Folketingets Trafikudvalg

Folketinget, Christiansborg

1240 København K.

 

 

Opstilling af passive hastighedskameraer – prøvestrækning en fejlbedømmelse

 

 

Til Trafikudvalgets formand og medlemmer

Samt alle medlemmer af Folketinget.

 

Det er erfaret, at den første større trafikstrækning Trafikministeren formentlig i samarbejde

med såvel Justitsministeren og Rigspolitiet. Ideen er uden diskussion rigtig, og åbner for en

mere effektiv, og forebyggende rent trafiksikkerhedsmæssigt. Imidlertid er valget af landevej

14 fra Roskilde til Ringsted via Osted.

 

Det er en helt klar fejlvurdering at udtage landevej 14, der går videre fra Ringsted til Næstved.

Naturlige kriterier for, at vælge denne vejstrækning er ikke opfyldt.: Disse bør være:

 

1.        Den valgte vejstrækning skal have, et høj trafik mængde,

2.        Den valgte strækning skal ikke pÃ¥ anden sikker metode kunne overvÃ¥ges’

3.        Dernæst skal den demonstrere trafikmønstret her i Danmark, hvor der virkelig

være en vejstrækning hvor der køres ekstremt stærkt, dette opfylder den valgte ikke

      4.    Strækningen der skal udvælges, skal ikke på nogen anden skabe en 100% overvågning

 

Derfor skal jeg pege på en ultra farlig vejstrækning, hvor der virkelig køres som var det regulær

”motorbane”, med fri hastighed, derfor er/var valget relativ let og for, at sikre der er hold i de af-

gørende kriterier. Disse krav indfrier Motorvej E47-E55 fra Køge Syd til Storestrømsbroen.

 

I dag gennemkørte jeg strækningen udstyret med håndholdt laserpistol, samt egen GPS-modtager, for herved, at kunne sikre egen bils hastighed med sikkerhed. Vi kørte Sydpå først og her registe-

rede vi 61 ekstrem voldsomme højhastighedskørsel. Dette skal forstås i ”ordets bedste/værste betyd-

ning. Se disse 61 sindssyge højhastighedskørsel, hvor disse, især anonyme biler kører som de ejer

dansk vejnet. Og disse var Danske registreringsnumre. Jeg var fysisk ikke i stand til, at nå rent teknologisk, at måle hjemkørselen dvs. Nordpå fra RØDBY. Men trafikken her var i aller højeste grad præget af intenst Campingautomobiler. Samt et hav af firmabiler, der bare skulle hjem, vi målte en 15 stk, og de kørte alle som 1 over 150 km/t.

 

Af de 61 højhastighedseksempler på udturen:

 

1….Var de 44 tale om det jeg subjektivt må betegne som regulær bøllekørsel, dette vil sige den

        Sindssygt højhastighedskørende i overhalingsbanen, her var der max 130 km/t, kørte den på-

        gældende op i små – læs  – 2 meters afstand fra forankørende, og jfr. Færdselsloven beteg-

        net som dybt uforsvarlig kørsel, hvor en evt. politi patrulje ville inddrage førerens kørekort

        på stedet.

 

2.     De 21 tilfælde var BMV i rent ”racerkørsel”, vi taler generelt om hastigheder ved forbi kørsel                                                                        

  om lasermålt kørte de mellem 152 km/t  – 169 km/t , de 2 kørte fra  161 km/t – 189 km/t

        om hastigheder fra 161 km/t til ca 197 km/t for de 9 stk, og de sidste 12 kørte over 190 km/t.

 

3.      Hvilke biltyper var de 17 BMV uden anden oplysning end BMV. Her de 19 tyske 6 svenske

 

            Og de resterende 10 danske, og mindede mig om særdeles velstående med sorte vinduer

 

4.        SÃ¥ prægede billedet sig af AUDI nyeste udgaver, 2 sølvfarvet, resten sorte og AUDI samlet udgjorde 6 i Alt. Og var mere velkørte, formentlig ældre chauffører. Dernæst var der tale

Om VW PASSAT ST.CAR. sorte med tag bøjler og en sølvfarvet kant. De kørte usædvan-

Ligt hårdt og alle VW PASSAT kørte alle mellem ved forbi kørsel mellem 169 km/t – 192

Km/t og modsat det vante billede af BMV kører kørte alle for stærkt men opmærksomme.

Af de 2 VW PASSAT sorte var Tysk indregistrede.  Og så var 4 Danske.

     

5.        De resterende 3 hurtigkørende var Jaguar med flad front – vi taler om 3 stk i alt hvor alle 3

Stk, der alle kørte som var det ministerbiler og hastigheden lå  på 175 km/t..

 

Det skal sammenfattes at grundet en nærmest sindssyg kørsel sydpå, blev vi så overrumplet over en

Kæde af de groveste færdslovs bestemmelser, især var vi lammet af hvor mange, også på kørselen

Hvor det, for mig noget af det mest groveste, køre helt op til skønnet 1 meter fra den forankørende, dette til trods for, at der i inderbanen lå tæt pakkede lastbiler, campingvogne og biler med anhæn-gere og de velkendte Campingbiler.

 

Så skal det præciseres, at vi ikke så 1 eneste politipatrulje. Om dette faktum har haft indflydelse på

Den for mig, der har kørt over 4 mio km i mit liv, bl.a. som LO-chefkonsulent. Hvor er Politiet henne? Og så taler man Landevej 14, hvor det er lettere end klø sig bagpå at udføre en stensikker trafikkontrol. En-mands håndbetjent Laserpistol, fast målevogn, og endelig den klassiske stopkon-

trol.

 

Jeg skal på det kraftigste anmode FOLKETINGETS TRAFIKUDVALG TRÆDE I HANDLING OG AFVISE DEN FORSØGSTRÆKNING, OG I STEDET INDFØRE FULDKONTROL PÅ MOTORVEJ E47 /  E55.  Det samme gør sig generelt gældende for Politiets valg af brugen af ATK-vogne. De skal i naturens selvforstand placeres på meget farlige trafikpositioner og så placerer

Men gud hjælpe mig 1 ATK vogn på Jersie Strandvej på en håbløs kort og svagt kørende ny vej-

Strækning på Jersie Strandvej fra den nyetablerede fine rundkørsel hen til Trafiksignalet ved Cordosa vejs krydset.Men så kan politimanden da nå, at drikke sin kaffe og spise sin wiernerbasse.

 

Med de venligste hilsener

Samfundsanalytiker, arbejdsmiljø-ydre miljøekspert, mag.art.

Kurt Kløve Sørensen

Vestre Lagunevej 1,

2680 Solrød Strand

Mail   [email protected] 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

     

 

           

       

Â