Udkast til samlenotat til møde i Rådet (uddannelse og ungdom) den 14. februar 2008
Ungdom
1) Nøglebudskaber om den fortsatte implementering af Ungdomspagten til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5582/08 JEUN 10 EDUC 23 SOC 38)(side 2)
· Vedtagelse
2) Unge og interkulturel dialog (5584/08 CULT 9 JEUN 11) (side 5)
· Udveksling af synspunkter
Uddannelse
3) Udkast til fællesrapport fra Rådet og Kommissionen om fremskridt inden for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 (5585/08 EDUC 24 SOC 39) (side 8)
· Vedtagelse
4) Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5586/08 EDUC 25 SOC 40) (side 12)
· Udveksling af synspunkter og vedtagelse
UNGDOM
1) Nøglebudskaber om den fortsatte implementering af Ungdomspagten til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5582/08 JEUN 10 EDUC 23 SOC 38)
- Vedtagelse
1. Resumé
Rådet ønsker at vedtage nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd om implementeringen af Ungdomspagten fra 2005.
2. Baggrund.
I 2005 vedtog stats- og regeringscheferne på Det Europæiske Råd konklusioner om en Ungdomspagt i EU. Fokus var på unges deltagelse i samfundslivet i bred forstand, bedre information til unge, unges frivillige aktiviteter og på større viden om og forståelse af unge.
Ungdomspagten blev efterfølgende integreret i EU's reviderede Lissabon strategi. Dermed rapporterer landene om Ungdomspagten i de Ã¥rlige nationale Lissabon rapporter. Â
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med nøglebudskaberne er, at Rådet (ungdom) orienterer Det Europæiske Råd om status for implementeringen af Ungdomspagten samt peger på mulige fokusområder for bedre implementering.
I udkastet til nøglebudskaber har Rådet indledningsvist analyseret fremskridt vedrørende implementeringen af Ungdomspagten i 2007. Det anføres her bl.a. at:
Der peges dog samtidig pÃ¥, at Kommissionen med sin meddelelse af 5. september 2007 med titlen â€Promoting young people’s full participation in education, employment and society†har sat øget fokus pÃ¥ behovet for en mere tværsektoriel ungdomspolitik, som bygger pÃ¥ et intensiveret samarbejde mellem beslutningstagere og de unge pÃ¥ europæisk, nationalt, regionalt og lokalt niveau. Endvidere pÃ¥, at RÃ¥det med baggrund heri den 16. november 2007 vedtog et sæt rÃ¥dskonklusioner om samme emne med det formÃ¥l at forstærke processen yderligere.
Rådet fremhæver nu tre nøglebudskaber i forhold til implementeringen af Ungdomspagten:
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2008 i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Kommunernes Landsforening (KL) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) var enig i Regeringens holdning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at den nuværende implementering af Ungdomspagten gennem de nationale reformprogrammer er rigtig, da der produceres konkrete resultater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2) Unge og interkulturel dialog (5584/08 CULT 9 JEUN 11)
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker en udveksling af synspunkter om vigtigheden af interkulturel dialog også på ungdomsområdet.
2. Baggrund.
Det slovenske formandskab ønsker at fremme dialogen med unge i lyset af den fokus, der er på kulturel forskellighed og vigtigheden af, at denne forskellighed ikke fører til mangel på tolerance og respekt for andre kulturer.
Dette sker med udgangspunkt i det fælles arbejdsprogram for de tyske, portugisiske og slovenske formandskaber med overskriften â€social og erhvervsmæssig integration af ungeâ€. Endvidere i Det Europæiske Ã…r for Interkulturel Dialog 2008, jf. nedenfor under pkt. 3 og EuroparÃ¥dets kampagne â€All different – all equal.â€
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med diskussionen er at kaste lys over, hvordan ikke kun beslutningstagere og offentlige myndigheder, organisationer m.fl., men også civilsamfundet som helhed bliver bevidst om vigtigheden af en dybere og mere struktureret dialog mellem kulturerne – og at dette kommer til at fremstå som en vedvarende og synlig prioritet i det europæiske fællesskabs arbejde, også på det ungdomspolitiske område.
