TRAFIKUDVALGETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Udvalgsformand
Flemming Damgaard Larsen
KOMMENTAR TIL:               Beretning afgivet af Trafikudvalget 2. udkast, over
Forslag til folketingsbeslutning om bedre vilkår for cyklismen
[af Pia Olsen Dyhr (SF), Benny Engelbrecht (S) og Bente Dahl (RV) m.fl.]
Jeg har med stor interesse læst beretningen om Trafikudvalgets forslag., hvilket jeg finder meget spændende. Det er positivt at se så stor politisk opbakning til disse initiativer.
Med ansvar for SREG koncernens aktiviteter i Danmark, kontakter jeg Trafikudvalget for en relevant orientering, som jeg håber, vil have udvalgets interesse i relation til eventuel gennemførelse af dele af beretningens forslag.
SREG A/S er datterselskab af svenske SREG AB, der i 1994 blev etableret i et samarbejde med politi og forsikringsselskaber. I dag findes koncernen repræsenteret i Sverige, Finland, Norge og Danmark, og vi har med vore koncepter fokus på sikkerhed, service og tryghed samt hjælp for og til borgerne i de forskellige lande. Vi har en række services, som jeg i vedlagte bilag kort har ridset op, og som det fremgår, er et af vore kerneområder cykler.
Da vi sÃ¥ledes, sÃ¥ vidt jeg umiddelbart kan bedømme det, beskæftiger os med og allerede har fungerende løsninger i hele Norden for en række af de opgaver eller problemstillinger, som omhandles i beretningens punkt 4) â€Indsatsen mod cykeltyverier forbedresâ€, finder jeg det ganske hensigtsmæssigt at orientere om disse fakta, der bør kunne have udvalgets interesse.
Der stjæles fortsat alt for mange cykler. Frygten for tyveri får en del mennesker til at fravælge cyklen som transportmiddel, og det er synd.
· siden 1994 har vort koncept været anvendt af og i samarbejde med cykelbranchen i hele Norden
· løsningen fungerer på tværs af landegrænser og kan uden ændringer anvendes direkte på alle cykler
· løsningen er skalerbar og systemopbygningen er uden kostbare udviklingsprojekter forberedt til de elektroniske varianter, der bliver næste generation, så snart det teknisk er fornuftigt at implementere, så det fungerer optimalt for alle berørte parter
Et af problemerne er, at man skal have stoppet en cykel og kontrolleret stelnummeret for at se, om cyklen er stjålet. Modsat biler, hvor man uden videre kan se registreringsnummeret.
· via SEC mærkningen er det i dag enkelt at foretage kontrol
· det er samtidig let at påvirke ejere, købere/sælgere af brugte cykler, via ejerkontrol funktionaliteten
· politi og hittegods kan anvende systemet via direkte opkobling, som i Sverige, eller som i resten af Norden via Internet eller vort kundecenter
· SEC mærkningen kan, administrativt og logistisk implementeres pÃ¥ â€eksisterende cykelparkâ€, om ønsket
· systemet er som nævnt skalerbart og kan enkelt implementeres i alle typer af butikker, kæder, Internet m.v.
Løsningen er bl.a. at forsyne alle cykler med en chip, som nemt kan aflæses på en vis afstand. Der er ifølge hollandske erfaringer nogle tekniske problemer ved en sådan løsning, men regeringen bør undersøge, hvornår den kan realiseres, og så tidligt som muligt fastlægge de tekniske standarder.
· Den teknologiske udvikling følges konstant, og vi ser løbende på alle de løsninger, der findes. Ingen af disse er endnu, så vidt jeg er orienteret, optimale mht. størrelse, effekt, kvalitet, pris m.v.,, for en generel implementering med ønsket effekt for alle parter
· uanset valg, er en velfungerende logistik væsentlig, og en sådan findes allerede etableret i hele Norden, udviklet i et tæt samarbejde med cykelbranchen og baseret på krav og ønsker fra politi og forsikringsselskaber i Sverige
· En elektronisk løsning med chip, RFID, GPS eller andre relevante muligheder, vil kunne implementeres direkte og uden behov for store og kostbare IT projekter
Samtidig bør kommunerne opfordres til at lade p-vagter og andet personale kontrollere »mistænkelige« cykler. Såfremt der måtte være problemer med hjemmelen hertil, skal hjemmelen sikres.
