Fra: Transportøkonomisk Forening (TØF) [mailto:[email protected]]
Sendt: 2. september 2008 17:23
Til: Jesper Thinghuus
Emne: Kollektiv Trafik Konferencen 2008

 

TØF’s 25. årskonference om regional og lokal kollektiv trafik
Torsdag d. 9. – fredag d. 10. oktober 2008, Grand Park, Korsør

PROGRAM - Torsdag d. 9. oktober 2008

10.00
Velkomst
v/ Uffe Jacobsen, konferenceleder, cand. polit., medlem af TØF’s bestyrelse

10.10
Kollektiv trafik - året, der gik
v/ Dorthe Nøhr Pedersen, afdelingschef, Transport- og 
    Energiministeriet
v/ Niels Mortensen, direktør, Trafikselskaberne i Danmark

10.40
Kollektiv trafik efter reformen  
Mens alle politiske partier vil fremme den kollektive trafik, er den kollektive bustrafik i en livstruende krise, hvor massive nedlæggelser af ruter og nedskæring i antallet af afgange truer med at ødelægge den sammenhæng i den kollektive trafik som møjsommeligt er op-bygget gennem de seneste mange år.
De fem vigtigste årsager er:
-  Generel nedgang i passagertallet
-  Statens meget stramme og detaljerede styring af regioners og
   kommuners økonomi
-  Rationaliseringer og tilpasninger af trafikbetjeningen efter reformen
-  Ã†ndringer i skatte- og afgiftslovgivningen øger den økonomiske
   risiko hos kommuner og regioner – og statens kompensation
   straffer de kommuner og regioner, der satser pÃ¥ kollektiv trafik
-  Nye kassetænknings-initiativer i grænseomrÃ¥derne mellem regioner
   og kommuner

Hvilken fremtid er der for kollektiv bustrafik?

Økonomien
Et overblik over trafikselskabernes økonomi
v/ Steen Møller (K), formand for FynBus, formand for Trafikselskaberne i Danmark

11.00 – 11.20
Pause

11.20
Kollektiv Trafik efter reformen, økonomien (fortsat)

Effektiv isering af det regionale rutenet
v/ Peter Hermansen, udviklingskonsulent, Region Midtjylland

Bybusser eller ej? Ny busplan i en sammenlægningskommune
v/ Ole Ørnbøl (S), formand for teknisk udvalg i Hjørring kommune

Bestillerrollen
Ny busplan med problemer i Odense Kommune

v/ Jan Gudmann Hansen, planchef, FynBus

Planlægning
Trafikstyrelsens trafikplan for jernbanetrafikken
v/ repræsentant for Trafikstyrelsen

12.30
Frokost

13.30
Regional Railways- New future for remote branch lines
Den tyske trafikekspert Axel Kühn har i mange år arbejdet med revitaliseringsprojekter på jernbaneområdet og med kombinationen af traditionel jernbane og letbane. Axel Kühn har også været rådgiver på letbaneprojektet i Århus.
Indlægget holdes på engelsk.
v/ Axel Kühn, konsulent og trafikforsker, independent
Se også seminar F

14.00
Den sømløse rejse – foreløbige resultater fra LINK-projektet
Der er mange vanskeligheder for den rejsende, som kombinerer forskellige transportfor-mer. LINK-projektet har som mål at skabe et europæisk netværk af trafikfolk for at over-komme de mange barrierer omkring rejseinformation, bestilling, betaling og indretning af terminaler, hvor omstigningen foregår. Der er særlig fokus på de lange rejser, sprogbarrie-rer, trafikinformation og løsninger for ”the last urban mile”.
Indlægget holdes på svensk.
v/ Bertil Hylén, trafikforsker, Statens väg-och transportforskningsinstitut, VTI, Stockholm
Se også seminar A

14.30
Orienteringspunkter

Trafikstyrelsens statistik for bustrafikken
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Trafikstyrelsen

DI-transport – en præsentation
v/ Michael Svane, direktør, DI-transport, formand for TØF

15.00 – 18.30
SEMINARER
* Her er der mulighed for at vælge 1 ud af 5 seminarer á 1 time og 30 minutter (max) i hver af de to runder.
* Der vil normalt være et eller flere korte indledende oplæg.
* Resten af tiden går med spørgsmål, erfaringsudveksling og uddybende uformel diskussion.
* Der er ingen tilbagerapportering til plenum.

