Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Spørgsmål 1086
Offentligt
FORORDDen kollektive trafik i Danmark har det skidt. Passagerne fravælger bus og tog til fordel forstigende privatbilisme. Det er en udfordring for os at få vendt denne udvikling.Danske Regioner har netop undersøgt folks holdninger til mobilitet. Den undersøgelse viser, atkunderne prioriterer lettere skifte mellem forskellige transportformer, kortere rejsetid, direkteforbindelser, færre skift og flere afgange i busser og tog.Den viden skal vi tage ved lære af og bruge aktivt i vores tilrettelæggelse af den regionalekollektive trafik. Derfor er regionsrådets forslag til servicemål et brud med hidtidig praksis.Forslaget til principper og servicemål for regional bustrafik skal medvirke til at udforme etkollektivt trafiktilbud, der giver størst værdi for borgerne. Men det handler ikke om, atregionen vil spare på tilskuddet til de regionale busforbindelser.Det handler om, at vi skal bruge de midler, vi har, til at udbyde den kollektive trafik somborgerne efterspørger. Vores opgave er, at sikre den bedst mulige service for det budget,regionen har til rådighed.Dels for at få økonomi og serviceudbud til at hænge sammen, og dels fordi vi her i landet ståroverfor en udfordring med at reducere CO2 udspil og trængsel på vejene.I begge tilfælde er bedre kollektiv trafik en naturlig del af løsningen.Jeg vil også gerne slå fast, at spørgsmålet om kollektiv trafik og privatbilisme ikke er et enten-eller. Det er et både-og! At man styrker vilkårene for det ene betyder ikke, at vi automatiskforringer vilkårene for det andet.Dette forslag er regionsrådets forslag til bestilling af regional bustrafik i trafikselskaberneskommende 4-årige trafikplaner, som kommer i høring senere på året.Det er vigtigt, at regionens principper og servicemål i samspil med kommunernes ønsker tilden lokale betjening kan sammenfattes til en helhedsplan i trafikselskabernes trafikplaner tilstørst mulig gavn for borgerne.
Carl HolstRegionsrådsformand
2
HØRINGRegion Syddanmark udsender hermed sit forslag til indspil til FynBus og Sydtrafikstrafikplanlægning og køreplanjusteringer.De 22 kommuner i regionen forventes eksplicit at tage stilling, dels til de principper forbustrafik af regional betydning som regionsrådet har foreslået, og dels til de konkret foreslåederegionale rejsemål.Bemærkninger og forslag udbedes til Region Syddanmark senest 1. september 2008.Svarfristen passer godt med trafikselskabernes arbejdsprogram for trafikplanlægningen ogkøreplanændringer.Henvendelser bedes venligst mærket:bustrafik af regional betydningpostadresse: Region Syddanmark, Damhaven 12, 7100 Vejlee-post adresse: [email protected]hjemmeside om bustrafik: www.regionsyddanmark.dk/bustrafik
3
baggrunden for regionsrådets forslag- udfordringerne for den kollektive trafikDette forslags principper lægger op til et brud med hidtidig praksis.•Der skalikke sparespå de regionale tilskud.•Der skal flere passagerer i busserne ved at imødekommeborgernes ønskertil kollektivtrafik.•De passagerer, der stadig bruger busserne, skal fastholdes ved at imødekommebrugernes ønsker.•Region Syddanmark ønsker at binde regionen sammen. Den kollektive trafik har envigtig rolle i den sammenhæng. Målet er derforinden for det nuværende budget at sikreet kollektivt trafiktilbud, der skaber størst værdi for borgerne.•Borgerne ønsker en hurtig og rettidig kollektiv trafik hvor det er nemt at skifte mellemf.eks. cykel/bil og tog/bus. (Danske Regioners interviewundersøgelse, april 2008)•Med dette udgangspunkt udpeges regionale rejsemål,der forbindes afhurtige og højfrekventeregionale busforbindelser,som tagerden mest direkte vejmellem de udpegede regionale rejsemål.Den kollektive trafiks udfordringer•Den kollektive trafik er under pres•Passagertallet er gået markant ned•På landsplan har faldet siden 2003 været på 9 %•Det har bl.a. medført et faldende kørselsomfang på 6 %•Det har betydet et øget tilskudsbehov på 20 %(Ovenstående oplysninger stammer fra Danske Regioners passagerundersøgelse, 2008)Det er nødvendigt at bryde den onde spiral!
