29.02.2008

Til Folketingets uddannelsesudvalg

 

 

 

 

 

 

Vedr. professionsbacheloruddannelse i offentlig administration

 

Undervisningsministeriet har mandag den 18. februar sendt et forslag til bekendtgørelse for en ny professionsbacheloruddannelse i offentlig administration i høring. Vi har i Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) længe været opmærksomme på, at denne uddannelse var på vej, da den kan få stor betydning for socialrådgiveruddannelsen. Vi har derfor også med spænding og til tider bange anelser fulgt udviklingen af den nye uddannelse, og med det forslag til bekendtgørelse, der netop er sendt i høring, er der god grund til bange anelser. Der er behov for, at Folketingets Uddannelsesudvalg ser nærmere på særlige dele af uddannelsen, som jeg vil komme ind på her.

 

Jeg skal nævne, at SDS ikke er høringspart på forslaget, men at vi agter at indsende et høringssvar inden fristens udløb den 7. marts. I høringssvaret vil vi komme med en række mere generelle bemærkninger end vi vil i denne henvendelse.

 

Jeg vil dog slå fast, at vi mener, at der er et behov for nye uddannelser på forvaltningsområdet, og til dels også på beskæftigelsesområdet, hvorfor vi ikke vil afskrive den nye professionsbacheloruddannelse i offentlig administration. Men der er altså behov for at ændre i det foreliggende forslag til bekendtgørelse. Og samtidig bør der kigges nærmere på bekendtgørelsen om socialrådgiveruddannelsen, der senest er revideret i 2002.

 

Praktikpladsmangel

Der har i en lang årrække været problemer med at skaffe det tilstrækkelige antal egnede praktikpladser til socialrådgiveruddannelsen. Det kan ikke blot forklares med kommunalreformen, eftersom der også blev peget på problemstillingen i evalueringen af socialrådgiveruddannelsen i 2001. Semester efter semester har praktikkoordinatorerne problemer med at skaffe praktikpladser, hvilket har negativ betydning for kvaliteten. Det gælder både praksisstudiepladser og uddannelsespraktikpladser.

 

Denne problematik må forventes skærpet, når de studerende på den nye administrationsuddannelse skal i praktik. Særligt de studerende der tager beskæftigelses- og velfærdsoverbygningerne vil skulle have de samme praktikpladser som socialrådgiverstuderende.

I forbindelse med behandlingen af L25 om erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser er der god mulighed for at forpligte regioner, kommuner og andre aftagergrupper til at stille det tilstrækkelige antal egnede praktikpladser til rådighed for socialrådgiveruddannelsen og den nye administrationsuddannelse, ved at lade de to uddannelser være omfattet af lovforslagets § 26. Det vil vi stærkt anbefale.

 

Alternativt er der stor risiko for, at de kvalitetsproblemer de studerende på socialrådgiveruddannelsen oplever i deres praktikforløb skærpes, og at de desuden overføres til administrationsuddannelsen. Det kan ingen have interesse i.

 

Vedr. beskæftigelsesoverbygningen

Der er en vis fornuft i, at en af de 6 overbygninger på den nye administrationsuddannelse er målrettet beskæftigelsesområdet. Men det er helt afgørende, at de grupper, som medarbejdere med en administrationsuddannelse kommer til at arbejde med er begrænset til de lettere kontanthjælpssager, dvs. kontanthjælpsgrupperne 1 og 2, da de tungere sager kræver flere og beder socialfaglige kompetencer end de, de studerende på administrationsuddannelsen skal tilegne sig. Endvidere er det helt afgørende, at visitationen foretages af socialrådgivere med de rette socialfaglige kompetencer, da visitationen er af helt afgørende betydning for, at den rette indsats overfor borgeren iværksættes.

