Til Folketingets Trafikudvalg
 
 
Jeg skriver denne henvendelse som inspiration til et eventuelt lovforslag, som jeg hÃ¥ber, at I selv vil støtte og fremskynde.
 
Den nuværende aldersgrænse for at kunne køre med børnebillet med bus og tog i Danmark gÃ¥r kun til det fyldte sekstende Ã¥r, hvorefter voksenbilletten indtræder, og en betydelig prisstigning finder sted. Jeg fylder snart selv seksten Ã¥r og har ofte hørt beklagelser fra mine jævnaldrende over de pludselige høje priser for at benytte den kollektive trafik. Unge under atten Ã¥r er i dag fuldkommen afhængige af den kollektive trafik i forbindelse med bÃ¥de uddannelse og dagligdagen, og mange finder det nærmest umuligt at finde en let mÃ¥de til egen transport. Dermed opstÃ¥r et stort socialtrafikalt problem, nÃ¥r den unge fylder seksten Ã¥r og mÃ¥ finde sig i de høje billetpriser. Dette opmuntrer ofte de unge til at benytte sig af scooteren eller knallerten i stedet for den kollektive trafik, hvorved ogsÃ¥ CO2-udslippet og mængden af knallertuheld Ã¸ges.
 
For at tage et eksempel fra min egen hverdag vil jeg bruge følgende: jeg er som sagt femten Ã¥r og min kæreste bor i Køge. Derfor tager jeg som regel toget til Sjælland hver anden weekend, hvor en billet fra Aalborg til HovedbanegÃ¥rden koster 174 kr. som børnebillet. I fremtiden skal jeg betale 348 kr. blot for en enkeltbillet, hvilket vanskeliggør min situation meget, da den nuværende ordning ikke i forvejen altid er billig.
 
Jeg hÃ¥ber derfor, at I som medlemmer af Trafikudvalget vil fremme et forslag om, at det er muligt at køre pÃ¥ den billige børnebillet indtil det fyldte attende Ã¥r, hvor muligheden for reel privatbilisme træder i kraft. Det er ulogisk, at unge pÃ¥ seksten og sytten Ã¥r skal bruge dobbelt sÃ¥ mange penge pÃ¥ en billet end 15-Ã¥rige, nÃ¥r den myndige alder i Danmark ligger pÃ¥ atten Ã¥r. Jeg er helt sikker pÃ¥, at man vil opmuntre voldsomt mange unge til at benytte den kollektive trafik oftere, hvis de i fremtiden vil kunne tage bussen eller toget til en overkommelig pris.
 
Jeg hÃ¥ber meget, at Folketingets partier vil støtte et eventuelt lovforslag om dette, da det vil komme mange unge til stor, stor gavn.

 
De bedste hilsener
 
Esben Korsgaard Poulsen
Hasseris GymnasiumKære transportminister Lars Barfoed
 
 

Tillykke med den nye ministerpost; jeg glæder mig til at se den trafikale udvikling fremover.
Jeg skriver denne henvendelse som inspiration til et eventuelt lovforslag, som jeg hÃ¥ber, at De selv og regeringen vil støtte og fremskynde.
 
Den nuværende aldersgrænse for at kunne køre med børnebillet med bus og tog i Danmark gÃ¥r kun til det fyldte sekstende Ã¥r, hvorefter voksenbilletten indtræder, og en betydelig prisstigning finder sted. Jeg fylder snart selv seksten Ã¥r og har ofte hørt beklagelser fra mine jævnaldrende over de pludselige høje priser for at benytte den kollektive trafik. Unge under atten Ã¥r er i dag fuldkommen afhængige af den kollektive trafik i forbindelse med bÃ¥de uddannelse og dagligdagen, og mange finder det nærmest umuligt at finde en let mÃ¥de til egen transport. Dermed opstÃ¥r et stort socialtrafikalt problem, nÃ¥r den unge fylder seksten Ã¥r og mÃ¥ finde sig i de høje billetpriser. Dette opmuntrer ofte de unge til at benytte sig af scooteren eller knallerten i stedet for den kollektive trafik, hvorved ogsÃ¥ CO2-udslippet og mængden af knallertuheld Ã¸ges.

 

For at tage et eksempel fra min egen hverdag vil jeg bruge følgende: jeg er som sagt femten Ã¥r og min kæreste bor i Køge. Derfor tager jeg som regel toget til Sjælland hver anden weekend, hvor en billet fra Aalborg til HovedbanegÃ¥rden koster 174 kr. som børnebillet. I fremtiden skal jeg betale 348 kr. blot for en enkeltbillet, hvilket vanskeliggør min situation meget, da den nuværende ordning ikke i forvejen altid er billig.
 
Jeg hÃ¥ber derfor, at De som transportminister vil fremme et forslag om, at det er muligt at køre pÃ¥ den billige børnebillet indtil det fyldte attende Ã¥r, hvor muligheden for reel privatbilisme træder i kraft. Det er ulogisk, at unge pÃ¥ seksten og sytten Ã¥r skal bruge dobbelt sÃ¥ mange penge pÃ¥ en billet end 15-Ã¥rige, nÃ¥r den myndige alder i Danmark ligger pÃ¥ atten Ã¥r. Jeg er helt sikker pÃ¥, at man vil opmuntre voldsomt mange unge til at benytte den kollektive trafik oftere, hvis de i fremtiden vil kunne tage bussen eller toget til en overkommelig pris.
 
Jeg hÃ¥ber meget, at regeringen vil støtte et eventuelt lovforslag om dette, da det vil komme mange unge til stor, stor gavn.

 
De bedste hilsener
 
Esben Korsgaard Poulsen
[email protected]