1. seminarrunde
kl. 15.00 – 16.30
A: LINK-projektet  og ny vision for Bus & Tog samarbejdet
B: Bestillerrollen: Gratisbusser
C: IT: Rejsekortet og rejseplanen
D: Buschaufførjobbets anseelse samt Buschauffør- og
    Sproguddannelsen
E: Flextrafik – erfaringer og perspektiver samt interessenthåndtering

Seminar A// LINK-projektet  og ny vision for Bus & Tog samarbejdet

LINK- projektet er et stor europæisk projekt, som forsøger at etablere et tværnationalt fag-ligt forum til at fremme intermodal persontransport. Billetsamarbejde, trafikinformation, ind-retning af terminaler, ”last urban mile” samt passagerrettigheder er nogle af emnerne.
v/ Bertil Hylén trafikforsker, Statens väg-och transportforskningsinstitut, VTI, Sverige

Intermodalitet i Danmark
Et forsøg på overblik over intermodal persontrafik i Danmark, set med LINK-projektets me-toder og prioriteringer.
v/ Mikael Hansen, konsulent, IMAGITA

Bus & Tog samarbejdet
Bus & Tog samarbejdet har i de forløbne ti år haft succes med at etablere et udbygget takstsamarbejde mellem bus- og togtrafikken. Nu har Bus & Tog samarbejdet sat sig nye mål for de næste ti år.
v/ John Christensen, seniorkonsulent, Trafikselskaberne i Danmark.

Seminar B// Bestillerrollen: Gratis busser
Ikast-Brande Kommune har fastholdt gratis lokalbusser – konstruktivt arvegods fra den tid-ligere Ikast Kommune. Flere kommuner følger nu e fter med gratis tilbud til alle eller en del af kommunernes borgere.
v/ repræsentant for kommunen

I Aabenraa Kommune har alle skolebørn fået et gratis buskort
v/ Keld Rysgaard, trafikmedarbejder, Aabenraa Kommune

Et kommuneeksempel mere

Seminar C// IT: Rejsekortet og rejseplanen

Rejsekortet – den fælles elektroniske rejsehjemmel for bus og tog – er lige om hjørnet og vil betyde en stor omvæltning for passagererne, billetsælgere, buschauffører og kontrollø-rer.  Vi fÃ¥r en status for rejsekortprojektet.
v/ Gregers Mogensen, direktør, Rejsekort A/S

Rejseplanen.dk er den kollektive trafiks største succes i mange år. Nu er rejseplanen på vej med en planlægningsfunktion for flere transportformer.
v/ Niels Mortensen, direktør, Trafikselskaberne i Danmark

Seminar D// Buschaufførjobbets omdømme

Movia og busoperatørerne i Hovedstadsområdet h ar gennemført en undersøgelse af chaufførjobbets omdømme og image. Branchens omverden har overraskende stor indsigt i chaufførernes arbejde og trivsel. Analysen skal bruges til at ændre chaufførjobbets image - og dermed forbedre rekrutteringsgrundlaget og kvaliteten i branchen.
v/ John Sørensen, buschef, Movia

Busbranchen har haft succes med ansættelse af chauffører med indvandrerbaggrund. Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik er gået et skridt videre, og har etableret en særlig chaufføruddannelse, som kombineres med intensiv danskundervisning.
v/ Jakob Thykier, direktør, Uddannelsescentret for kollektiv trafik

Seminar E// Flextrafik og interessenthåndtering

Flextrafik
Flextrafik er Movias varemærke for behovsstyret trafik. Siddende patienttransport og kør-sel til institutioner er de nyeste aktiviteter på det hurtigt voksende fagområde.
v/ Jens Peter Langberg, chef for Movias Flex-trafik

