Studenter i verdensklasse?

 

Lærerne pÃ¥ Køge Gymnasium har den 11. februar afholdt møde om overenskomstsituationen og forslag til besparelser pÃ¥ finansloven. Der var pÃ¥ mødet fuld enighed om at protestere mod regeringens krav om, for det første at rektorerne skal have rÃ¥deretten over vores forberedelsestid, rettetid m.m. og for det andet den planlagte besparelse pÃ¥ gymnasiernes budgetter pÃ¥ 1 pct. i form af en sÃ¥kaldt tvungen opsparing.

 

Vores arbejdstid er i dag reguleret af aftaler mellem vores fagforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, og staten. FormÃ¥let med, at rektorerne skal have det fulde herredømme over vores arbejdstid, er, at de lokalt skal have mulighed for at beskære forberedelsestiden med henblik pÃ¥ at øge antallet af undervisningstimer. Det handler sÃ¥ledes om at gennemføre besparelser, som umiddelbart forekommer usynlige. Sandsynligvis spekulerer staten i, at traditionelt samvittighedsfulde gymnasielærere vil lave gratis merarbejde.

 

Lokale ændringer i arbejdstid er hverken forbundet med ændringer i kravene til undervisningen eller eksamenskravene, der er bestemt af Folketing og undervisningsministerium. Ved de påtænkte nedskæringer kommer gymnasielærerne til at stå i et dilemma: Enten at slække på kvaliteten i undervisningen af vores elever, som vil møde nøjagtig de samme krav som hidtil, eller at arbejde gratis. Det dilemma ønsker vi ikke at stå i. Vores opfordring til vores arbejdsgiver er at fjerne kravet om, at rektorerne skal have råderetten over vores arbejdstid. Vores krav til GL er, at man ikke bøjer sig.

 

At rektorerne skal kunne rÃ¥de over vores arbejdstid, hænger glimrende sammen med sparekravet pÃ¥ finansloven pÃ¥ 1 pct. Det er helt uacceptabelt, fordi det vil betyde en forringelse af elevernes uddannelse. En besparelse pÃ¥ godt ½ mio. kr. pÃ¥ Køge Gymnasium er voldsom, uanset hvordan den gennemføres. Rammer besparelsen lærernes forberedelse, øges lærernes stressniveau i en situation, hvor gennemførelsen af gymnasiereformen i forvejen har tæret voldsomt pÃ¥ kræfterne. Stress og forringelser af forberedelse, rettearbejde m.m. kan ikke undgÃ¥ at føre til ringere undervisning og Ã¸get sygdom. Det rammer os, det rammer vores elever, og det rammer i sidste ende samfundet.

 

Man kan undre sig over, hvad der foregår i hovedet på finansministeren. Hvilke konsekvenser forestiller han sig, at de aktuelle krav vil få for beskæftigelsessituationen. Vil ældre lektorer reagere på de forringede arbejdsforhold ved at trække sig tilbage, før de ellers ville? Og hvad forestiller man sig, at disse ugennemtænkte forslag, som gymnasieskolen for tiden oversvømmes af, får for nyuddannede akademikeres lyst til at lægge deres arbejdskraft her?

 

På vegne af Køge Gymnasiums lærere

Mette Frølund, Per Bregengaard og Jørn Jeppesen