Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 996
Offentligt
Djurslands Erhvervsskoler
Bussituationen forGrenaa Handelsskole,Grenaa Gymnasium,Grenaa TekniskeSkole og 10. KlasseCenter Djursland1. udgaveAugust 2008
Sanne Schyum Mejer
INDHOLDIndledning ............................................................................................................................................ 2Spørgeskemaundersøgelse .................................................................................................................. 2Resume................................................................................................................................................. 3Problemstillinger .................................................................................................................................. 4Hvor kommer eleverne fra? ............................................................................................................. 4Hvilke busser bruger eleverne? ....................................................................................................... 5Busskift: hvor mange og hvor? ........................................................................................................ 6Alternative muligheder .................................................................................................................... 6Region Midtjylland planlægger ændringer .......................................................................................... 6Konsekvensen .................................................................................................................................. 6elever, der ikke kan tage med offentlig transport i skole vil…......................................................... 9Samlet vurdering af ændringer ...................................................................................................... 10Regionens pligter ............................................................................................................................... 11Konklusion .......................................................................................................................................... 11Bilag 1: Besparelser og nettoudgifter ................................................................................................ 13
Side 1
INDLEDNINGSkolerne i Grenaa er blandt de mindre uddannelsesinstitutioner i Danmark og tiltrækker elever fraen stor del af Djursland. Mange af disse elever bruger tiden på skolerne til at modnes, så de senereer parate til at fortsætte deres uddannelse i større byer. For mange elever erungdomsuddannelserne i Grenaa altså eneste chance for at få en ungdomsuddannelse.
SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEI august 2008 blev der uddelt og rundsendt et spørgeskema vedrørende bussituationen påDjursland til eleverne på 10. Klasse Center Djursland, Grenaa Handelsskole, Grenaa Gymnasium ogGrenaa Tekniske Skole. I nedenstående tabel ses antallet af mulige respondenter og svarprocenterpå spørgeskemaundersøgelsen.
Antal elever
Antal elever i % iforhold til total
Antal besvarelser
Antal besvarelser i %*
Antal besvarelser i %**
10 KCDGHSGTSGGTotal
1353401905861251
10,8%27,2%15,2%46,8%100,0%
11529761508981
11,7%30,3%6,2%51,8%100,0%
85,2%87,4%32,1%86,7%78,4%
*I forhold til det totale antal besvarelser** I forhold til antal elever på skolen
Der var i alt 1.251 mulige respondenter (elever) da spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført.Heraf besvarede 981 elever spørgeskemaet svarende til en besvarelsesprocent på 78,4 %.I alt bruger 417 af respondenter busser eller tog for at komme til og fra skole svarende til 42,5 % afde 981 respondenter. Af de elever, der ikke kører med bus eller tog, angiver 93,7 %, at de bor tætpå skolen som årsag hertil.
Side 2
RESUMEKort fortalt går ændringerne ud på, at Midttrafik fremover kun vil stå for driften af busser mellemstørre byer, og at kommunerne skal overtage den resterende busdrift. Det vil sige, at det foreslås,at Midttrafik kun vil sørge for busdrift mellem Grenaa og henholdsvis Ebeltoft, Randers og Århus.Dette for at opnå en samlet besparelse på 43 mio. kr. årligt fra 2009-2011 i Region Midtjylland.De foreslåede besparelser berører 58 %, dvs. 242, af eleverne på Grenaa Handelsskole, GrenaaGymnasium, Grenaa Tekniske Skole og 10. Klasse Center Djursland, der benytter offentligetransportmidler.203 elever har ikke anden mulighed for offentlig transport til Grenaa, hvis de foreslåedebesparelser gennemføres.•18,2 %, dvs. 76, af de elever, der benytter offentlige transportmidler angiver, at de vil ventemed eller ikke tage en uddannelse, hvis de ikke kan anvende offentlig transport til Grenaa.•20,3 %, dvs. 96, af de elever, der benytter offentlige transportmidler angiver, at de vil tagederes uddannelse i en anden by end Grenaa, hvilket sandsynligvis vil være Randers ellerÅrhus, hvis de ikke kan anvende offentlig transport til Grenaa.•De resterende 29 elever har enten ikke angivet nogen anden mulighed eller også vil de forde flestes vedkommende forsøge at finde alternativ transport som eksempelvis købe bil(hvis de har råd), køre på scooter, få forældrene til at køre, gå 15 kilometer hver vej ellersætte sig ned og skrige.Alt i alt er resultatet af spørgeskemaundersøgelsen ret skræmmende, da konsekvenserne forskolerne i værste fald vil være, at det er svært at opretholde uddannelserne i Grenaa, hvilketbetyder, at uddannelsesmiljøet på Djursland udsultes.
