|
Hvorfor er dansk CO2 bedst?
Få svaret på Transporterhvervets Klima Konference 2008!
Tirsdag d. 23. september 2008 i
Moltkes Palæ, København K
Transportsektorens
bidrag til de menneskeskabte klimapåvirkninger er for alvor kommet i fokus og
sektoren skal forholde sig til stadig skrappere krav og udfordringer på
området.
Transportsektoren har ry for ikke gøre nok for klimaet, på konferencen viser
vi, at det lang-fra er sandt. Reduktion af CO2-emissioner er umuligt at
håndtere nationalt, et europæisk system er realistisk men et globalt system
er det optimale for transporterhvervet.
Afkoblingen af økonomisk vækst og vækst i energiforbrug og CO2-udslip, som er
opnået i andre sektorer, har vist sig vanskeligere at gennemføre i
transportsektoren. Det skyldes især fraværet af reelle alternativer til
fossile brændstoffer, men også den stigende trans-portefterspørgsel. Hvordan
forholder transportsektoren sig til udfordringerne og hvilke løs-ninger
arbejdes der med?
På TØF’s klimakonference vil der være lejlighed for at høre om og debattere
CO2- og kli-maudfordringerne, og hvordan de håndteres inden for de
forskellige transportsektorer: fly, bane, sø, vej, person- og godstransport.
Hvad skal der til; afgifter, CO2-kvoter, metodefri-hed? Nytter det noget?
På konferencen vil der være et væld af debat og diskussion om klima
udfordringerne og løsningerne for transporterhvervet. Kom og bliv klog på
drøftelser om brændstofafgifter, CO2 afgifter, diverse CO2-indsatser, skal
transporten ind under kvotesystemet, søfartens indsatser i IMO-regi,
undersøgelse om hvad det vil koste at implementere kvotesystemet til
landevejstransport, mindre CO2 udledning, sammenhængen mellem
økonomisk væks t og reduktion af CO2, transportsektorens ønske om
metodefrihed til at vælge de indsatser der skader driften mindst, luftfartens
visioner, tilbud om CO2-kompensation og dens kom-mende indlemmelse i EU's CO2-kvotehandelssystem,
og hvad med de andre emissioner?
PROGRAM
09.00
– 09.30: Registrering, kaffe & rundstykker.
09.30 – 09.40: Velkommen
v/ direktør Michael Svane, DI Transport, formand for TØF
09.40 – 10.00: Transporten har taget ansvar og er på rette vej
v/ Transportminister Carina Christensen.
10.00 – 10.30: Transportens Klimaudfordring – hvorfor er det så
svært for
transporterhvervet?
v/
direktør Niels Buus Christensen, DTU Transport/ medlem
af Regeringens Klima Kommission
10.30 – 11.00: CO2 – en helt
anden måde at bruge det på
v/ John Nordbo, WWF Verdensnaturfonden
11:00 – 12.15: To sessioner:
A) Gods nationalt/
internationalt
Om rabiate kvotesystemer:
Hvordan kan kvotesystemer udformes, så det bliver et
tværgående virkemiddel for både gods- og persontransport
v/ Henrik Duer, COWI
Transportkøberens synspunkt:
v/ indkøbschef
Peter Løth, Dansk Supermarked A/S
B) Privatbilisme/ Kollektiv Trafik
Bedre Biler
v/ formand Christian Ege, Det Økologiske Råd
El-biler som en metode til at få mere af
transportområdet ind
under kvotesystemet ad bagvejen
v/ chefkonsulent Lærke Flader, Dansk Energi
Kan transporten arbejde sammen med
naturen?
v/ Rene la Cour Sell, Danmarks Naturfredningsforening
(inviteret)
Personbilbeskatning som virkemiddel
v/ adm. direktør Thomas Møller Thomsen, FDM
12.15 – 13.15: Frokost
13.15 –
14.00: Plenum:
A.P. Møllers Miljøafdeling
Statsministeriets Klimaafdeling
14.00 – 15.30: To sessioner:
A) Gods
Hvordan klarer vejtransporten
klimaudfordringerne?
v/ Adm. direktør Erik Østergaard, DTL
Transport af gods - samarbejdet om
at mindske
miljøbelastningen
v/ miljøkoordinator Thomas Susé, DSV Road A/S
Hvilke krav kan en kunde stille t
il transportleverandører om
klimaansvar?
v/ transportchef
Lars Nordstrøm, Vestas TBC
B) Kollektiv Trafik
Hvorfor er kollektiv trafik mere miljøvenlig i
fremtiden?
Om energirigtig kørsel m.m.
v/ teknisk direktør Lars Wrist Elkjær, Arriva
Hvordan ser DSB fremtidens
klimaudfordringer for
persontransport på bane
v/ Miljøchef Jesper Mølgård, DSB
Luftfart uden emissioner
v/ Miljøchef Martin Porsborg Nielsen, SAS
15.30 – 16.00:
Pause
16.00 – 17.00: Plenum:
Bioethanol som en væsentlig del af løsningen på
klimaudfordringen
En
dansk Ethanol produktion er på vej på Grenaa havn som kan
udfase knap 10 % af det samlede benzinforbrug med ethanol,
CO2 reduktionsværdi 70% i forhold til benzin. (EU standard).
v/ adm. direktør, Svend Brandstrup Hansen, Danish Biofuel
Holding A/S Grenå
Dansk biodieselproduktion til lastb iler i Sverige og Tyskland
v/ direktør Morten Simonsen eller adm. direktør Bjarne
Simonsen, Emmelev A/S
Hvorfor er Danmark egentlig ikke
fremme i biodiesel-skoene?
Danske producenter står klar med miljørigtige produkter –
hvorfor er det
kun udlandet der har glæde af det?
v/ repræsentant for DAKA Bio-industries
Fælles deklaration
omhandlende principperne for arbejde med
CO2-nedbringelse
16.50 - 17.00: Konklusion
og afrunding ved Jan Fritz Hansen, Danmarks
Rederiforening
PRAKTISK
Tid:
Tirsdag d. 23. september kl. 9.00 til kl.
17.00
Sted:
Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K
Nyttige tips:
Moltkes Palæ ligger 500 meters spadseretur fra Kongens Nytorv Station,
desuden stopper linie 1A lige i nærheden på henholdsvis Bredgade og St.
Kongensgade.
Parkeringshus kan findes på www.p-henvisning.dk
Pris:
Medlemsprisen er 2.000,- kr. ex moms.
For øvrige deltagere er prisen 2.500 kr. ex. moms (tillæg på 500 kr. svarer
til et års personligt medlemskab af foreningen).
Yderligere information:
Koordinator Karen Boyd, TØF-sekretariatet, telefon 77 30 33 00 eller mail
[email protected]
Tilmelding:
Tilmelding via www.toef.dk senest fredag den 19. september
Afmelding:
Afmelding skal ske skriftligt via mail. Sker afmelding senere end d. 19.
september betales fuld pris.
Afmeld
TØF-mail:
Hvis du ikke længere ønsker at modtage mails fra
os kan du framelde
mailservice her.
|