Formand Bjørn Bennike
Lillegade 2, 5592 Ejby
Tlf. 6478 1452
19.9.08
Til Trafikudvalget
Infrastrukturkommissionen foreslog i januar 2008 tre forbindelser over Lillebælt til en ny fast forbindelse .
Men kommissionen overså de store problemer med krænkelse af Fyns største internationale fredning, syd for Middelfart. Mellem Sandager og Gamborg.
Infrastrukturkommissionen foreslog tre linieføringer for en ny fast forbindelse over Lillebælt:
1. Mellem Bogense og Juelsminde.
2. Parallelt med den nuværende bro.
3. Syd for Middelfart, over en af de fredede halvøer i Lillebælt, til et punkt syd for Kolding.
Men syd for Middelfart ligger Fyns største internationale Natura 2000- fredning, registreret i EU efter Habitat- og fugledirektivet.
I alt tre tusind hektar (!) er afgrænset som fugle- og naturreservat.
Dette område på 30 km2 er kernen i et endnu større beskyttet landskab med Brænde Ådal, der er Fyns største. Og store skove op imod Årup.
Landskabet mellem Gamborg og Sandager Næs er det næststørste beskyttede landskab på Fyn, efter Det Sydfynske Øhav. Det er en af Danmarks mest beskyttede kyststrækninger. Og en af de smukkeste.
I kommissoriet til investeringsplanen frem imod 2020, udsendt 21.8.08 på Transportministeriets hjemmeside står der:
â€Regeringen ønsker mindst mulig indgriben i værdifulde naturomrÃ¥der og er villig til at fravælge projekter, som er uforenelige med rimelige hensyn til natur og miljø.â€
Denne holdning kan let gøre en sydlig løsning umulig. Man mÃ¥ forudse en betydelig offentlig debat, hvis investeringsplanen skal indeholde en debat om en sydlig løsning, der vil krænke en central del af Habitat-omrÃ¥det â€Lillebæltâ€, der gÃ¥r i mellem Middelfart og Assens og ned til udmundingen af Haderslev Fjord.
HabitatomrÃ¥det â€Lillebælt†er ogsÃ¥ Ramsar-omrÃ¥de nr.15. Et af Danmarks internationale beskyttelsesomrÃ¥der for fugleliv og rasteplads for trækfugle.
Med venlig hilsen
Bjørn Bennike
Medlem af Danmarks Naturfredningsforening (DN) og Fredningskommiteen Lillebælt