Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
UDU Alm.del Bilag 120
Offentligt
526592_0001.png

Fra:

Ole Stein [mailto:[email protected]]

Sendt:

11. februar 2008 22:43

Til:

[email protected]

Cc:

[email protected]; Charlotte Dyremose; Marianne Jelved; Martin Henriksen; Christine Antorini; Pernille VigsøBagge

Emne:

Den nye karakterskala - i praksisKære UndervisningsministerJeg har et spørgsmål til Dem angående den nye karakterskala.Med den nye karakterskala er det blevet allemandseje at score top karakter – noget der kun var forbeholdtde virkelig kloge før i tiden. Det skyldes Ministerens ønske om at gøre skalaen brugbar i resten af verdenen,hvor den højere fraktil også altid scorer top karakter, mens eliten blot bliver skjult. Det kan man så forholdesig til som man ønsker.Men problemet med konverteringen af den gamle til den nye skala er gået helt gal, og Ministeren har –undskyld jeg siger det så direkte – åbenbart ikke forstået sin egen karakterskala. For et nyt 12 er jo netopikke et gammelt 13. Før den nye skala kom, blev karakteren 13 karakteriseret som umulig at opnå. 11 varnæsten lige så uligt at få og blev ved konvertering til brug i udlandet til et A+. 10 blev til et A/A-, 9 til B+, 8 tilB, 7 til C+, 6 til C-/D og 5 var faktisk godt nok til at være ”bestået” i udlandet, altså D-, til trods for at det ikkevar det i Danmark. 03 og 00 var F. Det betød, at man fik et gennemsnit der lå højere efter omregningen endmed den danske skala. Med den nye karakterskala burde man således slet ikke få fx 2 (E) hvis man havdefået 6 den gamle, men derimod 4 (B). Eleven der havde et middelgennemsnit, altså 8 med den gamle får detsamme middel gennemsnit med den nye – altså 7, hvilket svarer til C. Men i udlandet er C ikke gennemsnitog har aldrig været det - det er lavere end gennemsnit. B er gennemsnit – noget man nemt kunne have fåetverificeret ved at kontakte de mange udvekslingsorganisationer, der har sendt tusindvis af studerende tiludlandet, og som kender skalaerne og konverteringen! Og B, altså 10 efter den nye skala, er i øvrigt ogsådet gennemsnit, der viser sig som gennemsnit ved karaktergivning i dag på uddannelsesstederne!Den nye skala bevirker således, at en eksisterende elev (der indtil afsluttende eksamen har fået karakterefter den gamle skala), der afslutter sin eksamen med en karakter 12 (altså top karakter med den nye skala,men svarende til 11 med den gamle), ville få et gennemsnit på 7,9 med karaktererne (efter den gamle skala)2 x 6 + 7 x 8 og endelig 11. Et gennemsnit der ligger 1,25% under middelkarakter 8. Omregnes alle givnekarakterer til den nye skala ville vedkommende få 2 x 2 + 7 x 7 lig 53 plus topkarakteren 12, altså etgennemsnit på 6,5, eller 7,1% under middelkarakteren.Den studerende, og alle andre danske studerende med gamle karakterer, bliver således dummere medomregningen fra den gamle til den nye, mens de elever, der kun får karakterer efter den nye skala får langthøjere gennemsnit. Det bevirker, at de gamle studerende får langt svære ved at få jobs, idet deresgennemsnit er lavere end de nyes. Dette er ikke et tænkt eksempel, men virkelighedens verden udenforChristiansborg.Sluttelig vil jeg gerne have Ministeren til at svare på et spørgsmål på en problemstilling, jeg simpelthen ikkekan forstå muligt i nutidens Danmark. Vi bruger 10-talsystemet i det meste af verdenen og noget af det førsteman lærer i 1. klasse er, at over nul er positivt og under 0 er negativt. Alligevel har De som Minister tilladt enskala, hvor man får negativ karakter – altså må man jo have mindre viden efter karaktergivningen end indenman fik den, idet karakter er en afspejling af den opnåede viden. Det er et fænomen, som kun findes iDanmark, og som man griner af i udlandet – ”dumme danskere bliver dummere efter endt eksamen”. Såspørgsmålet er kort og godt: hvordan er det muligt at komme dummere ud fra en eksamen end da man gikind?Med venlig hilsenOle SteinCivilingeniør, HD, HRM og CoachAgernvej 16, Stae9310 Vodskov