Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
UDU Alm.del Bilag 130
Offentligt
NOTAT
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov omstatens uddannelsesstøtte (Periodisering af indkomstkon-trollen)I. GenereltLovudkastet blev den 15. oktober 2007 sendt til høring med svarfrist den2. november 2007 hos 93 myndigheder, organisationer m.fl. Desuden harlovudkastet været offentliggjort på Høringsportalen. Da der den 25. okto-ber 2007 blev udskrevet Folketingsvalg, blev høringen sat i bero, men blevden 12. december 2007 genoptaget med svarfrist den 18. december 2007.20 myndigheder, organisationer m.fl. afgivet høringssvar, og heraf har 6væsentlige bemærkninger til lovudkastet. Høringsliste med angivelse af,hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt som bilag 1.Nedenfor følger resumé af høringssvarene efterfulgt af Undervisningsmini-steriets kommentarer hertil.
18. december 2007ref.mgpj.nr. 2007-4210
II. Væsentlige bemærkninger til lovudkastet1.2.3.4.5.6.7.Muligheden for mere erhvervsarbejde er studietidsforlængendeDefinition af uddannelsesperiodenUddannelsesstedernes vejledningsindsatsRegulering af forhøjelsen af årsfribeløbet efter SU-lovens § 24, stk. 4.Økonomi og finansieringSamkøring af oplysninger i kontroløjemedAndet
Ad 1. Muligheden for mere erhvervsarbejde er studietidsforlæn-gendeRektorkollegietogKøbenhavns Universitetfinder, at den tilskyndelsetil mere erhvervsarbejde, der ligger i forslaget, er i klar modstrid med re-geringens og Folketingets ønske om, at de studerende skal hurtigere igen-nem uddannelsesforløbet. Der henvises i den forbindelse til, at undersøgel-ser viser, at erhvervsarbejde på mere end 20 timer om ugen er studietids-forlængende.RektorkollegietogKøbenhavns Universitetadvarer end-
videre mod, at studerende i højere grad anses som en del af arbejdsstyr-ken og i mindre grad som studerende.Undervisningsministeriets kommentarer.Formålet med forslaget er at undgå, at uddannelsessøgende, der begynderpå eller afslutter en uddannelse, mødes med et krav om tilbagebetaling affor meget modtaget SU, alene på grund af for høj indkomst i månederneuden for uddannelse. Det er således ikke dette forslags ærinde at tilskyndede studerende til mere erhvervsarbejde i uddannelsesperioden, og forsla-get lægger heller ikke op til ændringer i forhold til de studerende mulighe-der for erhvervsarbejde i uddannelsesperioden. Rektorkollegiets og Køben-havns Universitets bekymringer må således bero på en misforståelse.Ad 2. Definition af uddannelsesperioden.RektorkollegietogSyddansk Universitetpeger på, at det ikke er enty-digt om formuleringen ”afslutter uddannelsen” omfatter såvel studerende,der færdiggør uddannelsen, som studerende der ophører af andre grunde.RektorkollegietogSyddansk Universitetgør endvidere opmærksompå, at studerende på uddannelser med kvartalsstruktur – fx hvor bachelor-uddannelsen afsluttes i marts og kandidatdelen påbegyndes i septembersamme år - vil blive omfattet af § 22 a, hvis der fastsættes regler om, atuddannelsessøgende, der har mindst 4 sammenhængende kalendermånderi støtteåret, hvor de er uden for uddannelse, vil være omfattet af den fore-slåede § 22 a om periodiseret indkomstkontrol.Undervisningsministeriets bemærkningerDa forslaget regulerer mulighederne for indtægt i perioden uden for ud-dannelse, er det ikke hensigten at sondre mellem, om den studerende af-slutter uddannelsen efter at have bestået den endelige eksamen eller op-hører af andre grunde.Efter de gældende regler er studerende berettiget til SU i perioden mellemen bachelor- og en kandidatuddannelse, hvis kandidatuddannelsen påbe-gyndes efter indtil 2 måneders ferie. Det fremgår af bemærkningerne tillovudkastet, at studerende, der er uden for uddannelse og derfor ikke be-rettiget til SU i mindst 4 sammenhængende kalendermåneder i støtteåret,vil blive omfattet af muligheden for en omregning af indkomstkontrollen.Det betyder, at studerende, der afslutter en bacheloruddannelse i marts ogpåbegynder kandidatdelen i september samme år og derfor betragtes somværende uden for uddannelse i perioden mellem de to uddannelser, kanblive indkomstkontrolleret efter reglerne i den foreslåede § 22 a, hvilketogså er hensigten med forslaget.Ad 3. Uddannelsesstedernes vejledningsindsats.RektorkollegietogSyddansk Universitetgør opmærksom på, at de nyeregler om periodiseret indkomstkontrol vil være vanskelige at forstå for destuderende, hvilket vil forøge uddannelsesstedernes vejledningsindsatsvæsentligt.RektorkollegietogSyddansk Universitetunderstreger der-
2/2
