TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannnelsesudvalg

Titel

Samråd om FFL 2008, spørgsmål N-Q og R-W, jf. nedenfor

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 15 minutter

Tid og sted

19. februar 2008 kl. 14:15-16:30, vær. S-092

 

 


Disposition

1.      Indledning

2.      SpørgsmÃ¥l N

3.      SpørgsmÃ¥l S og T

4.      SpørgsmÃ¥l O, P, Q, U, V, W

 

 

1. Indledning

·        Udvalget har stillet mig i alt 9 spørgsmÃ¥l. Da flere af spørgsmÃ¥lene overlapper hinanden, har jeg valgt at bundte svarene pÃ¥ nogle af spørgsmÃ¥lene. Jeg læser spørgsmÃ¥lene op i takt med, at de besvares.

 

·        Jeg har valgt at svare pÃ¥ spørgsmÃ¥l N først. Herefter svarer jeg pÃ¥ spørgsmÃ¥l S og T, som omfatter ungdomsuddannelserne, og som vi kan drøfte samlet. Herefter vil jeg svare pÃ¥ spørgsmÃ¥lene O, P, Q, U, V og W samlet, da de alle omfatter de videregÃ¥ende uddannelser.

2. Spørgsmål N

”Hvordan mener ministeren, at det er i overensstemmelse med målet om at langt flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse, herunder de indgåede forlig om løft af uddannelserne via velfærdsreformen og globaliseringspuljen, at regeringen vil spare 1 pct. på alle uddannelser finansieret af staten?”(N)

·        Først og fremmest vil jeg godt pointere, at det, regeringens Finanslovsforslag lægger op til, er en obligatorisk opsparing pÃ¥ 1 pct. og ikke en besparelse.

·        Jeg vil ogsÃ¥ godt pÃ¥pege, at opsparingen ikke kun omfatter uddannelsesomrÃ¥det, men hele det statslige omrÃ¥de uden undtagelser.

·        Midlerne tilbageføres til uddannelsesomrÃ¥det i 2009 under hensyntagen til konjunktursituationen

·        Jeg vil understrege, at der ikke er ændret pÃ¥ regeringens – og dermed de uddannelsespolitiske mÃ¥lsætninger, som blev aftalt i forbindelse med velfærdsaftalen og aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen.

·        Det vil sige, at det forsat er mÃ¥let, at 50 og 95 procent af en ungdomsÃ¥rgang i 2015 fuldfører en videregÃ¥ende uddannelse og en ungdomsuddannelse.

·        Regeringen ønsker at sikre en fortsat sund dansk økonomi. Det er forudsætningen for et godt uddannelsessystem og for de unges muligheder for at fÃ¥ arbejde efter endt uddannelse. Det er i det lys, opsparingen i 2008 skal ses.

3. Spørgsmål S og T

”Hvordan skal besparelserne og den tvungne opsparing i regeringens forslag til

finanslov for 2008 konkret udmøntes på ungdomsuddannelserne?”(S)

 

 og

 

”Hvilke konsekvenser vurderer ministeren, at besparelserne vil få for kvaliteten af ungdomsuddannelserne fremover?”(T)

 

·        Jeg vil igen slÃ¥ fast, at der ikke er tale om besparelser pÃ¥ ungdomsuddannelserne.

·        Der er en indkøbseffektivisering og en opsparingsordning pÃ¥ 1 pct. Og opsparingsordningen kan bedst betragtes som en udskydelse af uddannelsernes forbrug, da opsparingen forventes frigivet igen i 2009.

·         PÃ¥ ungdomsuddannelserne er indkøbseffektiviseringen og opsparingen meldt ud til skolerne, ved at taksterne er sat ned.

·        Tager vi de almengymnasiale uddannelser, er der samlet set en reduktion af taksterne pÃ¥ 2,2 pct. i 2008. Den ene procent skyldes opsparingen, og de 0,2 procent skyldes indkøbseffektiviseringen. Den sidste procent skyldes, at den ekstraordinære bevilling til administrationsudgifter i 2007, som forudsat ikke er videreført. PÃ¥ nær opsparingsordningen, betyder det, at gymnasierne har den samme økonomi i 2008 som i 2007 til undervisningen.

·        Vender vi os mod de erhvervsrettede ungdomsuddannelser og de erhvervsgymnasiale uddannelser, er taksterne sat ned med 1,6 procent. De første 0,6 pct. skyldes indkøbseffektiviseringen, og den sidste procent er opsparingsordningen. Hhx er fritaget for indkøbseffektiviseringen, for at sikre mere ensartede økonomiske vilkÃ¥r pÃ¥ de gymnasiale uddannelser.

·        Betragter vi de erhvervsrettede ungdomsuddannelser og de erhvervsgymnasiale uddannelser samlet, medfører takstreduktionerne isoleret set en reduktion af bevillingerne pÃ¥ ca. 110 mio. kr.

