Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 551
Offentligt
593526_0001.png
593526_0002.png
Transportminister Lars BarfoedTransportministerietFrederiksholms Kanal 271220 København K[email protected]
BorgmesterenSkovvej 208382 HinnerupTlf. 8964 1010Fax 8664 6399[email protected]www.favrskov.dk
Vedr. ”Trafikplan for jernbanen 2008 – 2018”Kære Lars BarfoedFavrskov Kommune modtog den 29. maj 2008 ”Trafikplan for jernbanen 2008 – 2018”til høring. Byrådet i Favrskov Kommune vedtog på dets møde den 26. august 2008 ethøringssvar, som den 27. august 2008 er indsendt til Trafikstyrelsen.I forlængelse heraf finder jeg det nødvendigt med en henvendelse direkte til dig, da derer elementer i trafikplanen, som jeg mener beror på et manglende datagrundlag. Jegser nødigt, at disse kritikpunkter drukner i den bearbejdning, der naturligvis vil findested af de mange høringssvar, inden materialet lander på dit bord.Det var med stor interesse, jeg i første omgang læste Trafikstyrelsens ”Trafikplan forjernbanen 2008 – 2018”, men interessen blev hurtigt afløst af en bekymring. I trafikpla-nen vurderer Trafikstyrelsen nemlig, at togbetjeningen i 2012 på Århus – Langå – Vi-borg strækningen skal reduceres både i myldretidstrafikken, hverdagstrafikken og evt. iweekendtrafikken.Jeg finder det betænkeligt, at den faktiske og forventede trafikudvikling og byudvikling iFavrskov Kommune og Østjylland generelt ikke er tænkt ind i Trafikstyrelsens plan fortrafikbetjening.Det er således min klare overbevisning, at anvendelsen af årstrafikoplysninger fra pe-rioden 1999 til 2005 giver et misvisende billede af de seneste års udvikling i passager-tallene på strækningen Århus – Langå – Viborg. Hvis man i stedet tager udgangspunkti de seneste tal fra 2003 til 2007, viser det sig, at der har været en udvikling i passager-tallene på hele 38 procent. Denne udvikling skyldes i høj grad, at frekvensen på stræk-ningen Århus – Langå – Viborg er øget fra timedrift til ½ timedrift.Favrskov Kommune forventer frem mod år 2030 en befolkningstilvækst på op mod8.000 – 10.000 indbyggere. Denne befolkningstilvækst vil medføre et øget behov forblandt andet kollektiv trafik. Derfor er Favrskov Kommune også med i et større kom-munalt samarbejde om realiseringen af en letbane i Århus-området. En letbane gør det
26-09-2008Sagsnr.710-2008-44345Dokument nr.710-2008-80904SagsbehandlerLars Clement
dog ikke alene. Med en stadig stigende beskæftigelsesmæssig mobilitet er det nød-vendigt, at den kollektive trafik, der bevæger sig i hele regionen og mod København ogAalborg, også er velfungerende.Favrskov Kommune er desuden en del af det østjyske bybånd, hvor der ifølge Miljømi-nisteriets landsplanredegørelse forventes en stor vækst i de kommende år. Denne for-ventede vækst er heller ikke indarbejdet i trafikeringsmodellen, som ligger til grund for”Trafikplan for jernbanen 2008 – 2018”, hvilket også undrer mig noget.Med andre ord er det problematisk, hvis infrastrukturen sættes tilbage i en kommune,der på alle tænkelige måder er i vækst.Den positive udvikling i benyttelsen af den nuværende togbetjening mellem Århus,Langå og Viborg, den forventede befolkningstilvækst i Favrskov Kommune samt denforventede udvikling i det østjyske bybånd giver et samfundsmæssigt stærkt argumentfor at udvide og forbedre den nuværende togbetjening mellem Århus, Langå og Viborg.Det er også helt i tråd med regeringens egen intention om at udvikle og styrke den kol-lektive trafik og dit synspunkt om at højne incitamentet til at bruge den kollektive trafiktil gavn for både den økonomiske og miljømæssige udvikling. Det samme kan desvær-re ikke helt siges om ”Trafikplan for jernbanen 2008 – 2018”../. Til din orientering har jeg vedlagt Favrskov Kommunes fremsendte høringssvarvedr. ”Trafikplan for jernbanen 2008 – 2018”.
Med venlig hilsen
Anders G. ChristensenBorgmester
./. Brevet er sendt i kopi til Folketingets Trafikudvalg
2