naturvidenskabelige fakultet, fagolympiade og naturvidenskabsfestival, Idrætsprofilen på Bellahøj Skole samt handlingsplan for læsning.
København. 4. marts 2008:
Ritt Bjerregaard
|
Ove E. Dalsgaard |
Ralf Hemmingsen |
Bo Asmus Kjeldgaard |
Hans Siggaard Jensen |
Mads Lebech |