|
TØF’s 25. årskonference om regional og
lokal kollektiv trafik
Torsdag d. 9. – fredag d. 10. oktober 2008, Grand
Park, Korsør
PROGRAM - Torsdag d. 9. oktober 2008
10.00
Velkomst
v/ Uffe Jacobsen, konferenceleder, cand. polit., medlem af TØF’s
bestyrelse
10.10
Kollektiv trafik - året, der gik
v/ Dorthe Nøhr Pedersen, afdelingschef, Transportministeriet
v/ Niels Mortensen, direktør, Trafikselskaberne i Danmark
10.40
Kollektiv trafik efter
reformen
Mens alle politiske partier vil fremme den kollektive trafik, er den
kollektive bustrafik i en livstruende krise, hvor massive nedlæggelser af
ruter og nedskæring i antallet af afgange truer med at ødelægge den
sammenhæng i den kollektive trafik som møjsommeligt er op-bygget gennem de
seneste mange år.
De fem vigtigste årsager er:
- Generel nedgang i passagertallet
- Statens meget stramme og detaljerede styring af regioners og
kommuners økonomi
- Rationaliseringer og tilpasninger af trafikbetjeningen efter reformen
- Ændringer i skatte- og afgiftslovgivningen øger den økonomiske
risiko hos kommuner og regioner – og statens kompensation
straffer de kommuner og regioner, der satser på kollektiv trafik
- Nye kassetænknings-initiativer i grænseområderne mellem regioner
og kommuner
Hvilken fremtid er der for
kollektiv bustrafik?
Økonomien
Et overblik over
trafikselskabernes økonomi
v/ Steen Møller (K), formand for FynBus, formand for Trafikselskaberne i
Danmark
11.00 – 11.20
Pause
11.20
Kollektiv Trafik efter reformen,
økonomien (fortsat)
Effektivisering af det
regionale rutenet
v/ Peter Hermansen, udviklingskonsulent, Region Midtjylland
Bybusser eller ej? Ny busplan i en
sammenlægningskommune
v/ Henrik Dalsgaard, trafikplanlægger, Hjørring kommune
Planlægning
Trafikstyrelsens trafikplan for
jernbanetrafikken
v/ Jens W. Brix, civilingeniør, Trafikstyrelsen
12.30
Frokost
13.30
Regional Railways- New future for
remote branch lines
Den tyske trafikekspert Axel Kühn har i mange år arbejdet med
revitaliseringsprojekter på jernbaneområdet og med kombinationen af
traditionel jernbane og letbane. Axel Kühn har også været rådgiver på
letbaneprojektet i Ã…rhus.
Indlægget holdes på engelsk.
v/ Axel Kühn, konsulent og trafikforsker, independent
Se også seminar F
14.00
Den sømløse rejse – foreløbige
resultater fra LINK-projektet
De r er mange vanskeligheder for den rejsende, som kombinerer forskellige
transportfor-mer. LINK-projektet har som mål at skabe et europæisk netværk af
trafikfolk for at over-komme de mange barrierer omkring rejseinformation,
bestilling, betaling og indretning af terminaler, hvor omstigningen foregår.
Der er særlig fokus på de lange rejser, sprogbarrie-rer, trafikinformation og
løsninger for â€the last urban mileâ€.
Indlægget holdes på svensk.
v/ Bertil Hylén, trafikforsker, Statens väg-och transportforskningsinstitut,
VTI, Stockholm
Se også seminar A
14.30
Orienteringspunkter
Trafikstyrelsens statistik for
bustrafikken
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Trafikstyrelsen
DI-transport – en præsentation
v/ Michael Svane, direktør, DI-transport, formand for TØF
15.00 – 18.30
SEMINARER
* Her er der mulighed for at vælge 1 ud af 5 seminarer á 1 time og 30
minutter (max) i h ver af de to runder.
* Der vil normalt være et eller flere korte indledende oplæg.
* Resten af tiden går med spørgsmål, erfaringsudveksling og uddybende uformel
diskussion.
* Der er ingen tilbagerapportering til plenum.
