Albertslund den 25.9.2008

 

 

Trafikudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K



Frederikssundsmotorvejen 2. etape – vedr. foretræde tirsdag den 30.9.08 kl. 13.45

 

Vejdirektoratet har netop indstillet åbent land løsningen, hvor 2. etape af Frederikssunds-motorvejen placeres i den grønne kile mellem Frederikssund- og Roskildefingrene.

 

Den løsning finder vi i Kulturøkologisk Forening i Albertslund meget dårlig. Derfor har vi bedt om foretræde for jer.

 

I kort form er vores begrundelser for en anden løsning end VD’s, at:

 

- Efterspørgslen efter rekreative grønne bynære områder vil kun stige! Derfor vil det være forkert at skamfere Vestskoven og den grønne kile med en motorvej. Vi der bor i Albertslund sætter stor pris på Vestskoven og vi er taknemmelige for at fremsynede mænd og kvinder for 40 år siden ikke kun tænkte på sig selv, men også tænkte på os, da de besluttede at anlægge Vestskoven. I dag er det vores tur til at tænke 40 år frem.

 

- Den langsigtede byudvikling skal ske så beboelse placeres omkring den grønne rekreative kile og ikke op og ned ad en motorvej! Ved at udbygge den eksisterende Frederikssundsvej og den kollektive trafik, åbnes der mulighed for at boligbebyggelse orienteres meget attraktiv mod den grønne kile. Attraktionen og værdien af kommende bebyggelse vil naturligvis falde betydeligt, hvis naboen i stedet bliver en motorvej. Med VD’s forslag opretholdes også den eksisterende vej, hvilket betyder, at området både i nord (i selve fingeren) og i syd (i den grønne kile) vil være generet af transportkorridorer.

 

- Problemet i Frederikssundsfingeren er myldretiden! Uden for myldretiden er der tilstrækkelig kapacitet på vejene. Myldretidsproblemer skal ikke angribes som et motorvejsproblem, men netop som myldretidsproblemer. Og de skal løses med redskaber, der matcher myldretiden – dvs. pendlerbusser, S-tog, gennemgående cykelstier, forbedring af eksisterende vej og Park-and-Ride anlæg mv.

 

- 2. etape løser ikke bare et trafikproblem, den skaber nye! Bl.a. betyder 2. etape øget biltrafik (jvf. VD) og flere biler ind til København, hvor de som bekendt har rigelige problemer med de biler, de allerede har.

 

- Den kollektive trafik har brug for et løft - ikke forringede konkurrencevilkår! Der er almindelig enighed om, at den kollektive trafik halter efter. Anlægges 2. etape sætter vi dels den kollektive trafik yderligere tilbage, fordi det vil blive vanskeligere at få passagerer til og rentabilitet i den kollektive trafik, og dels misser vi en unik mulighed for at udvikle og afprøve fremtidens helhedsorienterede trafikløsninger.

 

- CO2-udledningen fra trafikken skal nedsættes! Trafikkens udledning er pt. reelt ude af kontrol. Og med flere biler bliver det vanskeligere at nå de CO2-reduktionsmål, som Danmark er og bliver forpligtiget til. I fald det besluttes at anlægge 2. etape, som foreslået af VD, vil det mest reelle derfor også være, at Folketinget samtidig beslutter, hvor inden for den eksisterende transportsektor, en kompenserende CO2-udledning skal findes.

 

På foretrædet vil vi gerne uddybe vores synspunkter, som vi håber, I har forståelse for og vil tage med ind i jeres overvejelser, når den endelige beslutning skal træffes.

 

 

 

Med venlig hilsen
Kulturøkologisk Forening i Albertslund

 

Povl Markussen
Kanalens Kvarter 32
2620 Albertslund
www.agendacenter.dk