Notat

 

Folketingets Trafikudvalg

Dato             18. december 2007

J. nr.           233-5

 

 

Ibrugtagning af Naviairs nye flyvekontrolsystem

Mellem jul og nytår 2007 tager Naviair et nyt flyvekontrolsystem i brug i kontroltårnene i lufthavnene i København, Roskilde og Billund. Desuden ibrugtages en ny og moderne kontrolcentral og et helt nyt kontroltårn i Københavns Lufthavn.

Ibrugtagningen er kulminationen på mere end 10 års forberedelse og et projekt (Casimo-projektet) til mere end 1,2 mia. kr. Det nye flyvekontrolsystem sikrer, at flyveledelsen i dansk luftrum, og under start og landing i lufthavnene i København, Roskilde og Billund,  foregår med moderne fremtidssikret udstyr og på et højt sikkerhedsniveau.

Med sikkerheden som en ufravigelig første prioritet, vil Naviair arbejde målrettet på, at forsinkelser for flytrafikken på grund af indkøringen af det nye system bliver så få og så kortvarige som muligt.

Resumé:

Mellem jul og nytår 2007 tager Naviair en ny og moderne kontrolcentral i brug. Desuden ibrugtages et helt nyt kontroltårn i Københavns Lufthavn. Tidspunktet for ibrugtagning er valgt for at minimere generne for Naviairs kunder, idet  det er en af årets mindst travle perioder. 

Ibrugtagningen er kulminationen på mere end 10 års forberedelse og et projekt til mere end 1,2 mia. kr. Det nye flyvekontrolsystem sikrer, at flyveledelsen i dansk luftrum og under start og landing i lufthavnene i København, Roskilde og  Billund, foregår med moderne fremtidssikret udstyr og på et højt sikkerhedsniveau. Folketingets Finansudvalg er løbende blevet orienteret om projektet, senest i juni 2007.

Det nye flyvekontrolsystem betyder større kapacitet i det danske luftrum. Det er der brug for i fremtiden, for flytrafikken forventes at stige de kommende år. Den nye teknik betyder, at den høje flyvesikkerhed bevares, selv om der vil komme flere fly i luften samtidig.

Naviair har tilkendegivet, at kapaciteten i forbindelse med ibrugtagningen i en indkøringsperiode vil være reduceret. I indkøringsperioden vil der derfor kunne forekomme forsinkelser for fly i dansk luftrum. Forsinkelserne sker af sikkerhedsmæssige grunde og vil ramme i perioder med meget flytrafik.

Naviair nedsætter det maksimale antal fly i luften på samme tid og starter/landinger mens alle flyveledere opøver rutine i at bruge det nye flyvekontrolsystem. Risikoen for forsinkelser vil falde i takt med, at flyvelederne får erfaring med det nye flyvekontrolsystem. Naviair forventer, at indkøringen vil være afsluttet senest med udgangen af marts måned 2008.

Naviair holder løbende sine kunder (dvs. luftfartsselskaberne og lufthavnene) tæt orienteret om eventuelle driftsforstyrrelser og kapacitetsnedsættelser. Naviair har iværksat en omfattende kommunikations- og oplysningsstrategi om ibrugtagningen af det nye flyvekontrolsystem. Der er således oprettet en dedikeret hjemmeside, og relevante interessenter vil løbende blive orienteret om eventuelle kapacitetsnedsættelser.