Interessenthåndtering
Det siges, at der skal 10 gode historier i pressen til at opveje én dårlig historie. Kan man fange en dårlig historie inden den havner på forsiden af Ekstra Bladet? Hvis ja, så er ind-satsen givet godt ud, for negative historier skaber et negativt omdømme og det skaffer ik-ke flere passagerer i den kollektive trafik. Se, hør og bliv inspireret af hvordan Movia ar-bejder med at komme i dialog med centrale interessenter - i første omgang i forbindelse med Flextrafik.
v/ Claus Hermansen, sekretariatschef, Movia

16.30- 17.00 Pause

2. seminarrunde
17.00 – 18.30
F. Regional Railways- New future for remote branch lines
G. Handicap- og specialkørsel: Bestillingssystemer
H. IT: SMS-billetter, internet i bus og tog
I. Nyt kvalitetssystem i NT, nyt budgetsystem i Movia
J. Takstsamarbejdet i Hovedstadsområdet, takstintegration

F// Regional Railways- New future for remote branch lines
I seminaret uddybes Axel Kühns indlæg fra plenum med flere eksempler fra hele verden på projekter, som giver lokale jernbaner nyt betydning i det lokale kollektive trafiksystem.
Seminaret holdes på engelsk.
v/ Anders H. Kaas, projektchef, Atkins Danmark A/S og Axel Kühn, konsulent

G// Handicap- og specialkørsel: Bestillingssystemer
Program følger a.s.a.p.

H// IT: SMS-billetter, internet i bus og tog
Moderne IT- og kommunikationsteknologi giver nye muligheder for at etablere nye kunde-vendte servicetilbud.

FynBus’ sms-billetter er blevet en succes
v/ repræsentant for FynBus

Internet for tog-passagererne har der været arbejdet på et stykke tid. DSB er snart klar med deres koncept, og også Arriva Tog tilbyder ny gratis internetforbindelse til passage-rerne.
v/ Ken Busk, projektleder, DSB

I // Nyt kvalitetssystem i NT, nyt budgetsystem i Movia

Nordjyllands Trafikselskab har netop indført et nyt kvalitetssystem, hvor passagerer-nes mening er den afgørende
v/ repræsentant for Nordjyllands Trafikselskab

Kommunalreformen betyder øgede krav til budgettering og rapportering pÃ¥ buslinjeni-veau (600) for hver enkelt kommune (45) og region (2). Samtidig har den specielle finansieringsmodel for Østdanmark gjort det uhyre kompliceret at beregne den enkelte kommunes/regions tilskudsandel. Movia præsenterer hvordan de har løst opgaven med implementering af budgetsystemet COGNOS, herunder hvordan der kan simuleres pÃ¥ økonomiske konsekvenser af givne ændringer.
v/ Henrik Visborg Thune, Budgetgruppeleder, Movia

J// Takstsamarbejdet i Hovedstadsområdet
Efter kommunalreformen har Trafikstyrelsen ansvaret for indtægtsfordelingen mellem bus, tog og metro i Hovedstadsområdet. Trafikstyrelsen har netop udsendt sin første årsrapport om samarbejdet.
v/ repræsentanter for Trafikstyrelsen, DSB S-tog, Metroselskabet og Movia

18.30:  Pause

19.30:  Festmiddag

---------------

PROGRAM - Fredag d. 10. oktober 2008

9.00
Investeringer i kollektiv trafik
Investeringer i infrastruktur har været pÃ¥ dagordenen i hele 2008. Investeringer i kollektiv trafik har stÃ¥et centralt hele vejen, efter at regeringspartierne har indtaget en mere positiv indstilling til kollektiv trafik end hidtil.  
Hvad bør der investeres i, og hvornår kan passagerer og samfundet se frem til at høste gevinsten?

Derfor skal der investeres i kollektiv trafik!
v/ Lars Andersen, direktør, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Fornyelse af jernbanen
v/ repræsentant for Banedanmark

Nye letbaner
v/ Kristoffer Kejser, trafikkoordinator, Ring3-kommunesamarbejdet
v/ Ole Sørensen, projektleder, Midttrafik

Nye businitiativer
v/ Per Gellert, udviklingschef, Movia

10.30 – 10.50:  Pause

10.50: Investeringer i kollektiv trafik, fortsat

OPP - en genvej til nye anlæg?
v/ Klaus Ahm, partner, Ernst & Young

Bedre terminaler og stationer
v/ Repræsentant for Trafikstyrelsen

Nyt signalsystem i Danmark
v/ Repræsentant for Banedanmark

Bedre trafikinformation
v/ Line Matthai, projektleder, DSB

12.00: Frokost

13.00- 14.30: Storseminarer
(2 parallelle forløb)

