Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 409
Offentligt
Henvendelse fra en københavnsk taxachauffør. Henvendelsen er anonymiseret efterønske fra chaufføren:"Emnet er Pirattaxi´er i København. Et problem som vokser sig større dag for dag.WC har tidl. udbedt sig om udtalelser fra henholdsvis Færdselsstyrelsen,Hyrevognsnævnet og hos ministeren, men der er åbenbart for stor berøringsangst påområdet, til at man vil erkende problemet. Ihvertilfælde mener Hyrevognsnævnet ikkeat der er nogen grund til at focuserer mere på den sag...Jeg har mit daglige virke, som taxachauffør, i det københavnske natteliv, og jegkan se problemet hver nat...og specielt i weekenderne.Min påstand er, at der på en enkelt weekendnat er mellem 200 - 500 pirattaxier pågaden i det københavnske natteliv. TV2 har samtidig for år tilbage bevist dissepåstande, ved at optage problemerne med skjult kamera...Alle kunder jeg kører med, kender til problemet og stortset de fleste, har ogsåselv benyttet sig af pirattaxi.En pirattaxi, er typisk en BMW eller Toyota med en eller flere 2- eller 3generations indvandrer i bilen. De spotter kunder langs fortovet, eller har aftalermed dørmænd i det københavnske diskoteksmiljø, som ringer til dem, når de harkunder nok.Prismæssigt, er det ikke ret meget billigere at benytte sig af en pirattaxi,fremfor en legal, og mange gange må jeg også konstaterer, at det er regulære taxachauffører, som udfører piratkørsel i private personbiler.En ting er hvad Hyrevognsnævnet ser, fra deres kontot på Birkedommervej i Kbh. NV,på hverdage ml. 09-15, et andet er hvad der sker ude i den virkelige verden...Man kan jo godt forestille sig, hvad konsekvensen er hvis en pirattaxi kører galt,så er der ingen forsikring...eller hvilke konsekvenser det kan få for en ung pigeeller dreng at sætte sig ind på bagsædet i disse biler...det er forbundet med enstor risiko for entan at blive voldtaget eller også at blive rullet...Nu spørger du jo nok dig selv om hvorfor jeg ikke er gået til politiet, i dennesag...der har jeg været! Der får du flg. svar: "Desværre ka´vi ikke gøre så meget,vi kender til problemet, men må ikke opfordrer til kriminalitet"...Nu anser jeg politiet for at være rimeligt retskafne, og vælger at tro på deresforklaring, fremfor min egen tanke om berøringsangst...Hvorfor benytter politiet sig ikke af razzia´er, sammen med Skat (told) og desociale myndigheder, så fik man slået mange fluer, for de samme ressourser...Ser du til hverdag har politiet rigeligt med kræfter til at standse enhyrevogn...og checke førerbevis, papirer, samt lufttryk m.m.men hvad hvis de udvidede deres undersøgelser lidt... evt. samtidig efter knive ogvåben...checkede hvor godt evt passagerer kendte til dem der førte bilen... ipirattaxier m.m. ?
Jeg har talt med en fører af en pirattaxi, og han siger at han uden problemer kantjene 3000-5000 kr. på en fredag nat! Udenom skat....Hvilket vil sige lige ned i foret og så ka´han hente lidt overførselsindkomstsamtidig...
Hilsen en Taxa chauffør"
Artikel fra Taxa Bladet:"STOP PIRATTAXIERAf Mohammad ArifTillids- & SikkerhedsrepræsentantKære alle taxichauffører og kollegaer,Pirattaxier er et stort problem i Storkøbenhavns område. Politiet gør deres bedstefor at stoppe pirattaxier, men desværre uden held. Efter min opfattelse harpolitiet desværre ikke ressourcer nok til at komme problemet til livs. Politietsarbejde bliver heller ikke lettere af, at piraterne og deres kunder lader som om,de er venner, hvor der ikke er penge involveret!!Når jeg selv kører i weekenden, kan jeg se, at de fleste pirattaxier køres afindvandrere (jeg vil tro det er 95 %). Mange af dem er vores gamlechaufførkollegaer, som måske har mistet deres førerkort og nu bruger deresprivatbiler som pirattaxier og stjæler vores penge - især fredag og lørdag fra kl.21.00 og søndag morgen helt frem til kl. 7.00.Jeg hører fra flere kunder, der har prøvet pirattaxier, at der ikke kun er énchauffør i vognen - nej der er ofte mindst 2 og op til 3-4 personer i bilen, og degår efter at opsamle meget berusede personer. Når de så kommer frem tilslutadressen, tæsker de kunden og tager både kontanter og kreditkort. IStorkøbenhavn har jeg set pirattaxier med danske, svenske og ikke mindst med polskenummerplader.Jeg tror, at problemet kan løses ved, at der kommer flere vogne på gaden. Hviskunderne kunne få en autoriseret taxi, ville der ikke være brug for piraterne. Detville også hjælpe på problemet, hvis mine chaufførkollegaer ville tage alle tureuanset længden, som de jo har pligt til. Det er jo logisk, at vi sender kunderne iarmene på piraterne, når vi afviser de korte ture."