Side 3
PROBLEMSTILLINGER••••Hvor kommer eleverne fra?Hvilke busser bruger eleverne til og fra skole?Hvor mange busser bruger eleverne til og fra skole?Findes der en eller flere andre bus-ruter der kan bruges til og fra skole end den elevenbruger nu?HVOR KOMMER ELEVERNE FRA?PåstigningsstedBusskifteKommunegrænse
Side 4
HVILKE BUSSER BRUGER ELEVERNE?
Skolerne i Grenaa120HjemHjem
122120212361
213Hjem352Hjem
214 351HjemHjem
Hjem Hjem Hjem
ståendefordelingen af elever der kører med tog eller bus på de forskelligeI nedenstående tabel kan ses fordelruter.Hvilken bus/tog119120121122212213214351352TogIkke angivetTotalAntal elever17026923685984845115526i%0,2%13,3%0,4%13,1%4,4%12,9%11,2%16,0%16,0%9,7%2,9%100,0%
Totalen er større end antallet af elever der kører med bus og/eller tog til skole, idet flere afeleverne skifter bus undervejs.
Side 5
BUSSKIFT: HVOR MANGE OG HVOR?79 elever, svarende til 18,9 % af de elever, der kører med bus, skifter bus undervejs til og fra skole.Eleverne skifter bus i Auning, Fjellerup, Glesborg, Kolind, Ramten, Rønde og Tirstrup.ALTERNATIVE MULIGHEDER261 elever, svarende til 62,6 % af de elever, der kører med bus, har ikke mulighed for alternativerute(r) til og fra skole i forhold til det nuværende rutenet.
REGION MIDTJYLLAND PLANLÆGGER ÆNDRINGERDen 11. juni 2008 offentliggjorde Region Midtjylland sin beslutning om effektivisering af deregionale ruter i Midttrafik. Midttrafik skriver: ”Baggrunden for effektiviseringerne er dels ønsketom at indføre et moderne regionalt rutenet, hvor Regionen opprioriterer de regionale opgaver vedat forbedre forbindelserne til de større byer, mod at kommunerne overtager lokale opgaver.”1KONSEKVENSENPå baggrund af den gennemførte undersøgelse på skolerne i Grenaa og bilag 152fra møde den 10.juni 2008 i Region Midtjyllands Forretningsudvalg sammenholdes spareforslagene i detefterfølgende rutevis med elevernes konkrete brug af ruterne og konsekvenserne for eleverne iGrenaa fremhæves.120:
•
Århus-Rønde-Kolind-Grenaa. Går på fra Århus Kommune gennem Syddjurs Kommune tilNorddjurs Kommune. Den første strækning der foreslås nedlagt køres fra SyddjursKommune til Norddjurs Kommune. Strækningen Rønde-Kolind køres i Syddjurs Kommune.
•
”Strækningen Grenaa-Kolind nedlægges som regional strækning fra juni 2009. Detovervejes om også strækningen Rønde-Kolind skal nedlægges. Herefter forventes ruten atindgå i et fremtidigt effektivt og moderne rutenet”.
1
”Regionen varsler effektiviseringer på det regionale rutenet”http://www.midttrafik.dk/Kundeservice/Nyhedsarkiv/Regionen+effektiviserer2http://www.rm.dk/files/Politik/Dagsordener/FU100608/Bilag%20punkt%2015.pdf
Side 6
•••
”Gul”: forslag hvor enkelte forhold taler imod. Forslag med virkning fra 2009.Forventet besparelse: kr. 700.000. Budgetteret nettoudgift3: kr. 1.588.165.Påvirker samlet 13,3 %, dvs. 70 rejser, af de daglige rejser, der foretages af elever, derdeltog i undersøgelsen.
122:
••••
Århus-Rønde-Grenaa.”Ruten forventes at indgå i et fremtidigt effektiv og moderne rutenet”.”Hvid”: ruter, der ikke berøres – og som passer ind i det effektive og moderne rutenet.Da det ikke vides, hvad et ”fremtidigt effektiv og moderne rutenet” indebærer, er det ikkemuligt at se, hvad det kommer til at betyde for 13,1 %, dvs. 69 af de daglige rejser, derforetages af elever der deltog i undersøgelsen.
212:
•
Randers-Ryomgård-Ebeltoft. Går fra Randers Kommune gennem Norddjurs Kommune tilSyddjurs Kommune. Den del af ruten der foreslås nedlagt kører kun i Syddjurs Kommune.
•
”Strækningen Ryomgård – Kolind – Tirstrup – Ebeltoft foreslås nedlagt med virkning fra juni2009. Herefter forventes ruten at indgå i et fremtidigt effektivt og moderne rutenet”.
