Forskningsbaseret læreruddannelse fra 2009

Det fremgår af regeringsgrundlaget Mulighedernes samfund, at der skal etableres supplerende læreruddannelser:

 

»Interessen for lærerfaget skal styrkes ved etableringen af supplerende læreruddannelser, der, afhængig af den enkelte studerendes valg, kan føre til job i folkeskolen eller i gymnasiet. Den nuværende struktur med henholdsvis universiteter og professionshøjskoler fastholdes, men der åbnes for, at professionshøjskoler og universiteter kan gå sammen om udviklingen af nye uddannelser på lærerområdet, der fagligt skal godkendes af Akkrediteringsrådet«.

 

Under finanslovsforhandlingerne har Ny Alliance udtrykt støtte hertil.

 

Regeringen har nu besluttet, at der skal ske udbud af supplerende læreruddannelser, herunder forskningsbaserede læreruddannelser, fra 2009.

 

Aarhus Universitet har søgt Akkrediteringsrådet om akkreditering og godkendelse af en treårig forskningsbaseret bacheloruddannelse med studiestart i september 2008. Uddannelsen blev akkrediteret positivt af Akkrediteringsrådet i december 2007.

 

Der er tale om en universitetsuddannelse, og derfor ligger kompetencen til at godkende uddannelsen også hos Akkrediteringsrådet. Videnskabsministeren har mulighed for at stoppe godkendelsen af en uddannelse, hvis oprettelsen ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig. Bestemmelsen finder fx anvendelse, når der allerede findes en lignende uddannelse under et andet ministerområde.

 

Det er vurderingen, at der er behov for at overveje de samfundsøkonomiske konsekvenser yderligere, før en supplerende læreruddannelse kan godkendes. Samtidig er tiden nu så fremskreden, at det ikke er muligt at udbyde uddannelsen fra 1. september 2008.

 

På den baggrund er det besluttet, at Videnskabsministeren meddeler Aarhus Universitet og Akkrediteringsrådet, at der er behov for yderligere overvejelser af de samfundsøkonomiske aspekter.

 

Videnskabsministeren iværksætter derfor nu en høring af Aarhus Universitet med henblik på at stoppe godkendelsen af et udbud af uddannelsen i 2008, jf. akkrediteringslovens § 10, stk. 3.

 

Videnskabsministeriet igangsætter samtidig i samarbejde med Undervisningsministeriet og Finansministeriet et arbejde med udformningen af nogle overordnede rammer for udvikling af supplerende læreruddannelser, herunder forskningsbaserede læreruddannelser, med henblik på Akkrediteringsrådets akkreditering og godkendelse, jf. regeringsgrundlaget. Udformningen af rammerne skal også ske under hensyntagen til de frihedsgrader, som gælder for udviklingen af forskningsbaserede uddannelser.

 

I den forbindelse skal bl.a. følgende afklares:

 

Arbejdsgruppen vil undervejs inddrage interessenter på området – herunder blandt andet universiteter og professionshøjskoler.

 

Af hensyn til den videre proces frem mod udbud af forskningsbaserede læreruddannelser med start den 1. september 2009 skal arbejdet med udformningen af de overordnede rammer være afsluttet senest den 1. juni 2008.