Til: Folketingets Trafikudvalg
Fra: Beboerne Saltværksvej 1A-11B, 2770 Kastrup
Dato: 21. september 2008
Vedr.: Trafikforsøg med lukning af Amager Strandvej i Tårnby Kommune
Vi er 16 familier med 14 børn som bor i Tårnby Kommune.
Vi har bolig på Saltværksvej mellem Bøjlevej og Amager Strandvej, som nu fungerer som omkørsel for den lukkede strækning på Amager Strandvej i Tårnby kommune.
Vores kommune Tårnby har længe ønsket at lukke Amager Strandvej, da kommunen ønsker at bygge boliger ud mod Kastrup Strandpark samt skabe fri adgang til Strandparken.
Københavns Kommune har tidligere været imod denne lukning, da det berører trafikafviklingen til og fra København. Men nu har vores kommune iværksat trafikforsøg med lukning fra juni til oktober 2008 med accept fra Københavns Kommune.
Ifølge miljøvurdering af lokalplan 104, vil der være følgende effekt af lukning af Amager Strandvej og omkørsel ad Bøjlevej:
Vi bor i denne â€chikaneâ€.
Vi føler os i forvejen ramt af trafiksituationen på Amager efter bygning af Metro, hvor alle tværgående veje på Østamager blev lukket med undtagelse af Øresundsvej, Hedegårdsvej, Saltværksvej og Skøjtevej. Skøjtevej er dog beskyttet fra tung trafik, da lastbiler har forbud mod at køre under Metro broen.
Vores kommune har planlagt bygning af Danmarks Akvarium ved Kastrup Bådehavn, og der skal etableres erhvervsområde som inkluderer hotel faciliteter ved Bryggergården. Alt dette ligger øst for Amager Strandvej, og det vil skabe endnu en forøgelse af trafikmængden i lokal området. Et område som vi mener ikke kan bære al denne trafikafvikling til og fra motorvej, lufthavn, Prøvesten, nyt erhvervsområde og snart også Akvarium. Herudover er der planer om udbygning af Prøvestenen, så større mængder sten og grus kan losses.
Så der må laves en strategi plan for trafikafviklingen.
Vi vil meget gerne i dialog med jer og de berørte kommuner omkring en trafikplan for området.
Det er klart, at begge kommuner i fællesskab må have en løsning på dette problem, da trafikken ikke mindskes i fremtiden. Det hjælper ikke, at én kommune alene forsøger at stoppe trafikken ved at indføre en omkørsel, som generer både trafikken samt de lokale beboere.
Vi har forsøgt at gå i dialog med vores egen kommune for at få svar på spørgsmål vedrørende trafikafvikling, trafiksikkerhed samt måling af luft- og støjforurening samt vibrationer.
Trafiktællinger foretaget af kommunen i forsøgsperioden bliver ikke offentliggjort førend trafikforsøget er afsluttet. Desuden har Tårnby kommune afvist at gennemføre støj- og luftkvalitetsmålinger i projektperioden. Beboerne på Saltværksvej har dog selv iværksat støjmålinger, da vi bor under 10 meter fra Saltværksvejens midte. Disse målinger viser, at det eksterne lydniveau på bolig overskrider den anbefalede grænseværdi på 55 dB og at det interne lydniveau også overskrider den anbefalede grænseværdi på 30 dB. Se vedlagte bilag.
I denne forbindelse er det bemærkelsesværdigt, at kommunes planlagte nybyggeri ved Bøjlevej er planlagt til at ligge minimum 15 m fra Bøjlevejens midte, og at kommunen her påtænker at anlægge et grønt støjreducerende bælte. Det vil sige, at kommunen viser særlig hensyn til nye beboere, mens eksisterende beboere stilles væsentligt ringere.
Det bekymrer os, at der er så meget tung trafik med farlig godstransporter. Dette gælder uanset om Bøjlevej omkørslen bliver permanent eller ej. Hverken Amager Strandvej eller Bøjlevej/Saltværksvej er anlagt til så tung trafik. Det største rekreative område for Københavns og Tårnby Kommune i form af Amager Strandpark og Kastrup Strandpark afskæres af Amager Strandvej, som er belastet af så tung og farlig trafik.
Vi håber, at I vil støtte os i at få lagt en langsigtet og overordnet trafikplan for området. Vi føler, at vi mangler indflydelse på vores kommunal politikere, og vi håber, at I kan hjælpe os til at sikre den nødvendige og overordnede trafikplan på tværs af kommunegrænser.
Beboerne på Saltværksvej ser følgende visionære løsninger som mulige:
Vi oplever følgende gener ved indførsel af omkørslen herunder:
Der er mange børn, som færdes på Saltværksvej for at gå til den lokale skole og/eller lokale daginstitutioner. Samt forældre som skal aflevere børn og på arbejde via Metro, bus, cykel og bil.
Saltværksvej er imidlertid blevet en meget farlig vej at færdes på for alle trafikanter - både som barn og voksen – og uanset transportform.
Vi er meget bekymrede for trafiksikkerheden, da vi dagligt oplever farlige trafiksituationer såsom:
Vi sætter stor pris på jeres hjælp til at få igangsat denne trafik debat, som involverer både Tårnby og Københavns kommune. Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis I har behov for yderligere information samt eventuelle forslag til, hvordan vi kan påvirke beslutningsprocessen i begge kommuner til en bedre trafikplan for området.
Med venlig hilsen
PÃ¥ vegne af Beboerne i Kastrups nye trafikknudepunkt
Merete Møhlenberg, Saltværksvej 5B (e-mail [email protected])
Charlotte Blomquist, Saltværksvej 3B (e-mail [email protected])
Beboer liste:
Elna Bjargum, Saltværksvej 1A
Hanne og Nils Ravn, Saltværksvej 1B
Lilian Pagel og Hans Jørgensen, Saltværksvej 1C
Tilde Clemmesen og Mikael Schrøder, Saltværksvej 3A
Charlotte og Christian Blomquist, Saltværksvej 3B
Linda og Søren Palm, Saltværksvej 5A
Merete og Lars Møhlenberg, Saltværksvej 5B
Mette og Peter Hovmann, Saltværksvej 5C
Gert Madsen, Saltværksvej 7A
Michelle Olsen og Peter Skydsgaard, Saltværksvej 7B
Rubina og Kabeer Takiar, Saltværksvej 7C
Yvonne og Kaj Rostholm, Saltværksvej 9A
Helle Brinch og Brian Frisendahl, Saltværksvej 9B
Jane og Bent Eberhardt, Saltværksvej 9C
Bente og Palle Christensen, Saltværksvej 11A
Benny Larsen, Saltværksvej 11B