•••
”Gul”: forslag hvor enkelte forhold taler imod. Forslag med virkning fra 2009.Forventet besparelse: kr. 500.000. Budgetteret nettoudgift: kr. 2.351.282.Påvirker samlet 4,4 %, dvs. 23 af de daglige rejser, der foretages af elever, der deltog iundersøgelsen.
361:
•
Er ikke i bilaget fra Region Midtjylland, hvorfor det må formodes, at linjen fortsætter somhidtil. –Mon eleverne kan komme videre til Grenaa fra Rønde med rute 122?
•
Kører Rønde-Helgenæs.
3
Budgetteret udgift-budgetteret indtægt for 2007.
Side 7
213:
•
Randers – Fjellerup – Grenaa. Kører fra Randers Kommune og Norddjurs Kommune. Dendel af ruten der foreslås nedlagt køres kun i Norddjurs Kommune.
•
”Strækningen Fjellerup – Grenaa foreslås nedlagt med virkning fra juni 2009. Herefterforventes ruten at indgå i et fremtidigt effektivt og moderne rutenet”.
•••
”Gul”: forslag hvor enkelte forhold taler imod. Forslag med virkning fra 2009.Forventet besparelse: kr. 1.200.000. Budgetteret nettoudgift: kr. 2.541.988.Påvirker samlet 12,9 %, dvs. 68 rejser, af de daglige rejser, der foretages af elever, derdeltog i undersøgelsen.
352:
•••••
Ryomgård – Bønnerup – Grenaa. Ruten køres kun i Norddjurs Kommune.”Ruten foreslås nedlagt som regional rute fra juni 2009.””Grøn”: forslag der er forholdsvis enkle at gå til. Forslag med virkning fra 2009.Forventet besparelse: kr. 2.600.000. Budgetteret nettoudgift: kr. 2.570.862.Påvirker samlet 16 %, dvs. 84 rejser, af de daglige rejser, der foretages af elever, der deltogi undersøgelsen.
214:
•
Randers – Auning – Grenaa. Ruten køres fra Randers Kommune gennem NorddjursKommune og Syddjurs Kommune og slutter i Norddjurs Kommune.
•
”Ruten forventes at indgå i et fremtidigt effektivt og moderne rutenet. Foreslås udrettet såRyomgård ikke betjenes. X bus Randers-Grenaa overvejes, fx ved forlængelse af 953X”.
•
”Blå”: forslag til udviklings- og koordineringsprojekter. Forslag med virkning fra 2010 eller2011.
••
Forventet besparelse: kr. 250.000. Budgetteret nettoudgift: kr. 1.989.210.Påvirker samlet 11,2 %, dvs. 59 rejser, af de daglige rejser, der foretages af elever, derdeltog i undersøgelsen.
Side 8
•
16 elever stiger på i Ryomgård, hvilket ikke vil være muligt, hvis spareforslagetgennemføres.
351:
••••
Grenaa – Ebeltoft. Kører fra Norddjurs Kommune ind i Syddjurs Kommune.”Ruten forventes at indgå i et fremtidigt effektivt og moderne rutenet”.”Hvid”: ruter, der ikke berøres – og som passer ind i det effektive og moderne rutenet.Da det ikke vides, hvad et ”fremtidigt effektiv og moderne rutenet” indebærer, er det ikkemuligt at se, hvad det kommer til at betyde for 16,0 %, dvs. 84 daglige rejser, der foretagesaf elever, der deltog i undersøgelsen.
ELEVER, DER IKKE KAN TAGE MED OFFENTLIG TRANSPORT I SKOLE VIL…I spørgeskemaundersøgelsen blev eleverne også spurgt: ”Hvis den bus du kører med til skole bliverlukket, hvad vil du så gøre?” Resultaterne kan ses i nedenstående tabel.AntalAndet: Ikke angivetBlive kørtCykleFlytte til GrenaaKøre knallert/scooterKøre selv (hvis jeg kan finde penge til en bil)Tage min uddannelse i en anden byTage togetVed ikke hvad jeg så skal gøreVente med at tage en uddannelse;Ikke tage en uddannelseTotal1929223393396673376417i%4,6%7,0%5,3%7,9%2,2%7,9%23,0%16,1%7,9%18,2%100,0%
18,2 % af eleverne, svarende til 76 elever, angiver, at de vil vente med at tage en uddannelse ellerslet ikke tage en uddannelse.