 

Vedr. velfærdsoverbygningen

Vi ser ikke, at der er noget behov for en velfærdsoverbygning på den nye uddannelse. Derimod er det stærkt bekymrende, at den er kommet med i bekendtgørelsesforslaget. Der er direkte overlap med socialrådgiveruddannelsen ift. hvad de studerende skal kvalificere sig til. Det gælder planlægning og koordinering af den sociale indsats, evaluering og dokumentering m.v.

 

I 2006 nedsatte Undervisningsministeriet et antal arbejdsgrupper til at afsøge og vurdere behovet for fremtidens nye uddannelser indenfor forskellige områder, herunder forvaltningsområdet. Det er resulteret i dette forslag til en ny administrationsuddannelse. Men de første udkast til en rapport om arbejdsgruppens arbejde lagde op til, at socialrådgiveruddannelsen skulle blive en del af denne generelle uddannelse på forvaltningsområdet.

 

I den endelige rapport var dette heldigvis ikke tilfældet, og i stedet skulle der iværksættes et udredningsarbejde af forskelle og ligheder på socialrådgiveruddannelsen og den nye administrationsuddannelse, og mulige synergieffekter skulle afsøges. Det arbejde er først påbegyndt i januar måned, og er først afsluttet til sommer. Det er hovedrystende at det sker på denne måde, og betyder, at der nu foreslås en uddannelse med en velfærdsoverbygning, der som nævnt direkte overlapper socialrådgiveruddannelsen på flere punkter.

 

Vi har naturligvis bemærket, at der er tale om, at de studerende på administrationsuddannelsen skal tilegne sig socialadministrative kompetencer, mens der på socialrådgiveruddannelsen er tale om socialfaglige kompetencer. Men socialadministrative kompetencer er ikke nærmere defineret i bekendtgørelsesforslaget.

 

Problematikken er den, at hvis planlægning og koordinering af sammenhængende sagsforløb skal være fagligt forsvarligt er det nødvendigt med relationsarbejde. Og hvis relationsarbejdet skal være fagligt forsvarligt skal det udføres af medarbejdere med socialfaglige kompetencer. Her er det ikke tilstrækkeligt med en udefineret socialadministrativ kompetence. Vi har altså at gøre med en uddannelsesoverbygning, der enten leder til faglig uforsvarlighed eller et direkte uddannelsesoverlap, og begge dele må frarådes.

 

Vi vil kraftigt anbefale at velfærdsoverbygningen skrives ud af forslaget.

 

Fremtidens socialrådgiveruddannelse

I stedet for en velfærdsoverbygning bør der kigges nærmere på bekendtgørelsen om socialrådgiveruddannelsen for at få afklaret, om denne er tidssvarende. Socialrådgiveruddannelsen er som nævnt indledningsvist senest revideret i 2002, men siden da er der sket store ændringer på socialrådgivernes beskæftigelsesområde. Der er sket en stor udvikling i kravene til evaluering, dokumentation og kvalitetsudvikling, der er gennemført en kommunalreform, flere socialrådgivere ansættes i den private sektor m.v.

 

Socialrådgiveruddannelsen skal i henhold til den gældende bekendtgørelse kvalificere de studerende til at planlægge og koordinere sammenhængende sagsforløb, samt dokumentere og evaluere indsatsen af disse. Men det bør ifølge SDS være en større del af uddannelsen. Vi har i 2007 arbejdet med forslag til en videreudvikling og styrkelse af socialrådgiveruddannelsen på blandt andet disse områder. Ved at styrke socialrådgiveruddannelsen på disse områder, vil velfærdsoverbygningen på administrationsuddannelsen blive endnu mere overflødig end det er tilfældet som det ser ud nu. Det vil betyde, at de nyuddannede socialrådgivere på et højt socialfagligt og administrativt niveau vil kunne varetage de funktioner, som de nye administratorer kan alene på et administrativt niveau.

 

SDS' politikpapir om socialrådgiveruddannelsen er vedlagt denne henvendelse.

 

 

Med venlig hilsen

 

Mads Samsing,

Formand for SDS

 

Web:      www.sdsnet.dk

Mail:      [email protected]

Tlf.:        61 22 57 40