Udgangspunktet for diskussionen bør også tages i Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om at gøre 2008 til Det Europæiske År for Interkulturel Dialog. Året har unge som speciel målgruppe med følgende delmål for aktiviteterne:
Formandskabet peger endvidere på, at interkulturelle kompetencer blandt unge bør være en nøglefaktor i begrebet aktivt medborgerskab og et værktøj til at fremme mobilitet, beskæftigelse og social integration i den unge generation. Heri indgår også anerkendelse af unges uformelle og ikke-formelle læring, opnået uden for det formelle uddannelsessystem.
På baggrund heraf inviterer formandskabet de europæiske ungdomsministre til at diskutere følgende tre spørgsmål.
1) Er der et specielt projekt i ministerens land, som opfylder de nævnte mÃ¥l, og som derfor kan bidrage til â€peer-learningâ€- aktiviteter blandt medlemsstaterne?
2) I hvilket omfang betragter De emnet interkulturel dialog som relevant for de fremtidige perspektiver for en ungdomspolitik på europæisk plan, ikke mindst med det mål at skabe bæredygtighed i arbejdet også efter udløbet af Det Europæiske År for Interkulturel Dialog 2008?
3) Hvordan kan emnet interkulturel dialog blive bedre integreret i den igangværende og løbende strukturerede dialog med de unge og deres organisationer – og hvilke værktøjer bør her bringes i anvendelse for at inddrage dem på nationalt og europæisk plan?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Punktet har været drøftet på mødet den 31. januar 2008 i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse:
EU-specialudvalget havde ingen bemærkninger til dette punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har som et af sine mål at sætte fokus på respekten for et demokratisk menneskesyn – og mere specifikt at forebygge ekstremistiske holdninger og radikalisering blandt unge. Det sker via en øget fokus på aktiviteter inden for først og fremmest uddannelses-, beskæftigelses-, social- og integrationspolitikken, der har til formål gennem en dialog med de unge at skabe respekt for andre kulturer og samtidig integrere ikke mindst unge danskere med anden etnisk baggrund i det danske samfund.
Der er tale om tiltag på både nationalt og lokalt niveau, der har et mere langsigtet og bæredygtigt perspektiv og derved rækker ud over Det Europæiske År for Interkulturel Dialog 2008 – og som også på europæisk plan kan bidrage til den strukturerede dialog med de unge og derved fremme deres aktive medborgerskab.
Â
Regeringen støtter op om målene og aktiviteterne i Året, der har unge som en vigtig målgruppe. På nationalt plan sætter Danmark fokus på dialogen på tværs af etnisk baggrund og nationalitet via kulturelle udtryk, fx i musik, teater, sport, billedkunst og tilsvarende aktiviteter, der involverer møde mellem flere kulturer og på denne måde bidrager til dialogen.
Regeringen vil under debatten fremføre sine synspunkter og bidrage med eksempler på nationale aktiviteter som led i udvekslingen af god praksis.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater vil kunne tilslutte sig formandskabets oplæg til debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
UDDANNELSE
3) Udkast til fællerapport fra Rådet og Kommissionen om fremskridt inden for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 (5585/08 EDUC 24 SOC 39)
- Vedtagelse
1. Resumé
Forslag til Rådets og Kommissionens statusrapport om implementering af arbejdsprogrammet Uddannelse 2010. Rapporten konkluderer, at der generelt er sket fremskridt på europæisk niveau, men at der samtidig er områder, som kræver en ekstra indsats, for at EU samlet kan opfylde målsætningerne. Danmark ligger generelt rigtig godt placeret sammenlignet med andre EU lande og klarer sig bedre end EU gennemsnittet.
2. Baggrund.
Kommissionen kom i november 2007 med en statusrapport om implementering af arbejdsprogrammet Uddannelse 2010. Med udgangspunkt i denne vil Rådet og Kommissionen på Rådsmødet den 14. februar 2008 vedtage en fælles statusrapport for at fremme uddannelsesområdets bidrag til Lissabon strategien. Denne rapport, som vedtages hvert andet år, er tredje statusrapport. Rapporten er ikke ændret på substantielle punkter set i forhold til Kommissionens rapport, da konklusionerne er forankret i statistik.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med rapporten er at gøre status for, hvordan EU samlet set klarer sig inden for de opstillede mål i arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 og dernæst pege på evt. områder, som kræver ekstra fokus.
