DIESELUDSLIP - FRA ASKEN OG  I  ILDEN

 

 

Befolkningen har årtier døjet med den både ildelugtende og ødelæggende forbrændings partik-

ler, som dieselmotorer udsendte. Alle kender til, at køre bag især en dieselbil, som ikke har fået justeret og renset sin dieselpumpe.

Politikere og teknikere blev i enighed, at nu skulle dieselmotorer gennem et EU-direktiv tvinges

til, at have monteret et effektivt partikelfilter. På samme måde benzinbiler gennem en årrække har skulle have monteret en katalysator. Den var også effektivt, målinger viste det gav resultat, og ved

både serviceeftersyn som de løbende bilsyn, bliver de altid målt.

 

Nu hersker der ingen tvivl om, at partikelfiltre er dyre, og endnu dyrere til de nye dieselmotorer,.

vi taler her om de gigantiske Trucker Lastvognstog på mod de små 50 meter. Bilindustrien måtte

gøre noget, og den teknologiske udvikling gik nok noget stærkere end hele EU-apparatet arbejder, ja selv danske Automobilmyndigheder blev taget med bikserne nede. Vee hjælp af ny teknologi, der både skulle udvikle langt stærkere dieselmotorer. Men også fik forbedret hele forbrændings syste-met og dermed den udstødning de nye dieselmotorer udsendelse af udstødning partikler.

 

Nu var de grimme sorte forbrændingspartikler væk, og kører bag en af de moderne diesel lastvogns-tog, ser vi ikke hvad der sendes af udstødningen. Det der med ny teknologi sendes ud, kan hverken lugtes, smages eller ses, men ikke desto mindre er der tale om ”En regulær kræftbombe”. !

 

Jo de fleste har kan nok erindre DR/TV2 videnskabelige magasin – med det rette motto ”VIDEN OM” – og den lille dygtige kvindelige studievært – civilingeniør – fik på en enkel og let måde, for-

Talt om de mindste partikler teknologien havde fundet frem til. Alene dens størrelse og tekniske egenskaber, var der et stort marked for. Kun fantasien satte grænser for brugen af nanonpartikler.

 

Det kunne bruges med stor nytte i tekstilindustrien, spildte Københavns overborgmester Ritt Bjer-

regaard et glas rødvin ned af sine klædelige dragter, ja så skulle man blot skylle det af vand. Når jeg

i denne sammenhæng nævner Overborgmesteren er baggrunden den, at hun kæmper for et bedre luftmiljø. Trods fremsendt dokumentation, om nanonpartiklernes farlighed, fandt Overborgmesteren ikke at det var hendes opgave, at gribe ind over for myndighederne på dette område, fulgt af Borgmester Klavs Bondam.

 

Problemet er desværre såre enkelt, nanonpartikler er stærkt kræftfremkaldende, der er eksperter der direkte taler om, at de er langt farligere end asbestfibre, selv den ”dødsensfarlige blå asbest”. Årsa-

Gen er den, at alle nye dieselmotorer udsender mia af nanonpartiklet, men overholder de indtil nu gældende EU-direktiver mht. udsendelse af de velkendte forbrændingspartikler. Ja så godt, at de i

praksis ikke skal have partikelfiltre.

 

Der sker det, at de mange helbredsfarlige nanonpartikler som mennesker og dyr indånder, er så små, at de suser lige ned i lungerne, og helt i lungeaviolerne, hvor kroppens blod iltets og her suser så de kræftfremkaldende nanonpartikler direkte over i hele kroppens blodbaner. Og set i lyset deres potente kræftfarlighed – er det alene et spørgsmål om mængde? og tid – før vi bliver påført kræft,

Om det er 5 – 10 – 15 år eller mere ved ingen. Men den dygtige DR/TV2 værtinde – den dygtige civilingeniør, blev da også lynhurtig hentet til KRÆFTENS BEKÆMPELSE. Det i sig selv fortæller alt. Og så forholde sig arrogant som Københavns Kommune der i forvejen kører en sand

Kamp mod biler/lastbiler i København, skal begrænses, man har udtænkt en syg plan, nemlig, at de røde lys i krydsene, skal brænde længere end strengt taget nødvendigt, alene for, at irritere især bilisterne her specielt lastbilerne, og håbe på man får dem ”mobbet” ud af Storkøbenhavn. Og en-

hver tekniker ved, i tomgang ændres forbrændingen og vil derfor udsende langt flere dødsensfar-

lige nanonpartikler. Hvor er ”superplanens gevinst” så henne? Hvis der i det hele taget ville være nogen gevinst? Se dette svarer overborgmester Ritt Bjerregaard og Borgmester Klavs Bondam ikke 1 sekund på. Hvorfor?

 

Partiklerne sendes direkte uhæmmet ud i vort luftmiljø, og alle der indånder luft, for at leve, indån-der større eller mindre mængder, alt efter hvor de befinder sig. Men i sagens natur vil de store byer

Blive stærkt belastet, her hersker der ikke tvivl om, at  storkøbenhavn vil blive en sand nanonparti- kelrede, Det samme med den ”gennemfarts” der går lige gennem Helsingør skal efter Direktiv fra

De respektive ansvarlige ministre. Efter faglige udsagn vil der komme til, at køre så mange trucker gigantlastbiler, at den samlede mængde der kører her på 1 dag, vil svarer til, hvis de blev målt i en lang række nå op på 5-6 km.. Jeg behøver næppe tilføje noget – resten kan den Koncervative Træ-skoborgmester selv regne sig til, mon ikke? Det er jo hans borgere der får skidtet i lungerne. .   

 

Det er rystende at trods FDM, hele den Danske Automobilbranche er blevet forelagt disse fakta, har

Ingen – læs INGEN – givet en lyd fra sig. Ej heller Folketingets Trafikudvalg.

 

Teknikere peger på, at disse dødsensfarlige nanonpartikler kan næsten udryddes af en katalysator, der arbejder med en meget høj temperatur. Men se det har Motorindustrien ikke haft den ringeste holdning til? Jo nok fordi at sådanne partikelfiltre er kostbare. Så heller lade folk dø på samlebånd

af kræft, de ryger jo i forvejen og kræft fremkaldes af mange, mange andre faktorer. En super god facade at gemme sig bag. Frem for, at vi får stablet en seriøs faglig videnskabelig og politisk debat

på benene.  Der har dog vore store medier og heri blandt DAGBLADENE. 

 

Arbejdsmiljø- og ydremiljøekspert

Kurt Kløve Sørensen

 

 

© Kurt Kløve Sørensen

 

Til DAGBLADETs redaktion

Kurt Kløve Sørensen

Vestre Lagunevej 1,

2680 Solrød Strand

Tlf. 56149771 – mail: [email protected] Â