·        Men sÃ¥ skal vi huske at, der samtidig tilføres 300 mio. kr. til erhvervsuddannelserne i forbindelse med vores aftale om globaliseringspuljen. Derudover er hhx tilført 60 mio. kr. Af dem, har de selv betalt de 20 mio.kr., sÃ¥ netto har de fÃ¥et 40 mio. kr.

·        Erhvervsuddannelserne og hhx er derfor tilført tre gange sÃ¥ mange midler, som takstreduktionen udgør. Der er i 2008 tale om en nettogevinst for erhvervsuddannelserne og erhvervsgymnasiale uddannelser pÃ¥ mere end 227 mio. kr.

·        Foruden disse ekstra midler fÃ¥r arbejdsmarkedsuddannelserne en takstforhøjelse pÃ¥ samlet set 80 mio. kr. Ã¥rligt til at dække det underskud, der hidtil har været pÃ¥ AMU.

·        Det betyder, at erhvervsskolerne ikke længere skal dække underskuddet pÃ¥ AMU med deres overskud fra bl.a. erhvervsuddannelserne. PÃ¥ den mÃ¥de giver AMU-takstforhøjelsen skolerne et større økonomisk rÃ¥derum til at forbedre erhvervsuddannelserne.

·        PÃ¥ den baggrund ser jeg ingen grund til at være bekymret for kvaliteten af ungdomsuddannelserne.

·        Ydermere har jeg tillid til, at skolerne er i stand til at udmønte den obligatoriske opsparing pÃ¥ en bÃ¥de forsvarlig og hensigtsmæssig mÃ¥de.

3. Spørgsmål O, P, Q, U, V og W

·        Jeg har valgt at svare pÃ¥ spørgsmÃ¥lene O, P, Q, U, V og W under ét, da de alle omfatter de videregÃ¥ende uddannelser og dermed hænger sammen. Det drejer sig om følgende spørgsmÃ¥l:


”
Hvorfor skal de videregående uddannelser skæres ekstra hårdt ved, at regeringen ud over 1 pct.‑besparelsen også vil fjerne institutionernes egne midler til kvalitets‑ og institutionsudvikling?” (O)

og

”
Vil ministeren bekræfte, at nedskæringerne på professionshøjskolerne, der i alt løber op i en samlet besparelse på 6 pct., som Professionshøjskolernes Rektorkollegium har fremsendt, jf. alm. del ‑ bilag 107, er korrekte?” (P)

”
Hvordan vil ministeren leve op til forpligtelsen om et kvalitetsløft af professionsuddannelserne, herunder erhvervsakademier, professionshøjskoler og reform af lærer‑ og pædagoguddannelserne, når regeringen samtidig varsler voldsomme nedskæringer?” (Q)

og

 

”Vil ministeren give en samlet redegørelse for alle planlagte besparelser på

professionshøjskolerne, herunder bortfald af diverse puljer, jf. telegram fra Ritzau den 6, februar 2008 kl. 14.45 som følge af FFL08?” (U)

 

og

 

”Hvordan skal besparelserne og den tvungne opsparing i regeringens forslag til

finanslov for 2008 konkret udmøntes på de mellemlange videregående

uddannelser som f.eks. lærere og sygeplejersker?” (V)

 

og

 

”Hvilke konsekvenser vurderer ministeren besparelserne vil få for kvaliteten af de mellemlange videregående uddannelser fremover?” (W)

 

·        PÃ¥ de korte videregÃ¥ende og de mellemlange videregÃ¥ende uddannelser er opsparingen pÃ¥ 1 pct. og indkøbseffektiviseringen meldt ud til skolerne, ved at taksterne er sat ned. Nøjagtig som pÃ¥ ungdomsuddannelserne.

·        Skolerne afgør derfor selv, hvordan de vil prioritere ressourcerne i 2008.

·        Kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne til professionshøjskoler og erhvervsakademier er hidtil blevet uddelt som et-Ã¥rige bevillinger til særlige indsatsomrÃ¥der.

·        Midlerne til udvikling af regionale videncentre har været udmeldt til projekter efter ansøgning. Fra 2008 gives der altsÃ¥ ikke tilskud til oprettelse af nye regionale videncentre.

·        De midler, vi her taler om, bortfalder jo ikke helt; de forbliver i sektoren.

·        De bruges i stedet til at medfinansiere en række nye initiativer.

·        Initiativer, som vi sammen med Danske Regioner og KL indgik en trepartsaftale om, med bl.a. LO og FTF i forsommeren 2007.

·        Regeringen har ikke lagt skjul pÃ¥, at kvalitetsudviklingsmidlerne skulle indtænkes i forbindelse med kvalitetsreformen.

·        Jeg vil godt citere fra regeringens første forslag til finanslov fra august 2008, hvor der stÃ¥r: ”Kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne i 2008 og frem vil blive udmøntet som led i udmøntningen af regeringens kvalitetsreform og mÃ¥lrettes KVU/MVU-institutioner med henblik pÃ¥ bl.a. at styrke kvaliteten i rekrutteringen og styrke efteruddannelsesindsatsen pÃ¥ de offentlige serviceomrÃ¥der, herunder for pædagoger og sygeplejersker.”