Rapporten konkluderer, at der generelt er sket fremskridt på europæisk niveau inden for:
- Udvikling og implementering af nationale handlingsplaner for livslang læring. Dog mangler nogle lande at gennemføre implementeringen.
- Validering af ikke-formelle og uformelle kompetencer
- Videregående uddannelse, som nu har en klar plads inden for Lissabon-strategien
- De nationale Lissabon reformer, som giver uddannelse en central placering
- Kvalitetssikring inden for videregående uddannelse og mobilitet
- Etablering af en europæisk kvalifikationsramme for livslang læring (European Qualification Framework).
Der peges samtidig på områder, som kræver en ekstra indsats, for at EU samlet kan opfylde målsætningerne, fx:
- Tal for unge, som læser dårligt, er forværret
- Der er ikke sket nok fremskridt med hensyn til unge, som forlader skolesystemet tidligt
- Andelen af unge, som kun har en ungdomsuddannelse, skal forbedresÂ
- Voksnes deltagelse i livslang læring skal forbedres.           Â
De danske tal set i forhold til EU tal
Følgende eksempler viser, at Danmark generelt klarer sig rigtigt godt inden for rapportens benchmarks sammenlignet med de øvrige EU lande:
Danmark bruger flest offentlige midler på uddannelse |
I EU blev der i 2004 i gennemsnit brugt 5,09 % af BNP på uddannelse, mens Danmark brugte 8,47 % (offentlige midler) |
Danmark har forbedret sig mere end EU gennemsnittet mht. 15-årige, som er dårlige til at læse |
Danske PISA tal for elever med læsekompetencer på level 0 eller lavere er faldet fra 17,9 % i 2000 til 16 % i 2006. EU gennemsnittet var i 2006 24,1 %, og EU målet for 2010 er 17 %. |
Danmark har forbedret sig mere end EU gennemsnittet mht. unges fuldførelse af en ungdomsuddannelse |
Gruppen af danske 20-24-årige, som mindst har gennemført en ungdomsuddannelse, er steget fra 72 % i 2000 til 77,4 % i 2006. EU gennemsnittet var 77,8 % i 2006, og EU målet for 2010 er 85%. |
Danmark er tæt på at opfylde EU målet 2010 for tidligt skolefrafald |
Andelen af danske 18-24-årige, som kun har en grunduddannelse og ikke er under uddannelse, er faldet fra 11,6 % i 2000 til 10,9 % i 2006. I EU var gennemsnittet i 2006 15,3 %, og EU målet for 2010 er 10 %. |
Danmark ligger i toppen mht. andelen af voksne med en længere videregående uddannelse |
EU gennemsnittet for 25-64-årige, som har en længere videregående uddannelse (ISCED 5 og 6) var i 2006 23 %, mens tallet for Danmark var 34,7 %. |
Danmark ligger i toppen mht. voksnes deltagelse i livslang læring |
Andelen af 25-64-årige, som har modtaget uddannelse inden for 4 uger fra undersøgelsestidspunktet, er steget fra 19,4 % i 2000 til 29,2 % i 2006. Gennemsnittet i EU var 9,6 % i 2006, og målet for 2010 er 12,5 %. |
Til slut opfordrer rapporten til, at man allerede nu påbegynder en refleksion over en opdatering af strategien udover 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på mødet den 31. januar 2008 i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Akademisk Centralorganisation (AC) henviste til rapporten(5585/07), side 11 og var enig i, at der med hensyn til finansiering af uddannelse var behov for øgede investeringer, men understregede, at fokus på at øge private investeringer ikke skulle fjerne fokus fra offentlig finansiering. AC fremhævede bl.a., at det danske SU system har en positiv effekt på karriere og løn uanset social baggrund. AC var tilfredse med fokus på underviseres mobilitet, men ønskede derudover et bredt fokus på øget mobilitet. AC fandt det derudover problematisk, at undersøgelser viser, at danske studerende ikke tager til udlandet i samme grad som tidligere.