1. seminarrunde
kl. 15.00 – 16.30
A: LINK-projektet og ny vision for Bus & Tog samarbejdet
B: Bestillerrollen: Gratisbusser
C: IT: Rejsekortet og rejseplanen
D: Buschaufførjobbets anseelse samt Buschauffør- og
Sproguddannelsen
E: Flextrafik – erfaringer og perspektiver samt interessenthåndtering
Seminar A// LINK-projektet og ny vision for
Bus & Tog samarbejdet
LINK- projektet er
et stor europæisk projekt, som forsøger at etablere et tværnationalt fag-ligt
forum til at fremme intermodal persontransport. Billetsamarbejde,
trafikinformation, ind-retning af terminaler, â€last urban mile†samt
passagerrettigheder er nogle af emnerne.
v/ Bertil Hylén trafikforsker, Statens väg-och transportforskningsinstitut,
VTI, Sverige
Intermodalitet i Danmark
Et forsøg på overblik over intermodal persontrafik i Danmark, set med
LINK-projektets me-toder og prioriteringer.
v/ Mikael Hansen, konsulent, IMAGITA
Bus & Tog samarbejdet
Bus & Tog samarbejdet har i de forløbne ti år haft succes med at
etablere et udbygget takstsamarbejde mellem bus- og togtrafikken. Nu har Bus
& Tog samarbejdet sat sig nye mål for de næste ti år.
v/ John Christensen, seniorkonsulent, Trafikselskaberne i Danmark.
Seminar B// Bestillerrollen: Gratis
busser
Nordfyns Kommune har netop indført gratis kørsel med kommunens lokale busser
som en toårig forsøgsordning. Baggrunden for beslutningen er bl.a. at der har
været meget få be-talende passagerer i de lokale busser, som fortrinsvis
udfører skolekørsel og anden lov-bestemt befordring.
v/ Kim Johansen (S), formand for teknik- og miljøudvalget, Nordfyns Kommune
I Aabenraa Kommune har alle skolebørn fået et gratis buskort, kommunen
overvejer nu gratis lokalbusser.
v/ Keld Rysgaard, trafikmedarbejder, Aabenraa Kommune
Seminar C// IT: Rejsekortet og
rejseplanen
Rejsekortet – den
fælles elektroniske rejsehjemmel for bus og tog – er lige om hjørnet og vil
betyde en stor omvæltning for passagererne, billetsælgere, buschauffører og
kontrollører. Vi får en status for rejsekortprojektet.
v/ Gregers Mogensen, direktør, Rejsekort A/S
Rejseplanen.dk er
den kollektive trafiks største succes i mange år. Nu er rejseplanen på vej
med en planlægningsfunktion for flere transportformer.
v/ Niels Mortensen, direktør, Trafikselskaberne i Danmark
Seminar D// Buschaufførjobbets
omdømme og chaufføruddannelsen
Movia og
busoperatørerne i Hovedstadsområdet har genn emført en undersøgelse af chaufførjobbets omdømme og image.
Branchens omverden har overraskende stor indsigt i chaufførernes arbejde og
trivsel. Analysen skal bruges til at ændre chaufførjobbets image - og dermed
forbedre rekrutteringsgrundlaget og kvaliteten i branchen.
v/ John Sørensen, buschef, Movia
Busbranchen har
haft succes med ansættelse af chauffører med indvandrerbaggrund.
Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik er gået et skridt videre, og har
etableret en særlig chaufføruddannelse,
som kombineres med intensiv danskundervisning.
v/ Jakob Thykier, direktør, Uddannelsescentret for kollektiv trafik
Seminar E// Flextrafik og
interessenthåndtering
Flextrafik
Flextrafik er Movias varemærke for behovsstyret trafik. Siddende
patienttransport og kør-sel til institutioner er de nyeste aktiviteter på det
hurtigt voksende fagområde.
v/ Jens Peter Langberg, chef for Movias Flex-trafik
Interessenthåndtering
Det siges, at der skal 10 gode historier i pressen til at opveje én
dårlig historie. Kan man fange en dårlig historie inden den havner på
forsiden af Ekstra Bladet? Hvis ja, så er indsatsen givet godt ud, for
negative historier skaber et negativt omdømme og det skaffer ikke flere
passagerer i den kollektive trafik. Se, hør og bliv inspireret af hvordan
Movia arbejder med at komme i dialog med centrale interessenter - i første
omgang i forbindelse med Flextrafik.
v/ Claus Hermansen, sekretariatschef, Movia
16.30- 17.00 Pause
2. seminarrunde
17.00 – 18.30
F. Regional Railways- New future for remote branch lines
G. Handicap- og specialkørsel: Bestillingssystemer
H. IT: SMS-billetter, internet i bus og tog
I. Nyt kvalitetssystem i NT, nyt budgetsystem i Movia
F// Regional Railways- New future
for remote branch lines
I semina ret uddybes Axel Kühns indlæg fra plenum med flere eksempler fra
hele verden på projekter, som giver lokale jernbaner nyt betydning i det
lokale kollektive trafiksystem.
