Fra: Elisabeth Lehner
Organisation:
Adresse: Christinedalsvej 13
Postnr: 5700 Svendborg
EMail: [email protected]
Telefon:
Må offentliggøres på hjemmesiden: Ja
Ærøskøbing-Svendborg på 20 min. – nytænkning på Ærø Ærøskøbing Kommune vendte i
2005 tommelfingeren nedad til (Aeroe Gliding Transportation) Michael Rasmussens
forslag om en svævebane mellem Ærøskøbing og Svendborg. Med den begrundelse at
idéen var urealistisk. En ny færgerute Ærøskøbing-Skovballe hører efter fleres
mening under samme kategori. Så det argument holder ikke. Ikke før der er lavet
en tilbundsgående undersøgelse. Det synes jeg, tiden er inde til nu. Svævebaner
bruges med held mange steder i verden – også ret ufremkommelige steder med
ustabilt vejrlig uden også at have ustabil vandstand at tænke på. Jeg ser mange
fordele ved etablering af en svævebane mellem Ærø og Fyn – gerne mellem
samtlige øer i det sydfynske øhav. Det er absolut påkrævet at ærøboerne får
hurtigere transport til Fyn, hvis man vil bevare et aktivt samfund og et aktivt
erhvervsliv. Ifølge MR skulle det kunne lade sig gøre på 20 min. med en
svævebane. Men skulle det tage 30 min. vil det stadig være overskueligt at være
pendler. At lette vejen for pendlere betyder både, at familier vil kunne flytte
til øen og kunne forsørge sig selv og at det ærøske erhvervsliv får bedre
mulighed for at få kvalificeret arbejdskraft. (F.eks. Søby værft, som netop har
søgt arbejdskraft). Unge under uddannelse vil ikke længere være tvunget til at
flytte fra øen allerede efter 9. klasse. Det kan kun øge det sociale og
kulturelle liv på øen, som alle aldersgrupper sætter pris på og har brug for.
Det kan blive meget stille at bo i et sommerhusområde uden for sæsonen. En
svævebane vil også være energibesparende i forhold til færgefart. Den er el-dreven
og netop Ærø har lanceret sig som øen, der vil basere sit energiforbrug på
alternativ energi. Selv om svævebanen vil få brug for generatorer, hvis
vindenergien svigter, er det stadig en bedre økonomi og bedre for miljøet end
færgefart. Det vil også betyde større uafhængighed af import af energi. En
svævebane vil fremme den kollektive trafik fordi den er baseret på
persontransport. Færgeforbindelsen Ærøskøbing-Skovballe som Ærøs byråd har
foreslået, vi kræve ny havn i Skovballe, udgravning og senere vedligeholdelse
af ny sejlrende, ny vej med forbindelse Svendborgsundbroen – som så enten skal
udvides eller suppleres med ny bro over Svendborgsund. Der kan ikke klemmes
flere biler ind på den bro! Etablering af en svævebane må være langt mere
økonomisk end de tiltag, Ærø byråd foreslår – i enighed. En svævebane er
støjsvag i forhold færgefart og biltrafik. Jeg bor ved Svendborgsund og ikke
langt fra broen. På Tåsinge-siden er der opstillet støjværn på begge sider af
broen. Det gør man ikke uden grund. En svævebane kan tage de nødvendige og
optimale hensyn til fuglebeskyttelsesområdet i det sydfynske øhav, så det ikke
bliver nødvendigt at â€nedprioritere†miljøhensyn, som Ærøs borgmester har
foreslået. Og en sidegevinst kunne være ø-hop i fugleperspektiv – den slags
turistattraktioner er der vist ikke mange lande, der kan byde på! Der vil
stadig være brug for mindst en færge til bil- og godstransport, men den form
for transport har ikke nødvendigvis samme logistiske behov som persontransport.
Måske ligger der en skjult fordel også der?