2008-01-11                             Færge Genforhandling 2008

 

 

TILLÆG: præcisering

 

Til Medlemmer og stedfortrædere

Trafikudvalget – TRU

 

Efter gennemgang af mail reaktioner på ide oplægget til: Model til trafik tonnage

 

JUMBO-VANDBUS®

eller PENDUL-FÆRGE®

 

skal det hermed præciseres at det må bero på en misforståelse, hvis ovennævnte forstås som det er et forslag til nybygnings program for køb og/eller finansiering af STATEN. Slet Ikke.

 

Det handler udelukkende om en model til udbud, til hvilken POLITIKERNE skal vurdere om det kan fremmes og ønsker at yde STATSSTØTTE (driftstilskud til færge betjening af Bornholm) til. Såfremt den evt operatør selv ønsker at fremlægge tonnage tilbud, skal STATSSTØTTE revurderes efter den kvalitet som operatøren måtte tilbyde eller om der i det hele taget kan ydes  STATSSTØTTE, men dette er en utopisk omvendt øvelse, irrelevant og ikke særlig gangbar.

 

Superfast – eller – Katamaran hurtigfærger:

Den overordnede øvelse går ud på at POLITIKERNE stiller krav om YDELSE (eks: kapacitet-fart) og MODELTYPE (eks: Superfast-Katamaran) for at lade Trafikstyrelsen opstille udlbuds-materiale, som derefter skal stå til regnskab for hvert komma, punktum og bogstav til bogstav til trafikudvalget, således at det ikke overlades tvivl til budgivere hvilket ”produkt” de byder på og hvortil de kan opnå STATSSTØTTE der er afsat i rammen for ”produktet”. Valget kunne således være: eks. 3 Jumbo-Vandbusser og 1 ROPAX, men dette afgøres fuldstændigt af ”driftsrammen”. Finansiering etc. for operatørs regning.

 

Standarter

Det er alfa og omega at der sættes standarter for forurening (miljø) og brændstofforbrug, således at

BASIS transporten sætter FOKUS på KOMFORTABEL, STABIL og MILJØMÆSSIG RIGTIG transport med OPLEVELSES VÆRDI.

 

Så længe der ydes statsstøtte på op mod DKR: 150 mio kan og skal der sættes krav til det materiel der skal indsættes, det må under ingen omstændigheder være et tag selv bord.

 

Der skal kræves rationalisering og optimering for at kunne overholde kvalitetskravene med hensyn til opgradering til tidens krav og standarter etc.

 

 

Kontraktlængde:

Hvis honorering af kvalitets kravene til de ønskede skibe skal gøres mere ”spiseligt” må man om  nødvendigt  overveje længere kontrakt tid som ”gulerod” for at give operatøren bedre og rimeligere afskrivnings tid. Længere afskrivnings tid skulle også gerne kunne omsættes til bedre priser for kunderne.

 

Infrastruktur: (mulighed)

Ved anvendelse af en af ROPAX færgerne med en rute til Jylland (Fredericia/Kolding) kan denne være med til at  aflaste infrastrukturen Øst-Vest  (Sjælland-Jylland). Generelt skulle dette også give mulighed for synergi effekt for bedre udnyttelse af basis transporten med JUMBO-VANDBUS.

 

RØGFRI  SKIBE  TIL  EN GRØN  Ø.

 

Med venlig hilsen

carl johan kellermann

speditør      trans consult         Â