|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. september 2008 J. nr.          534-1
 Â
|
|
Status for IC4
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 8. august 2008 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 29. august 2008.
Rollefordeling og godkendelsesproces
DSB har bestilt IC4-tog til levering fra AnsaldoBreda. Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden i Danmark, som skal godkende IC4-togene. Godkendelsen foregår i flere etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt og derefter som sammenkoblede togsæt. TÜV Nord er blevet inddraget som assessor. DSB, AnsaldoBreda, og Trafikstyrelsen mødes jævnligt til statusmøder for at diskutere fremdriften i leveringen af sikkerhedsdokumentation og mere generelle aspekter om godkendelse og prøvekørsel.
Af figur 1 neden for fremgår processen for IC4-togenes stadier af godkendelse. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.
Figur 1: Forventede stadier af godkendelse:
Plan Stadie |
Lukket spor uden passagerer |
Ã…bent spor uden passagerer |
Ã…bent spor med passagerer |
Typedokumentation og test lukket spor |
Typedokumentation, åbent spor med passagerer |
Typegodkendt enkeltkørende togsæt |
Type godkendelse sammenkoblet togsæt |
Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt |
|
Nuv. stadie |
|
|
|||||||
Status
Fire togsæt har tilladelse til at køre overvåget prøvedrift med passagerer på strækningerne Lindholm-Aalborg-Århus-Fredericia-Padborg.  Denne drift er ophørt med opstarten af landsdelsdrift.
To togsæt har tilladelse til kørsel i landsdeltrafik med passagerer.
Et togsæt kører prøvekørsel uden passagerer på prøvestrækningerne i Sønderjylland med henblik på indsættelse i landsdeltrafikken.
Nyt siden sidste orientering
DSB havde den 20. august inviteret Trafikudvalgets medlemmer til en fortrolig mundtlig orientering om fremdriften i IC4 og erstatningsmateriel. Referatet fra mødet fremsendes til TRU primo september.
Trafikstyrelsen har den 12. august tilladt togsæt 11 at køre prøvekørsel uden passagerer efter gældende regler for prøvekørsel. Togsæt 11 svarer til togsæt 12 og 13, der har tilladelse til at køre landsdeltrafik med passagerer.
DSB kan oplyse, at pr. den 26. august har IC4 været indsat i landsdelsdrift 5 gange tur-retur København-Aalborg. Kunderne har udtrykt tilfredshed med toget.
Fortsat proces
For de kørende IC4 togsæt i landsdeltrafik er der som planlagt ikke noget fast indsættelsesmønster i startfasen, men IC4 kører et par gange om ugen. DSB anvender denne fremgangsmåde, fordi togene bruges til at indøve nye rutiner i forbindelse med overgangen til landsdeltrafik, ligesom der - akkurat som for IC3, Øresundstogene og andre nye tog før dem - opstår "børnesygdomme", der kan gøre det nødvendigt at tage toget ud.
Næste fase er, at IC4 indsættes som lyntog mandag - torsdag. Herefter vil primært lyntogsdriften blive udvidet i takt med leveringen af flere togsæt.
AnsaldoBreda vil primo september fremlægge en oversigt og en redegørelse for de uafsluttede åbne punkter i forhold til den endelige typegodkendelse. Endvidere evalueres erfaringerne fra de enkeltkørende togsæt og de konkrete driftserfaringer med togsæt nr. 12 og 13. På den baggrund vil Trafikstyrelsen vurdere antallet af togsæt, der kan indsættes i overvåget prøvedrift. I forlængelse af dette vil det blive afgjort, på hvilket grundlag og i hvilken form der kan udstedes typegodkendelse for enkeltkørende togsæt.
Den endelige typegodkendelse af sammenkoblede togsæt vil komme efter typegodkendelsen af enkeltkørende togsæt. Den detaljerede proces herfor er ikke på plads endnu. Det er hensigten, at processen skal granskes af den uafhængige assessor. Trafikstyrelsen har anmodet AnsaldoBreda om at fremlægge kommissoriet for, hvad assessor skal gøre, med henblik på godkendelse i Trafikstyrelsen.
Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er planlagt til den 2. september 2008.
Erstatningsmateriel
DSB har givet Deutsche Bahn besked om, at DSB ønsker at udnytte en option på leje af yderligere 3 togsæt. Derved vil det eksisterende samarbejde om anvendelse af ICE-TD blive udvidet til at omfatte i alt 13 togsæt.
DSB forhandler i øjeblikket de endelige kontraktvilkår med DB.
DSB arbejder på at idriftsætte de 3 togsæt hurtigst muligt. Det er forhåbningen, at det kan ske i 2. kvartal 2009. Forud herfor skal Siemens indbygge ATC -system.
Med venlig hilsen
Carina Christensen