4
forslag tilPRINCIPPER FOR BUSTRAFIK AF REGIONAL BETYDNINGRegionsrådets forslag tager udgangspunkt i en opgørelse af prioriterede rejsemål og principperfor, hvordan vi skal knytte disse væsentligste rejsemål sammen af endnu mere direkte,hurtigere og hyppigere regionale busforbindelser.Regionsrådets forslag til principper for bustrafik af regional betydningForretningsgrundlaget for regional offentlig bustrafik er til stede, der hvor der er tilstrækkeligtmed kunder, med behov for adgang til regionens største byer. I forslaget er det byer over5.000 indbyggere samt øvrige rejsemål, som er betegnet som rejsemål af regional betydning,med behov for forbindelser til andre byer, især de største byer i Syddanmark såvel som destørste byer i naboregionerne.Vi har derfor delt Syddanmarks væsentligste regionale rejsemål i tre størrelser:A. Byer med et indbyggertal større end 25.000 samt internationale trafikknudepunkterB. Trafikknudepunkter med regionale rejsende samt arbejdspladser og uddannelser somfolk pendler til over større afstand. (A og B kaldes her væsentlige regionale rejsemål)C. Byer med et indbyggertal større end 5.000, men mindre end 25.000 (kaldet almindeligeregionale rejsemål)
5
REGIONSRÅDETS FORSLAG TIL REGIONALE REJSEMÅLUd fraA.B.C.definitionen har vi konkret opgjort følgende interne regionale rejsemål i Syddanmark:Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle, Fredericia, Sønderborg, Svendborg, Billund AirportDanfoss, Lego, Bøjden-Fynshav, Spodsbjerg, akutsygehuseHaderslev, Aabenraa, Nyborg, Middelfart, Varde, Grindsted, Vejen, Ribe, Tønder,Vojens, Bramming, Nordborg, Faaborg, Assens, Billund, Rødekro, Kerteminde,Munkebo, Ringe
Vi har desuden opgjort hvilke byer i regionen, som har mellem 3.000 og 5.000 indbyggere. Alledisse byer ligger på buslinjerne (eller er togbetjente) mellem de regionale rejsemål: Vamdrup,Rudkøbing, Otterup, Padborg, Højby, Strib, Give, Brørup, Bellinge, Gråsten, Ølgod, Børkop,Langeskov, Bogense, Årslev, Toftlund, Broager, Augustenborg, Vissenbjerg, Glamsbjerg,Holsted, Jelling, Skærbæk, Løgumkloster, (Oksbøl 2.800).
6
RELATIONER OG FREKVENSERMELLEM DE FORSKELLIGE REJSEMÅLBusforbindelser mellem A rejsemål bør have høj frekvens. F.eks. afgange hver halve time.Behovet for busforbindelser mellem A og B rejsemål må nærmere vurderes bl.a. ud framarkedsundersøgelser.Busforbindelser mellem A og C rejsemål bør have en middelhøj frekvens. F.eks. afgange hvertime.Behovet for busforbindelser mellem B og C rejsemål må nærmere vurderes bl.a. ud framarkedsundersøgelser.Behovet for busforbindelser mellem C rejsemål må nærmere vurderes.Byer mellem 3-5.000 indbyggere vil blive betjent via ruter mellem rejsemål type A, B og C.
7
SERVICEMÅL – OVERORDNEDE PRINCIPPERDet overordnede princip for regionale forbindelser skal være, at bustrafikken indrettes på enomkostningseffektiv, hurtig & rettidig, sikker, miljøbevidst samt komfortabel måde.Rejsetid for den enkelte person skal gøres mindst mulig. Busserne skal kunne overholdekøreplanen, og der skal være få og kortvarige omstigninger.Den offentlige transport skal tilrettelægges, så borgerne med vort offentlige tilskud opnårbedst mulig service i forhold til deres ønsker.Rejsen skal af passagererne opleves som tryg både i forhold til ulykker og vold. Stoppestederskal anlægges og udformes, så ulykker på og i nærheden af stoppestedet undgås.Påvirkningen af klimaet skal reduceres. Forureningsbelastningen, primært fra partikler og støj,skal reduceres.Busserne skal indrettes, så passagererne kan bruge rejsetiden efter eget ønske, til arbejde,læsning, afslapning eller søvn. Det gælder især længere rejser. Terminaler og stoppestederskal være passagervenlige, trygge og med højt informationsniveau.
De overordnede principper for regionale forbindelser er baseret på atbustrafikken indrettes på en …Omkostningseffektiv måde
Den kollektive trafik tilrettelægges, så man for detoffentlige tilskud får den bedst mulige betjening iforhold til borgernes ønskerRejsetiden for den enkelte gøres mindst muligtBusserne overholder køreplanen.Der lægges vægt på få og kortvarigeomstigningerRejsen skal af passagererne opleves som tryg bådei forhold til ulykker og vold.Stoppesteder skal udformes, så ulykker på og inærheden af stoppestedet undgås.Påvirkningen af klimaet skal reduceresForureningsbelastningen – primært fra partikler ogstøj – skal reduceresBusserne indrettes, så passagererne kan bruge rejse-tiden efter eget ønske – til arbejde, læsning, afslapningeller søvn. Gælder især længere rejser.Terminaler og stoppesteder skal værepassagervenlige, trygge og med højtinformationsniveau.
8