Studenter i verdensklasse?
Lærerne på Køge Gymnasium har den 11. februar afholdt møde om overenskomstsituationen og forslag til besparelser på finansloven. Der var på mødet fuld enighed om at protestere mod regeringens krav om, for det første at rektorerne skal have råderetten over vores forberedelsestid, rettetid m.m. og for det andet den planlagte besparelse på gymnasiernes budgetter på 1 pct. i form af en såkaldt tvungen opsparing.
Vores arbejdstid er i dag reguleret af aftaler mellem vores fagforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, og staten. Formålet med, at rektorerne skal have det fulde herredømme over vores arbejdstid, er, at de lokalt skal have mulighed for at beskære forberedelsestiden med henblik på at øge antallet af undervisningstimer. Det handler således om at gennemføre besparelser, som umiddelbart forekommer usynlige. Sandsynligvis spekulerer staten i, at traditionelt samvittighedsfulde gymnasielærere vil lave gratis merarbejde.
Lokale ændringer i arbejdstid er hverken forbundet med ændringer i kravene til undervisningen eller eksamenskravene, der er bestemt af Folketing og undervisningsministerium. Ved de påtænkte nedskæringer kommer gymnasielærerne til at stå i et dilemma: Enten at slække på kvaliteten i undervisningen af vores elever, som vil møde nøjagtig de samme krav som hidtil, eller at arbejde gratis. Det dilemma ønsker vi ikke at stå i. Vores opfordring til vores arbejdsgiver er at fjerne kravet om, at rektorerne skal have råderetten over vores arbejdstid. Vores krav til GL er, at man ikke bøjer sig.
At rektorerne skal kunne råde over vores arbejdstid, hænger glimrende sammen med sparekravet på finansloven på 1 pct. Det er helt uacceptabelt, fordi det vil betyde en forringelse af elevernes uddannelse. En besparelse på godt ½ mio. kr. på Køge Gymnasium er voldsom, uanset hvordan den gennemføres. Rammer besparelsen lærernes forberedelse, øges lærernes stressniveau i en situation, hvor gennemførelsen af gymnasiereformen i forvejen har tæret voldsomt på kræfterne. Stress og forringelser af forberedelse, rettearbejde m.m. kan ikke undgå at føre til ringere undervisning og øget sygdom. Det rammer os, det rammer vores elever, og det rammer i sidste ende samfundet.
Man kan undre sig over, hvad der foregår i hovedet på finansministeren. Hvilke konsekvenser forestiller han sig, at de aktuelle krav vil få for beskæftigelsessituationen. Vil ældre lektorer reagere på de forringede arbejdsforhold ved at trække sig tilbage, før de ellers ville? Og hvad forestiller man sig, at disse ugennemtænkte forslag, som gymnasieskolen for tiden oversvømmes af, får for nyuddannede akademikeres lyst til at lægge deres arbejdskraft her?
På vegne af Køge Gymnasiums lærere
Mette Frølund, Per Bregengaard og Jørn Jeppesen