·        Den 18. december 2007 besluttede et bredt flertal i Folketinget at iværksætte en lang række initiativer pÃ¥ baggrund af trepartsaftalerne indgÃ¥et med bl.a. LO og FTF i forsommeren 2007.

·        Blandt disse vil jeg gerne fremhæve følgende initiativer pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det:
- Der er afsat midler til en styrkelse af lærernes grunduddannelse.
- Lavere deltagerbetaling på en række diplomuddannelser rettet mod den offentlige sektor skal bidrage til en øget aktivitet. Det gælder bl.a. uddannelser målrettet sygeplejersker og lærere.
- Øget aktivitet og mulighed for løntabsgodtgørelse på korte kurser - til gavn for en lang række offentligt ansatte.

·        Filosofien er, at nÃ¥r man sænker deltagerbetalingen, kommer der flere studerende. Da pengene følger de studerende, vil forslaget medføre, at skolerne fÃ¥r flere penge.

·        Alt i alt betyder trepartsinitiativerne, at der i 2008 er afsat ca. 180 mio. kr. til initiativer rettet mod de videregÃ¥ende uddannelser. Over de følgende tre Ã¥r er der afsat over en milliard kr.

·        Jeg synes derfor ikke, man kan sige, at vi ”fjerner institutionernes midler”. Det, der er tale om, er en omprioritering og mÃ¥lretning af midlerne. En mÃ¥lretning der underbygger de trepartsaftaler, som regeringen og et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om.

·        I forlængelse heraf vil jeg godt pege pÃ¥ en række indsatsomrÃ¥der pÃ¥ de videregÃ¥ende uddannelser, som vi ogsÃ¥ har afsat penge til fra globaliseringspuljen.

- Der blev afsat 60 mio. kr. i 2007 og 2008 og yderligere 80 mio. kr. i 2009 til styrkelse af kvalitet, faglighed og udviklingsbaseret viden på professionshøjskolerne. Heraf er ca. 8 mio. kr. afsat til udvikling af vækstlag for tekniske og merkantile uddannelser på erhvervsakademierne.

- Derudover er der afsat 55 mio. kr. i 2008 og 70 mio. kr. i 2009 til en styrkelse og udbredelse af professionshøjskolernes forskningstilknytning.

- Endelig er der afsat 10 mio. kr. i 2008 og 55 mio. kr. i 2009 til en reform af de korte videregående uddannelser, som jo foregår på erhvervsakademierne.

·        Vedrørende Rektorforsamlingens regnestykke, der viser, at den samlede bevilling til de ordinære videregÃ¥ende uddannelser pÃ¥ professionshøjskolerne falder med ca. 6 pct. fra 2007 til 2008.

·        Vil jeg blot igen understrege, at der ikke er tale om en besparelse pÃ¥ 6 pct., da den obligatoriske opsparingsordning pÃ¥ 1 pct. er medregnet i Rektorforsamlingens regnestykke.

·        Det gælder ogsÃ¥ indkøbseffektiviseringen. Det blev allerede udmeldt ved offentliggørelsen af regeringens første Finanslovsforslag fra august 2007. Og det var der i øvrigt bred tilslutning til i Folketinget.

·        I den forbindelse er det værd at bemærke, at hvis skolerne udnytter de nye indkøbsaftaler fuldt ud, vil de faktisk spare flere penge end det, taksterne er nedsat med. Det vil altsÃ¥ sige, at skolerne reelt kan fÃ¥ flere midler til rÃ¥dighed.

·        De omprioriterede kvalitetsudviklingsmidler og midlerne til regionale videncentre indgÃ¥r ogsÃ¥ i opgørelsen pÃ¥ 6 pct. Jeg vil i den forbindelse igen understrege, at kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne medgÃ¥r til finansiering af trepartsaftalerne. De bidrager dermed til finansiering af mange nye initiativer pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det, der i høj grad vil komme professionshøjskolerne til gode.

·        Jeg vil afslutningsvis godt sige det her sÃ¥ tydeligt, at det ikke kan misforstÃ¥s. Regeringen har ikke varslet voldsomme nedskæringer!

·        Jeg er ikke enig i, at der automatisk er lighedstegn mellem flere penge og bedre kvalitet.

·        Jeg satser skam fortsat pÃ¥ at udvikle professionsuddannelserne og erhvervsakademiuddannelserne med de nye initiativer, det indebærer.

·        Jeg er ikke bekymret for kvaliteten i uddannelserne. Jeg har tillid til, at skolerne bakker op om vores fælles uddannelsespolitiske mÃ¥lsætning om, at halvdelen af en ungdomsÃ¥rgang gennemfører en videregÃ¥ende uddannelse i 2015.