Side 9
Uddannelsesniveauet på Djursland er allerede lavt i forhold til lands- og regionsgennemsnittet, ogvil yderligere blive påvirket negativt, hvis besparelserne på busserne gennemføres.Derudover vil 23 % af eleverne, svarende til 93 elever, tage deres uddannelse i en anden by,hvilket for de flestes vedkommende vil være Randers eller Århus.SAMLET VURDERING AF ÆNDRINGERMidttrafik planlægger altså at spare kr. 5.250.000 ved ikke længere at stå for driften af 5 ruter somsamlet havde 57,8 % af de rejser eleverne, der besvarede undersøgelsen foretager. 66,8 % af derejsende på disse ruter har ikke andre muligheder for offentlig transport til og fra skolen.Rute120212213214352TotalAntal elever7023685984304ingen anden mulighed302564075203
Den samlede nettoudgift på disse 5 ruter anføres af Midttrafik til at være kr. 11.041.507. Et beløbder er væsentligt højere end de forventede besparelser. Spørgsmålet er, om Nord- og SyddjursKommuner har økonomi og plads i budgetterne til at overtage disse 5 ruter?I Region Midtjylland findes i alt 19 kommuner. 12 % af de besparelser Region Midtjylland forventerved effektiviseringen kommer fra de ruter der transporterer elever i Nord- og Syddjurs Kommuner.De to kommuner har indbyggere svarende til 11 % af kommunerne i regionen men kun 6,7 % afindbyggerne.4Norddjurs Kommune er en yderkommune og Syddjurs Kommune er en landkommune.5IfølgeRegion Midtjylland hjemmeside skal regionen være med til at sikre vækst i både yderområder og4
http://regionmidtjylland.neozone.com/regionmidtjylland/nzkamap.php?rmpredefined5http://www.regionmidtjylland.dk/files/Regional%20udvikling/Landdistrikter/landdistriktsindeks.pdf
Side 10
landdistrikter, herunder bosætning og levevilkår samt den erhvervsmæssige udvikling.6JævnførLandistriktsprogrammet 2007-2013 skal regionen sørge for den del der ”…omhandlerdiversificering og styrkelse af økonomien og forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne”.7Er det muligt at sikre vækst og rimelige levevilkår i regionen, hvis 12 % af besparelserne væltesover på 6,7 % af indbyggerne i regionen?
REGIONENS PLIGTERRegionen har pligt til at sikre den kollektive trafik på tværs af kommunegrænser, men ikke denkollektive trafik indenfor den enkelte kommune. Regionen har således ikke direkte pligt til atfortsætte de ruter, der planlægges besparelser på.Regionen anfører dog på sin hjemmeside, at regionens hovedopgave indenfor den kollektive trafiker: ”en høj dækning af kollektiv trafik i de større byer og samtidigt sikre en rimelig forsyning afkollektiv trafik i regionens tyndt befolkede områder”.8Alle ruter, undtagen rute 352, der foreslås nedlagt eller hvor dele af ruten foreslås nedlagt kørergennem mere end 1 kommune. Flere af de foreslåede nedlagte strækninger køres dog kunindenfor 1 kommune.
KONKLUSIONMidttrafik foreslår en besparelse, der kan ramme 57,8 % af de rejser elever ved de 4 skolerforetager for at komme til og fra skole. 66,8 %, dvs. 203 elever, af disse rejsende har ikke mulighedfor anden offentlig transport til og fra skole.De foreslåede besparelser i Regionen rammer skævt idet 6,7% af indbyggerne i regionen (andel afborgene i Norddjurs og Syddjurs Kommuner i forhold til antallet af borgere i Region Midtjylland)67
http://www.regionmidtjylland.dk/regional+udvikling/landdistrikter/landdistrikts-+kommunerhttp://www.regionmidtjylland.dk/regional+udvikling/landdistrikter/landdistriktsprogram-+met+2007-2013http://www.regionmidtjylland.dk/Regional+Udvikling/Trafik+og+infrastruktur/Trafik+og+transport
8
Side 11
står for 12% af de forventede besparelser og kommunerne påføres ekstra udgifter på kr.11.041.507 (budgettal fra Midttrafik for 2007) hvis driften overtages.Vækst, levevilkår, livskvalitet og bosætning kan kun forekomme, hvis den kollektive trafik ikkeforringes i en sådan grad, at borgerne i regionen ikke forhindres i at uddanne sig lokalt.
Side 12
BILAG 1: BESPARELSER OG NETTOUDGIFTER
Rute120212213352214I alt
Besparelsekr 700.000,00kr 500.000,00kr 1.200.000,00kr 2.600.000,00kr 250.000,00kr 5.250.000,00
Nettoudgiftkr 1.588.165,00kr 2.351.282,00kr 2.541.988,00kr 2.570.862,00kr 1.989.210,00kr 11.041.507,00
Kilde:http://www.rm.dk/files/Politik/Dagsordener/FU100608/Bilag%20punkt%2015.pdf
Side 13