Kommunernes Landsforening (KL) var tilfreds med, at Danmark klarer sig godt i sammenligning med andre EU lande, men de mente samtidig, at der er plads til forbedringer i Danmark. KL arbejder målrettet med at forbedre benchmarks omkring folkeskolen, herunder læsefærdighed, med fokus på børnenes innovation, kreativitet og samarbejdsevne.
Danske Handicaporganisationer (DH) nævnte, at der med hensyn til de videregående uddannelser var kommet mere ligestilling på handicapområdet, hvorimod det fortsat haltede inden for livslang uddannelse og især voksenuddannelse.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt redegørelsen glimrende, men ønskede i lighed med KL større fokus på forbedringer i Danmark, herunder øget fokus på læsning og frafald.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) understregede deres generelle modstand mod brugerbetaling på uddannelse. De nævnte endvidere, at vi har et super godt uddannelsessystem i Danmark, hvorfor det ikke nødvendigvis skal opfattes negativt, at studerende ikke rejser så meget ud. De mente, at midlerne til udarbejdelse af benchmarks bedre kunne anvendes til at forbedre undervisningen.
Desuden fremsendte Landsorganisationen i Danmark (LO) nedenstående bemærkninger til punktet: LO er enige i rapportens konklusioner. LO vil dog i særlig grad påpege de generelle europæiske problemer med såvel at få løftet erhvervsrettede uddannelser, dels for alvor at skabe realitet bag målene om den livslange læring. Uanset at Danmark ligger relativt fint, må man derudover konstatere, at vi heller ikke på disse områder er i stand til at fremvise de store fremskridt. Det må f.eks. konstateres, at der virkelig skal være fokus på, om målene bag de nye initiativer på erhvervsuddannelsesområdet og VEU-området i praksis bliver nået. Også selvom vi ligger godt i forhold til de fælles indikatorer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser statusrapporten velkommen og finder det positivt, at der fokuseres på implementering af og status for eksisterende målsætninger inden for uddannelsesområdet.
Regeringen noterer sig, at selv om der er plads til forbedringer, så er det positivt, at Danmark generelt klarer sig rigtig godt sammenlignet med de andre EU lande inden for de opstillede mål på uddannelsesområdet.
Regeringen støtter, at der på EU-plan fortsat stræbes efter et højt reformtempo på uddannelsesområdet, samt at det europæiske samarbejde, som er baseret på frivillighed og med fokus på behov, fortsat udvikles med henblik på at styrke gensidige læreprocesser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4) Nøglebudskaber om uddannelse til Det Europæiske Råds forårstopmøde (5586/08 EDUC 25 SOC 40)
- Udveksling af synspunkter og vedtagelse
1. Resumé
På baggrund af Rådets og Kommissionens statusrapport for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010 har Rådet (uddannelse) udarbejdet nøglebudskaber om de vigtigste prioriteter inden for europæisk samarbejde på uddannelsesområdet. Budskaberne sendes til Det Europæiske Råds forårstopmøde for at sikre uddannelsesområdet en central placering inden for Lissabon strategien.
2. Baggrund.
Med udgangspunkt i Rådets og Kommissionens statusrapport for Uddannelse 2010 – se punkt 3) – har Rådets Uddannelsesudvalg udarbejdet nøglebudskaber til vedtagelse på Rådsmødet. Disse forventes vedtaget af Rådet (uddannelse) og herefter videresendt til det Europæiske Råds forårstopmøde i marts.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er, at Rådet (uddannelse) gør stats- og regeringschefer opmærksomme på de vigtigste prioriteter inden for uddannelse og dermed sikrer uddannelsesområdet en central placering inden for Lissabon strategien.
