26-08-2008

  Sag nr. 08/712

  Dokumentnr. 49907/08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transportminister Carina Christensen

cc: Folketingets Trafikudvalg

 

 

 

Kære Carina

 

 

 

 

 

Brev til transportministeren vedr. mødet den 19. august 2008

 

 

Jeg vil gerne på vegne af trafikselskaberne kvittere for vores møde den 19. august. Jeg synes, det indeholdt mange positive elementer, som jeg gerne vil trække frem i dette brev.

 

Trafikselskabernes økonomiske problemer

Vi er helt enige om, at fordelingen af ansvaret for den kollektive trafik, som det blev lagt fast i kommunalreformen, betyder, at kommuner, regioner og trafikselskaber har ansvaret for den kollektive bustrafik.

 

Vi synes derfor også, at det er en glimrende idé, at du indkalder formændene for KL og Danske Regioner til et møde om løsningen af den meget vanskelige, økonomiske situation, som trafikselskaberne er på vej ud i. Vi forventer som nævnt, at vores kørselsomkostninger til næste år stiger med 9,5 pct. p.gr.a. de store olieprisstigninger og stigningen i renten.

 

Initiativet til mødet med KL og Danske Regioner opfatter vi som en anerkendelse af, at løsningen af de nævnte problemer må findes i et samarbejde mellem alle de involverede parter, herunder staten. Det er som bekendt staten, der fastsætter reglerne for finansiering af den kollektive bustrafik, takstloft mv.

 

Pludseligt opståede problemer kan kalde på utraditionelle løsninger. Jeg vil i den forbindelse bede dig overveje, om det vil være muligt at finde en midlertidig finansieringsordning, som ikke rykker ved den principielle fordeling af ansvaret for den kollektive bustrafik. Det ville give trafikselskaberne og vores ejere et lidt større råderum ved den umiddelbare løsning af de økonomiske problemer.

 

Helt afgørende er det dog, at der meget snart bliver fundet en løsning, da budgetterne for 2009 skal fastlægges i løbet af de kommende måneder.

 

Vurdering af de lovgivningsmæssige rammer for trafikselskaberne

Jeg vil gerne sige tak for din opfordring til, at vi vurderer, hvordan lov om trafikselskaber har virket, og om der er ting, der skal justeres.

 

Vi vil med det samme sætte dette arbejde i gang. Jeg går ud fra, at vi vil drøfte resultatet af arbejdet på et kommende møde, som du lagde op til.

 

Fremadrettede initiativer

Som vi drøftede på mødet, er trafikselskaberne i færd med at introducere en række nye aktiviteter – lynbusser, incitamentsmodeller, øget anvendelse af små busser for at målrette efterspørgslen mm. Som det også fremgik, er der imidlertid knaphed på midler til investering i udviklingsaktiviteter i trafikselskaberne. Jeg håber, at dette indgår i ministeriets overvejelser om en investeringsplan for infrastrukturen. Det kunne f.eks. ske i form af oprettelse af en pulje til fremadrettede initiativer. Hvis der ikke afsættes særlige midler hertil, vil det være vanskeligt at skabe det tempo i udviklingen, som vi er enige om, er nødvendigt.

 

Vi synes i øvrigt, at det vil være en god idé med tilbagevendende møder mellem minister og formænd for trafikselskaberne, f.eks. mindst én gang om året.

Med venlig hilsen

 

Steen Møller

Formand