Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 551
Offentligt
593525_0001.png
593525_0002.png
TrafikstyrelsenAtt: Betina SøreideAdelgade 131304 København K.
BorgmesterenSkovvej 208382 HinnerupTlf. 8964 1010Fax 8664 6399[email protected]www.favrskov.dk
Høringssvar til Trafikplan for jernbanen 2008-2018Favrskov Kommune modtog den 29. maj 2008 trafikplanen for jernbanen, 2008-2018 ihøring. Trafikplanen har været behandlet i Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalgetog Byrådet. Favrskov Kommune har følgende bemærkninger til Trafikplanen:Trafikplanen er udarbejdet på grundlag af den nuværende og besluttede baneinfra-struktur. Det vil sige med de nuværende standsningssteder. Favrskov Kommune me-ner, at der er behov for 2 nye standsningssteder på Struer-Langå-Århus banensstrækning inden for Favrskov Kommune.1. Standsningssted i Søften.Favrskov Kommune finder det helt nødvendigt, at der snarest muligt etableres etstandsningssted for togene på Struer-Langå-Århus banen i Søften. I dette områdeer der sket en stor befolkningstilvækst gennem de senere år og kombineret medstadig stigende problematiske trafikforhold i Århus, vil et standsningssted i Søftenbidrage til en mere miljøvenlig løsning, som samtidig vil medvirke til at løse træng-selproblemerne i og omkring Århus. Hertil kommer, at Søften-området forventesudbygget yderligere indenfor de kommende år, som en del af det østjyske bybånd.2. Standsningssted i Laurbjerg.Favrskov Kommune mener endvidere, at der er grundlag for en genåbning afLaurbjerg station. Også i dette område sker der udbygning, og en genåbning afstationen i Laurbjerg vil medvirke til at binde Favrskov Kommune sammen medkollektiv trafik. Favrskov Kommune har drøftet spørgsmålet på et samarbejdsmødemed Arriva, der kører den regionale togtrafik på strækningen. Arriva var positivoverfor planen om at skulle betjene et standsningssted i Laurbjerg.Favrskov Kommune er beliggende i det østjyske bybånd, hvor der ifølge Miljøministeri-ets Landsplanredegørelse forventes en stor vækst i de kommende år.Favrskov Kommune vil anmode Trafikstyrelsen om at indarbejde den forventede væksti det østjyske bybånd mellem Randers og Kolding, som Miljøministeriets Landsplanre-degørelse beskriver, i Trafikplanen og i trafikeringsmodellen.27-08-2008Sagsnr.710-2008-44345Dokument nr.710-2008-87020SagsbehandlerKaren Dalsgaard
Favrskov Kommune vil endvidere anmode Trafikstyrelsen om at genoverveje trafike-ringsmodellen, da modellens resultater er i klar modstrid med den udvikling, der er ogforventes at ville være fremover i det østjyske område.Trafikstyrelsen anvender årstrafikoplysninger for 2005 som grundlag for trafikerings-modellen. Herudover baseres udviklingen frem til år 2012 og 2018 på udviklingen ipassagertal i perioden 1999-2005. På Trafikstyrelsens informationsmøde blev oplyst,at Trafikstyrelsen har benyttet Danmarks Statistiks fremskrivning af befolknings- og ar-bejdspladsprognose i trafikeringsmodellen, samt at trafikeringsmodellen er anvendt iforbindelse med udarbejdelsen af udbudsmaterialet for de midt- og vestjysketogstrækninger fra 2010.Fra 2005 blev frekvensen på strækningen Århus-Langå-Viborg øget fra timedrift til ½timedrift. Sædvanligvis opnås en tilgang af passagerer, når frekvensen fordobles, mendet sker ikke fra dag ét, men gradvist over 1-2 år. Arriva har oplyst, at der fra 2003 til2007 har været en udvikling i passagertallene på 38 % på strækningen Århus-Viborg(Vesttællingen).På den baggrund er det Favrskov Kommunes opfattelse, at det er en fejl, at udbuds-materialet for de kommende års togbetjening i Midtjylland er baseret på den matemati-ske trafikeringsmodel i stedet for på udviklingen i passagertal de seneste år.På længere sigt anviser trafikeringsmodellen, at togbetjeningen i 2012 på Århus-Langå-Viborg strækningen skal reduceres både i myldretidstrafikken, hverdagstrafik-ken og evt. i weekendtrafikken, og at betjeningen i år 2018 af stationen i Hadsten skalvære 1-2 tog pr. time og kun 1 tog i timen i Hinnerup både i myldretiden og i hverdags-trafikken – dette er en halvering i forhold til idag. I forhold til ovennævnte udvikling ipassagertal virker dette helt utilfredsstillende.Trafikstyrelsen anmodes om, at vurdere trafikeringsmodellens resultater påny ud fraovenstående forhold og ud fra, at strækningen Århus-Langå betjenes med 2 togsyste-mer - DSB’s tog på strækningen Ålborg-Århus-København og Arriva’s tog på stræknin-gen Århus-Langå-Struer - hvor de to togsystemer løser vidt forskellige opgaver i regio-nal- og fjerntrafikken.Der henvises i øvrigt til Midttrafiks høringsvar, som er afgivet på vegne af alle kommu-nerne og Region Midtjylland.
Venlig hilsen
Anders G. ChristensenBorgmester
2