for nødvendigheden af en fyldig beskrivelse af de nye regler på www.su.dk,samt at styrelsen arrangerer orienteringsmøder om de nye regler for SU-medarbejderne på uddannelsesstederne.Undervisningsministeriets kommentarerIdet styrelsen er opmærksom på, at de nye regler for indkomstkontrollener komplicerede og kræver en ekstra vejledningsindsats, tages Rektorkol-legiets og Syddansk Universitets bemærkninger til efterretning.Ad 4: Regulering af forhøjelsen af årsfribeløbet efter SU-lovens §24, stk. 4I lovudkastet foreslås årsfribeløbsforhøjelsen for hvert af SU-modtagerensegne børn under 18 år efter SU-lovens § 24, stk. 4, delt med 12, så fribe-løbsforhøjelsen angives med en månedlig sats.Akademikernes Central-organisationogC3 ledelse og økonomianbefaler, at, fribeløbsforhøjel-sen reguleres med lønudviklingen, så der ikke sker en udhulning.Undervisningsministeriets kommentarerTolvdelingen af forhøjelsen af årsfribeløbet efter SU-lovens § 24, stk. 4, fo-reslås udelukkende af hensyn til indførelsen af uddannelsesfribeløbet, derer summen af de månedlige fribeløb i uddannelsesperioden. Uddannelses-fribeløbet erstatter således årsfribeløbet for de uddannelsessøgende, derbliver indkomstkontrolleret efter reglerne i den foreslåede § 22 a. Det erikke hensigten med forslaget om tolvdeling, at det skal medføre ændringeri retsstillingen for uddannelsessøgende, der indkomstkontrolleres efter degældende regler i SU-lovens § 22.For at undgå misforståelser med hensyn til lovens støttesatser og beløbs-grænser forslås det derfor, at lovudkastet ændres, så de eksisterende støt-tesatser og beløbsgrænser, der er angivet i 2003-niveau, jf. lov nr. 1225 af27. december 2003, i hele SU-loven føres frem til 2008-niveau. Det vil så-ledes være satsen for 2008, der deles med 12. Med virkning fra den 1. ja-nuar 2009 reguleres alle satser og beløb på sædvanlig vis efter den gæl-dende bestemmelse i SU-lovens § 12, stk. 3.Ad 5. Økonomi og finansieringRektorkollegietogKøbenhavns Universitetfinder det ejendommeligt,at omfanget af studerende, der vil blive omfattet af ordningen, ikke erkendt, og at omkostninger til administration og IT-udvikling næsten er ligeså store som mindreindtægten som følge af de nye regler.MVU-netværketbemærker, at det er vigtigt, at de øgede udgifter til admini-stration ikke finansieres gennem fx en reduktion i støttebeløbene.Undervisningsministeriets kommentarerGrunden til, at der ikke findes kendte tal for antallet af uddannelsessøgen-de, der får et indkomstkontrolkrav udelukkende som følge af indkomst, derer optjent før eller efter en uddannelsesperiode, er
3/3
--
at indkomstkontrollen i dag udelukkende baseres på uddannelsessø-gendes egenindkomst i hele støtteåret ogat SKAT i dag kun i et meget begrænset omfang registrerer indkomst-perioden inden for skatteåret.
4/4
Kun uddannelsessøgende, der tjener mere end 33.200 kr. om måneden iperioden uden for uddannelse, vil have gavn af de nye regler. Styrelsenskønner derfor, at forslaget kun vedrører ca. 5 % af de 2.600 uddannel-sessøgende, som får et krav i det år, hvor de starter på eller afslutter enuddannelse, hvilket medfører en mindreindtægt på ca. 1 mio. kr.De forholdsvis høje merudgifter til IT-udvikling og administration skal ses ilyset af, at de nye regler er komplicerede at implementere både IT-tekniskog i forhold til vejledning og sagsbehandling. Der må fx forventes mangeklager over grundlaget for indkomstkontrollen. Udgifterne til administrationforventes finansieret inden for Undervisningsministeriets egen bevillings-ramme og vil ikke påvirke støttebeløbene.Ad 6. Samkøring af oplysninger i kontroløjemedDatatilsynetanbefaler, at det kommer til at fremgåudtrykkeligtaf denenkelte bestemmelse i loven såvel som i bemærkningerne hertil, hvis dettilsigtes at etablere en hjemmel til kontrolsamkøring.Datatilsynetforud-sætter endvidere, at styrelsen iagttager persondatalovens regler om data-sikkerhed og registrerede personers rettigheder.Undervisningsministeriets kommentarerDet er forudsætningen en smidig sagsbehandling, at der kan foretages enautomatisk beregning af egenindkomsten i uddannelsesperioden på bag-grund af oplysninger fra eIndkomstregisteret. Det er således hensigten atindhente oplysninger i eIndkomstregisteret om indkomst og optjeningspe-rioder med henblik på registersamkøring. For at imødegå Datatilsynetsbemærkninger justeres den foreslåede hjemmel til at indhente oplysningerfra eIndkomstregisteret i elektronisk form, så detudtrykkeligtfremgår, atoplysningerne indhentes med henblik på samkøring i kontroløjemed.Datatilsynet bemærkninger om persondatalovens regler om datasikkerhedog registrerede personers rettigheder tages til efterretning, idet det be-mærkes, at styrelsens støtteadministrative system allerede er tilpassetreglerne om datasikkerhed m.v.Ad 7. AndetUd over ovennævnte bemærkninger harDanmarks Journalisthøjskole,Danmarks Konservative Studerende, Dansk ByggeriogDansk Indu-striudtrykt tilfredshed med forslaget.