Kolding den 1. januar 2008.
Midlertidig plads på motorvejene.
Vores infrastruktur til transport er i en accelererende
stresssituation og de overordnede veje er tæt på maksimal kapacitetsudnyttelse
en stor del af dagen.
En helbredelse tager adskillige år; her og nu kan situationen forbedres med få,
men effektive midler.
Trafikkens afvikling er afhængig af laveste fællesnævner; d.v.s. det køretøj
med laveste hastighed.
Det er derfor et must at få trafikken til at køre med så ensartet hastighed som
muligt.
Til- og frakørslerne på motorvejene giver mange køer, og her vil en indragelse
af nogle 100 meter nødspor give markante forbedringer – blot med en spand
maling!
Der vil også kunne laves forbedringer med lystavler, som angiver den aktuelle
trafiksituation.
En dyrere men også mere fremtidssikret løsning
med indbygget sikkerhed for aktualitet i visningen.
Indfør tidsbegrænset overhalingsforbud for lastbiler på de hårdest belastede
motorveje samt forbyd kørsel med svær- og blokvognstransporter for begge
grupper i tidsrummene 6 til 9 og 15 til 18. Angiv en minimal hastighed på 100 km/t i ydersporet på motorvejen under normale forhold og vigtigst af alt – få HÅNDHÆVET reglerne.
Vejmyndighederne skal via effektive og hyppige politikontroller gøre det synligt, at vi har fokus på at få trafikken afviklet så gnidningsløst som muligt.
Det er daglig kost, at lastbiler overhaler i forbudszonerne og sværtransporter
trækker kilometerlange køer i myldretiden. Men ogsÃ¥ â€de fortravledeâ€
personbiler er med til at skaber køer. Ved at køre med ekstremt høje
hastigheder og efterfølgende nedbremsninger tvinges den øvrige trafik også til
at sagtne farten markant for til sidst at holde stille.
Ingen har vundet ved denne egoistiske adfærd; derimod er taberlisten lang.
Straffen for overtrædelse af ovennævnte regler
skal IKKE kun være bøder, men derimod også berøvelse af det kostbareste vi har
– tid. Synderne skal eskorteres til opsamlingspladser, hvor få betjente kan
foretage en kontrol af kørekort, tilladelser m.m; sandsynligvis med ventetid
til følge.
Derved bliver det uattraktivt at overtræde reglerne; det koster flerfold i
forhold til den minimale tid man har vundet.
BÃ¥de person- og godstransporten har et stor
ønske om forbedring; lad det komme an på en prøve.
Med venlig hilsen
Jan Lundsgaard
Bakkegårdsalle 12a
6000 Kolding.