Seminaret holdes på engelsk.
v/ Anders H. Kaas, projektchef, Atkins Danmark A/S og Axel Kühn, konsulent
G// Handicap- og specialkørsel:
Bestillings- og koordineringssystemer
Det er ikke kun trafikselskaberne, der arbejder med koordinering og
optimering af handicap- og specialkørslen. De private operatører mobiliserer
og der investeres i ny teknologi for at være klædt på til at servicere
kommunerne og regionerne. Vi ser på Arrivas web-baserede IT-system til
handicap- og specialkørsel, som dækker hele Danmark.
v/ Christian Erikstrup, salgschef, Trapeze og Johnny Bang,
souschef, Arriva
H// IT: SMS-billetter, internet i
bus og tog
Moderne IT- og kommunikationsteknologi giver nye muligheder for at etablere
nye kunde-vendte servicetilbud.
FynBus’ sms-billetter er
blevet en succes
v/ Martin B. Krogh, kommunikationsleder, FynBus
Internet for tog-passagererne
har der været arbejdet på et stykke tid. DSB er snart klar med deres koncept,
og flere trafikudbydere og operatører er næsten klar med internettilbud
til passagererne.
v/ Ken Busk, projektleder, DSB
I// Nyt kvalitetssystem i NT, nyt
budgetsystem i Movia
Nordjyllands Trafikselskab
har netop indført et nyt kvalitetssystem, hvor passagerernes mening er den
afgørende
v/ afdelingsleder Ole Schleemann, Nordjyllands Trafikselskab
Kommunalreformen betyder
øgede krav til budgettering og rapportering på buslinjeniveau (600) for hver
enkelt kommune (45) og region (2). Samtidig har den specielle
finansieringsmodel for Østdanmark gjort det uhyre kompliceret at beregne den
enkelte kommunes/regions tilskudsandel. Movia præsenterer hvordan de har løst
opgaven med implementering af budgetsystemet COGNOS, herunder hvordan der kan simuleres på
økonomiske konsekvenser af givne ændringer.
v/ Henrik Visborg Thune, Budgetgruppeleder, Movia
18.30: Pause
19.30: Festmiddag
---------------
PROGRAM - Fredag d. 10. oktober 2008
9.00
Investeringer i kollektiv trafik
Investeringer i infrastruktur har været på dagordenen i hele 2008.
Investeringer i kollektiv trafik har stået centralt hele vejen, efter at
regeringspartierne har indtaget en mere positiv indstilling til kollektiv
trafik end hidtil.
Hvad bør der investeres i, og hvornår kan passagerer og samfundet se frem til
at høste gevinsten?
Derfor skal der investeres i
kollektiv trafik!
v/ Lars Andersen, direktør, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Fornyelse af jernbanen
v/ Jesper Hansen, adm. direktør, Banedanmark
Nye letbaner
v/ Kristoffer Kejser, trafikkoordinator, Ring3-kommunesamarbejdet
v/ Ole Sørensen, projektleder, Midttrafik
Nye businitiativer
v/ Per Gellert, udviklingschef, Movia
10.30 – 10.50: Pause
10.50: Investeringer i
kollektiv trafik, fortsat
OPP - en genvej til nye anlæg?
v/ Klaus Ahm, partner, Ernst & Young
Bedre terminaler og stationer
v/ Jan Albrecht, planchef, Trafikstyrelsen
Nyt signalsystem i Danmark
v/ Jens Holst Møller, projektleder i signalprojektet, Banedanmark
Bedre trafikinformation
v/ Line Lundum Matthäi, udviklingschef, Planlægning og Trafik, DSB
DSB har henover årsskiftet lavet en strategi for trafikinformation. Hensigten
med strategien er at understøtte kundens oplevelse af den â€hele rejse†og
derigennem binde rejsen sam-men fra start til slut på tværs af de forskellige
aktører.