Seminar A// Hvad kan vi lære af Helsingborg?
Ordstyrer: Uffe Jacobsen, bestyrelsesmedlem, TØF

Indlæg fra Helsingborg/Skånetrafiken

Helsingborg set fra Danmark
v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Trafikstyrelsen

Debat
- Per Gellert, udviklingschef, Movia
- Kommunerepræsentant
- Henning Korshøj Nielsen, vicedirektør, Danske Busvognmænd

Seminar B// Den kollektive trafik og klimamålene
Ordstyrer: Mikael Hansen, faglig konsulent, TØF

Miljøfordelen ved at fylde toget og bussen med passagerer er oplagt. Men er det nok, når alle andre har CO2- og klimadiskussioner på dagsordenen?
Kollektiv trafik i Danmark har de seneste Ã¥r ikke satset særlig meget pÃ¥ alternativer til fossile brændstoffer - biodiesel, biogas, eldrift og brint.  PÃ¥ det seneste er der nye forsøg i gang med CO2-neutrale brændstoffer til busser og til genoplivning af elektrificeringen af jernbanen.

Konkrete initiativer
Elbus i København
v/ repræsentant for Movia 
Biodiesel i Ã…rhusbusser
v/ Morten Christensen, afdelingsleder, Midttrafik.
Energistyrelsens program for elbiler
v/ repræsentant for Energistyrelsen
En utålmodig busoperatør med erfaringer på begge sider af Øresund
v/ Thomas Øster, udviklingschef, Arriva Skandinavien 
Elektrificering af jernbanen
v/ respræsentant for DSB


PRAKTISK 

Tid:
Torsdag d. 9. oktober kl. 10.00 - Fredag d. 10. oktober kl. 14.30

Sted:
Hotel Grand Park, Ørnumvej 6, Korsør

De første 100 tilmeldte overnatter på Grand Park, øvrige på Hotel Jens Baggesen, Batterivej 3 - 5, 4220 Korsør.

Tilmelding:
Venligst foretag tilmelding via webformularen i konferencekalenderen på www.toef.dk

Tilmelding senest tirsdag d. 7. oktober kl. 12.

Pris:
TØF fastholder prisen fra sidste år;

Pakke 1 - Begge dage samt middag og overnatning
Medlemspris: 3.900 kr. excl. moms
Øvrige: 4.400 kr. excl. moms

Pakke 2 - Begge dage samt middag, men uden overnatning
Medlemspris: 3.000 kr. excl. moms
Øvrige: 3.500 kr. excl. moms

Pakke 3 - Torsdag d. 9. oktober, uden middag og overnatning
Medlemspris: 2.150 kr. excl. moms
Øvrige: 2.650 kr. excl. moms

Pakke 4 - Fredag d. 10. oktober, straight
Medlemspris: 1.800 kr. excl. moms
Øvrige: 2.300 kr. excl. moms

Pakke 5 - Fredag d. 10. oktober samt overnatning fra torsdag d. 9. oktober
Medlemspris: 2.700 kr. excl. moms
Øvrige: 3.200 kr. excl. moms

Hvis tilfældet er, at du har brug for en anden kombination end pakkerne ovenfor, så ring til koordinator Karen Boyd i TØF-sekretariatet på 7730 3300.

Venligst bemærk at prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. hvilket svarer til et Ã¥rs medlemskab af foreningen.

Afmelding:
Sker afmelding senere end torsdag d. 25. september 2008 tilbageholdes 50% af deltagergebyret. Ved afmelding senere end torsdag d. 2. oktober 2008 betales fuld pris.

Betaling:
TØF kommunikerer udelukkende elektronisk. Derfor sender vi regninger enten via EAN-systemet eller som pdf-fil vedhæftet e-mail. Venligst bemærk, at hvis du modtager en faktura fra TØF via e-mail, er det vigtigt at du viderebringer den til bogholderiet på din arbejdsplads.