· det er allerede i dag muligt at tildele rettigheder til systemet, så der kan foretages ejerkontrol
· vi vil allerede nu kunne tildele adgang for relevante personer/personale/grupper, som godkendes til dette
Borgerne bør også inddrages ved, at der gives mulighed for, at de kan kontrollere, om en cykel findes i registeret over stjålne cykler. Så kan f.eks. en cykel, der i længere tid har været efterladt ved ens bolig, kontrolleres.
· Det er allerede i dag muligt, for borgere at foretage ejerkontrol
· Dette kan lade sig gøre elektronisk via Internet, SMS søgning eller via vort kundecenter
En mulighed er at lade forsikringsselskaberne stå for driften af registeret, idet de har en interesse i at nedbringe antallet af cykeltyverier.
· flere forsikringsselskaber i Norden anvender vort system, og er direkte opkoblet mod det, andre modtager anmeldelser elektronisk fra os
· med den eksisterende løsning, behøver ingen, heller ikke forsikringsselskaberne, at investere penge i større IT projekter, udvikling, logistik og drift
Endelig bør kommunerne indsamle og registrere efterladte cykler, idet den retmæssige ejer så skal have fri adgang til at hente sin cykel i 3 måneder, inden den kasseres eller genbruges. Også dette register skal der være direkte borgeradgang til. Den ordning er indført i Amsterdam og har vist sig så effektiv, at den allerede er blevet kopieret i andre byer og er ved at blive indført i hele Holland, jf. artiklen »Cykeltyveri: Amsterdam siger stop« i Politiken den 4. august 2007 samt erfaringer fra Trafikudvalgets tur til Holland i september 2007.
· det er allerede i dag muligt for alle parter at anvende systemet for ejerkontrol
· man kan gøre en forskel, forhindre tyverier og vanskeliggøre omsætning med stjålne cykler
· det er muligt at gøre dette via Internet, SMS søgning eller via vort kundecenter
Jeg vil opfordre til en videre dialog med udvalget og deltager gerne i et uddybende møde.
Med venlig hilsen
Torben Kusk Makholm
Direktør
S Reg A/S, Danmark
Dampfærgevej 3
2100 København Ø
SREG – kort
SREG International er ejet af en række privatpersoner, herunder selskabets stiftere Carl og Ole Hegelund.
I Danmark var tidligere TopDanmark direktør Henning Birch med i selskabets etablering. Han sad i selskabets bestyrelse og siden i vort nordiske â€advisory boardâ€, sammen med tidligere Unibank koncerndirektør, Lars Eskesen. Svend Holst-Nielsen, tidligere koncerndirektør for Unilever i Norden, har været i selskabets bestyrelse gennem en række Ã¥r, de seneste Ã¥r som bestyrelsesformand.
SREG har koncernhovedkontor i Sverige, og salgskontorer i Danmark, Norge og Finland. Firmaet har ca. 35 ansatte, og driver bl.a. konceptet Smart Safety®.
Smart Safety® dækker over en palet af services, der alle har et præventivt formål og sædvanligvis kombinerer mærkning, registrering og tilknyttet assistance for borger, politi, hittegods og andre berørte brugere. Blandt disse services kan nævnes:
CYKELSIKRING:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
· SECuritymærkning og registrering af nye cykler i hele Norden
· ca. 4.000.000 cykler er i registret
· vanskeligere for tyve og hælere, lettere at foretage ejerkontrol
· diverse services indgår
SPÆRRESERVICE
· Mistet pung/kort eller mobiltelefon.
· Et opkald sikrer kunden at alt spærres omgående.
· Samarbejde med en række af de største pengeinstitutter og kortselskaber i Norden
DATABACKUP OG SIKKERHED
· Præventiv sikring mod tyveri, via mærkning og registrering af PC / bærbar computer
· Enkelt komplet krypteret backup service for indhold på PC/laptop
· Fysisk spærring af PC/laptop, hvis udstyret bliver stjålet
MOBILSIKKERHED
· spærring af mobiltelefon og simkort, for at undgå specielt unges overfald og misbrug
· bl.a. via skolerne i region Skåne, i et samarbejde med politi og BRÅ
KUNSTDATABASEN
· Et samarbejde med Statens Kunstfond i Sverige, hvor vi står for mærkning og registrering af al statslig kunst
· Ambassader, regeringskontorer, offentlige bygninger og museer registrerer i dag deres kunst i Kunstdatabasen. Dette gør kunsten søgbar internt, så man får komplet overblik, uanset om værkerne hænger fast på et museum, på kontorer i Sverige eller på udenlandske ambassader eller repræsentationer
· Samtidig fungerer konceptet som tyverisikring, der gør det lettere at spore mistede/fundne værdier til ejer igen