Til NN. Uddannelsesordfører, partiet

 

Vedrørende Erhvervspilot uddannelserne ATP- integreret og ATP- modulær.

 

Mange af de nuværende medlemmer af folketinget og mange kandidater har under valgkampen nævnt lige muligheder for uddannelse for alle, friheden til at vælge, manglen på arbejdskraft, hvor vigtigt det er, at undgå videns flugt og vigtigheden af uddannelse, som nogle af deres vigtigste personlige mærkesager. Gode uddannelser og lige adgang til disse, er et af de eneste punkter, hvor alle kandidaterne synes at være enige. Der er derfor med undren, at jeg skriver dette brev, hvorfor skal en pilot starte sin karriere, og sit liv på arbejdsmarkedet, med et minus på 1 million kr.

 

Mit navn er Andreas Vinding, jeg er i øjeblikket en af mange der læser til pilot ved en civil flyverskole.

Vi er mange der stiller os uforstående overfor, at vi som elever på en internationalt anerkendt mellemlang videregående uddannelse, der er målrettet på en plads i lufttrafik industrien, enten i general aviation eller som styrmand i et af de større flyselskaber, selv skal finansiere hele vores uddannelse.

 

Uddannelsen er for de fleste betalt med lånte penge. Den grundlæggende uddannelse koster pt. ca. 650.000 kr., med en flytype uddannelse, som giver større mulighed for job, og som i dag næsten er en nødvendighed, koster mellem 150.000 kr. og 250.000 kr.

Jeg er overrasket over, at man i Danmark ikke er i stand til at tilbyde en sådan uddannelse fra det offentlige uddannelsessystem. Nogle vil som mod argument sige, at der er job garanti, og at man som kommende pilot, har udsigt til et højt lønnet job.

Ja, jobbene er der, der er mere brug for pilot i dag end der har været siden 11/9-2001, globalt 18.000, og skandinaviske piloter er internationalt i høj kurs, men ligesom i alle andre erhverv er der ingen garanti. Og lønningerne har siden 2001 været beskedne, set i forhold til uddannelsens pris. En pilot der har betalt mellem 900.000 kr. og 1.000.000 kr. har udsigt til en løn på mellem 25.000 kr. og 35.000 kr. hvilket er nogenlunde det samme som en nyuddannet journalist tjener, en uddannelse der i hele landet er betalt af det offentlige. Eksempler på lignede statsfinansierede uddannelser er, ingeniør, jurister, økonomer, læger og dyrlæger, alle der gennemgår en sådan uddannelse har på lige fod med piloter, mulighed for at komme i det private erhvervsliv.

Dette mener jeg ikke, i dagens Danmark, er tilfredsstillende. Specielt nu da regeringen for tredje år i træk har præsenteret et pænt overskud på over 70 milliarder kr.

Jeg ville ikke sende dette brev uden forslag til forbedring og eller en løsning der både kommer staten, branchen og de unge er ønsker at uddanne sig, har uddannet sig eller uddanner sig til pilot.

I Danmark uddannes der mellem 150 og 200 piloter.  Der uddannes altså for 130 mio. kr. piloter i Danmark om året.

 

Forslag nr. 1

En fuld offentlig betaling af grunduddannelsen på lige fod med andre professions bachelor uddannelser. Der ud over skal type uddannelsen være fradrags berettiget, lige som andre erhvervs efteruddannelser. Denne model bliver blandt andet brugt i Sverige, på universitet i Lund.

 

Forsag nr. 2

At studerende på SU godkendte videreuddannelser skal kunne låne penge, enten direkte af statskassen eller som et statsgaranteret banklån.

 

Forslag nr. 3

En fuld fradragsberettiget uddannelse over en given tidsperiode, f.eks. 10 år.

 

En gennemsnitlig pilot tjener brutto ca. 5.000.0000 kr. over de første 10 år, hvis han eller hun vel at mærke bliver ansat i et større flyselskab. I dag er det sådan at de fleste nyuddannet piloter flytter til udlandet for at betale mindre i skat, og derved kunne betale lånet hurtigere af. Ved at give fradrag for uddannelsesafgiften vil staten kunne indkassere mellem 1.750.000 kr. og 2.000.000 kr. i stedet for ingen ting. Modellen vil ikke kun kunne bruges til erhvervspilot uddannelsen, men til at alle bruger betalte uddannelser. De 130 mio. kr. det koster at uddanne piloter ville derfor være fordelt over 10 år hvilket ville koste staten 13 mio. kr. om år, men en sikret skatte indtægt på mellem 400 mio. kr. og 350 mio. kr. over 10 år, eller mellem 35 mio. kr. og 40 mio. om året. Dette vil dog kræve, at man er skatteregistret i Danmark.

 

 

En af de vilkår der skal opfyldes før en pilot kan modtage støtte, enten direkte eller indirekte, skal han eller hun, havde været elev eller være på en skole der er statsautoriseret, skolen og uddannelsen skal selvfølgelig godkendes, og skal ligesom andre uddannelses institutioner, på tilfredsstillende vis kunne undergå en revision, offentlig gøre regnskab også videre.

 

Dette skal betragtes som et oplæg til debat. Jeg vil gerne mødes til diskussion, eller arrangere et debatmøde for flyverskolerne, hvis det skulle blive aktuelt.

 

Med Venlig hilsen

Andreas Vinding, Elev på Center Air Pilot Academy.

Tlf. 51217684, [email protected]