12.00: Frokost
13.00- 14.30: Storseminarer
(2 parallelle forløb)
Seminar A// Hvad kan vi lære
af Helsingborg?
Ordstyrer: Uffe Jacobsen, bestyrelsesmedlem, TØF
Sådan har Helsingborg fået flere
passagerer!
v/ Thomas Øster, forretningsudviklingschef, Arriva Skandinavien
Helsingborg set fra Danmark
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Trafikstyrelsen
Debat
- Per Gellert, udviklingschef, Movia
- Kommunerepræsentant
- Henning Korshøj Nielsen, vicedirektør, Danske Busvognmænd
Seminar B// Den kollektive trafik
og klimamålene
Ordstyrer: Mikael Hansen, faglig konsulent, TØF
Miljøfordelen ved at fylde toget og
bussen med passagerer er oplagt. Men er det nok, når alle
andre har CO2- og klimadiskussioner på dagsordenen?
Kollektiv trafik i Danmark har de seneste år ikke satset særlig meget på
alternativer til fossile brændstoffer - biodiesel, biogas, eldrift og
brint. På det seneste er der nye forsøg i gang med CO2-neutrale
brændstoffer til busser og til genoplivning af elektrificeringen af
jernbanen.
CONCITO - Danmarks nye grønne
tænketank
v/ Susanne Krawack, direktør for Trekantområdet Danmark,
formand for CONCITO's transportgruppe
Lavere emissioner fra busser
v/ Jesper Kaas, miljøchef, Movia
Energistyrelsens program for
elbiler
v/ Lisa Bjergbakke, fuldmægtig, Energistyrelsen
Biodiesel i Ã…rhusbusser
v/ Morten Christensen, afdelingsleder, Midttrafik
Elektrificering af jernbanen
v/ Alex Landex, trafikforsker, DTU Transport
PRAKTISK
Tid:
Torsdag d. 9. oktober kl. 10.00 - Fredag d. 10. oktober kl. 14.30
Sted:
Hotel Grand Park, Ørnumvej 6, Korsør
De første 100 tilmeldte overnatter på Grand Park, øvrige på Hotel Jens
Baggesen, Batterivej 3 - 5, 4220 Korsør.
Tilmelding:
Venligst foretag tilmelding via webformularen i konferencekalenderen på www.toef.dk
Tilmelding senest tirsdag d. 7. oktober kl. 12.
Pris:
TØF fastholder prisen fra sidste år;
Pakke 1 - Begge
dage samt middag og overnatning
Medlemspris: 3.900 kr.
excl. moms
Øvrige: 4.400 kr. excl. moms
Pakke 2 -
Begge dage samt middag, men uden overnatning
Medlemspris: 3.000 kr.
excl. moms
Øvrige: 3.500 kr. excl. moms
Pakke 3 - To
rsdag d. 9. oktober, uden middag og overnatning
Medlemspris: 2.150 kr. excl.
moms
Øvrige: 2.650 kr. excl. moms
Pakke 4
- Fredag d. 10. oktober, straight
Medlemspris: 1.800 kr. excl.
moms
Øvrige: 2.300 kr. excl. moms
Pakke 5 -
Fredag d. 10. oktober samt overnatning fra torsdag d. 9. oktober
Medlemspris: 2.700 kr. excl.
moms
Øvrige: 3.200 kr. excl. moms
Hvis tilfældet er, at
du har brug for en anden kombination end pakkerne ovenfor, så ring til
koordinator Karen Boyd i TØF-sekretariatet på 7730 3300.
Venligst bemærk at prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. hvilket
svarer til et års medlemskab af foreningen.
Afmelding:
Sker afmelding senere end torsdag d. 25. september 2008
tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Ved afmelding senere end torsdag
d. 2. oktober 2008 betales fuld pris.
Betaling:
TØF kommunikerer udelukkende elektronisk. Derfor sender vi regninger
enten via EAN-systemet eller som pdf-fil vedhæftet e-mail. Venligst bemærk,
at hvis du modtager en faktura fra TØF via e-mail, er det vigtigt at du
viderebringer den til bogholderiet på din arbejdsplads.
Afmeld
TØF-mail:
Hvis du ikke længere ønsker at modtage mails fra
os kan du framelde
mailservice her.
|