19. december 2007
Grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af forordning (EF) nr. 793/2004 om ændring af forordning (EØF) nr. 95/93 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne i henhold til forordningens artikel 14a (1)
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
I Kommissionens meddelelse vurderes anvendelsen af forordningen, navnlig bestemmelserne i artikel 8, 8a og 10 om henholdsvis slottildeling, slotmobilitet og slotpulje,
Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at der har været nogle forbedringer i brugen af begrænset lufthavnskapacitet, men at der stadigvæk er plads til forbedringer, særligt hvad angår markedsadgang og den effektive udnyttelse af slots.
Meddelelsen er fremlagt 15. november 2007. Dansk sprogversion forelå 14. december 2007.
Den 21. april 2004 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet forordning (EF) nr. 793/2004 om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 95/1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstider i Fællesskabets lufthavne. Forordningen trådte i kraft den 30. juli 2004.
Hovedformålet med ændringen var at styrke forordningen for at sikre den bedste og mest fleksible udnyttelse af den begrænsede kapacitet i overbelastede lufthavne indenfor Fællesskabet. Det allerede eksisterende slottildelingssystem blev ikke fundamentalt ændret.
Ifølge forordningens artikel 14a (1) skal Kommissionen aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af forordningen, navnlig bestemmelserne i artikel 8, 8a og 10 om henholdsvis slottildeling, slotmobilitet og slotpulje, senest 3 år efter dens ikrafttræden, dvs. senest 30. juli 2007.
Meddelelsen fra Kommissionen af 15. november 2007 udgør den rapport, der skal forelægges i henhold til artikel 14a (1).
Det fremgår af meddelelsen, at denne er baseret på en høring af interessenter, iværksat 23. januar 2007. Der er i den forbindelse afgivet høringssvar fra nationale myndigheder, regionale organer og lokale myndigheder, interesseorganisationer, luftfartsselskaber, lufthavne, slotkoordinatorer og andre (Eurocontrol).
I meddelelsen gennemgår Kommissionen hovedpunkterne i høringssvarene og Kommissionen konkluderer på baggrund heraf følgende:
· Reglen om nytilkomne har tilsyneladende kun haft begrænset indflydelse på konkurrencen i Fællesskabets lufthavne og den bedst mulige udnyttelse af begrænset kapacitet i lufthavne, idet der er tegn på, at der tilsyneladende ikke er bred forståelse af reglen. Dette kan føre til, at der skabes en ubetydelig tilstedeværelse i overbelastede lufthavne, hvilket medfører en bred vifte af små operationer, som ikke skaber effektiv konkurrence på markedet.
· Lokale retningslinjer vil kunne øge fleksibiliteten, så der tages hensyn til lokale forhold, og de eksisterende slots i overbelastede lufthavne udnyttes bedre. Mulighederne for at indføre lokale retningslinjer bør udvides, forudsat at retningslinjerne er i overensstemmelse med forordningens bestemmelser.
· Selv om der med forordningen er indført nogle forbedringer med hensyn til udnyttelsen af lufthavnes kapacitet, er den ikke tilstrækkelig til at imødegå den stigende overbelastning i Fællesskabets lufthavne. Der er behov for at gennemføre foranstaltningerne i Kommissionens meddelelse "En handlingsplan for kapacitet, effektivitet og sikkerhed i Europas lufthavne", som er vedtaget i oktober 2007, for at opnå en mere effektiv udnyttelse af den begrænsede kapacitet i lufthavne - evt. i sammenhæng med en mere struktureret fremgangsmåde i retning af markedsbaserede slottildelingsordninger.
· Der er givet udtryk for visse betænkeligheder vedrørende koordinatorens uvildighed og funktionelle uafhængighed i Fællesskabets lufthavne med slotkoordinering. Der er tegn på, at forordningens relevante bestemmelser endnu ikke er gennemført på en ensartet og sammenhængende måde i alle medlemsstater.
· Indførelsen af afskrækkende foranstaltninger eller tilsvarende foranstaltninger for at modvirke misbrug af slots har medført en bedre udnyttelse af den eksisterende kapacitet.
· Selvom forordningen har skabt en række betydelige forbedringer med sigte på en bedre udnyttelse af den begrænsede kapacitet, må Kommissionen nu sætte ind på at sikre en passende gennemførelse på en række områder, hvor interessenterne er stødt på specifikke vanskeligheder. Kommissionen konkluderer endvidere, at den eksisterende forordning kan forbedres med et fortolkningsinstrument, hvor rækkevidden af et antal bestemmelser klarlægges. Kommissionen vil i sidste instans overveje en delvis revision af teksten, hvis dette skulle vise sig uomgængeligt nødvendigt.
Â
2. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
3. Høring
Ikke relevant
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative, beskyttelsesmæssige og miljømæssige konsekvenser. Hvis meddelelsen udmøntes i konkrete forslag vil konsekvenserne blive vurderet i grundnotater herom.
5. Nærhedsprincippet
Hvis meddelelsen udmøntes i konkrete forslag, vil konsekvenserne blive vurderet i nærhedsnotater herom.
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens meddelelse, herunder tilkendegivelsen af, at den eksisterende forordning kan forbedres gennem et fortolkningsinstrument.
Regeringen har ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
Ikke relevant ved meddelelser.
Meddelelsen har ikke tidligere være forelagt Europaudvalget.