Nøglebudskaberne indeholder følgende budskaber:
- Der er sket fremskridt inden for arbejdsprogrammet Uddannelse 2010, men der er stadig store udfordringer inden for implementeringen af strategier for livslang læring. Derfor bør landene tage konkrete skridt, som kan bidrage til at:
o Reducere antallet af unge, som ikke kan læse, samt tidligt skolefrafald
o Forbedre læringsniveauet for elever/studerende med indvandrerbaggrund
o Sikre, at undervisning betragtes som et attraktivt karrierevalg, og at lærere får en kvalitetsuddannelse og -efteruddannelse
o Tiltrække flere voksne – især ufaglærte og ældre på arbejdsmarkedet – til at deltage i uddannelse
- For at videnstrekanten (forskning, innovation og uddannelse) kan være effektiv, skal uddannelse både give befolkningen en grundlæggende viden og færdigheder samt udvikle elevers/studerendes kreativitet og innovationskapacitet. For at fremme dette bør:
o Curricula udvikles, så de fremmer elevers/studerendes kreative og innovative kompetencer
o Det overvejes at lave et europæisk review af de fremtidige behov for færdigheder
o Universiteter gives den nødvendige autonomi til at udvikle partnerskaber med erhvervslivet og andre nationale, regionale og lokale interessenter og dermed får mulighed for komplementær finansiering fra den private sektor. Universiteter bør derudover give uddannelsestilbud til ikke-traditionelle målgrupper.
o Udvikle politiksamarbejdet mellem områderne kultur og uddannelse.
- At give folk de nødvendige kompetencer til at deltage i interkulturel dialog er vigtigt for Europa som et inklusivt samfund og en konkurrencedygtig økonomi. Udover den interkulturelle rolle giver flersproglighed og sprogkundskaber det europæiske erhvervsliv en reel konkurrencefordel på det globale marked.
- Transnational mobilitet bør fremmes i relation til kvalitet, omfang og lighed. Programmet for livslang læring, samt nationale og regionale mobilitetsprogrammer bør bruges til at sikre, at et udlandsophold bliver normen inden for videregående uddannelser samt at mobilitet fremmes inden for erhvervsuddannelser.
Til slut inviteres Kommissionen til i slutningen af 2008 at komme med et forslag til en opdateret strategisk ramme for europæisk samarbejde inden for uddannelse.
Udveksling af synspunkter
I forbindelse med vedtagelsen af nøglebudskaberne ønsker Formandskabet en diskussion af, hvordan den åbne koordinationsmetode kan bruges til at støtte implementeringen af prioriteterne i nøglebudskaberne og statusrapporten.
Formandskabet vil inden diskussionen og som baggrund for debatten fremlægge resultaterne fra en ’peer learning’ aktivitet om skolefrafald. Ministrene kan dog frit vælge hvilke nøglebudskaber, som de vil fokusere på.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EUs budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 31. januar 2008 i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
KL understregede, at man ikke skal glemme fokus på lærernes faglighed, når man taler om at gøre læreruddannelsen mere attraktiv som karrierevalg. Derudover ønskede KL, at skolerne inden for området flersproglighed får større frihed til at introducere fremmedsprog i undervisningen f.eks. allerede fra 1. klasse eller som kombinationsundervisning f.eks. geografi/engelsk i 9. klasse.
Desuden fremsendte LO nedenstående bemærkninger til dette punkt:
LO var enige i de overordnede linjer men påpeger, at man ikke må fokusere for kraftigt på de meget overordnede redskaber - som f.eks. NQF/EQF - men også få vurderet, hvorledes mobilitet på det europæiske arbejdsmarked i praksis fungerer. Her kunne LO godt ønske sig mere fokus på de praktisk orienterede redskaber - fungerer f.eks. certificate supplement, europass etc. i forhold til arbejdsmarkedets og arbejdstagernes behov. Hvad sker der på europæisk basis for at skabe uddannelsesmuligheder for den mobile arbejdskraft (som når vi nu begynder at lave AMU for polske arbejdere)?
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tilslutter sig nøglebudskaberne, herunder at uddannelsesområdet også i fremtiden skal have en central placering inden for Lissabon strategien.
Regeringen mener, det er positivt, at der på europæisk plan er sket fremskridt inden for uddannelsesmålsætningerne, men noterer sig, at der samtidig er plads til forbedringer, hvis 2010 målene skal opfyldes.
Â
I lyset af en fortsættelse af arbejdet udover 2010 ser Regeringen frem til, at Kommissionen i slutningen af 2008 kommer med et forslag til en opdateret strategi for europæisk samarbejde inden for uddannelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.