Fra: Kurt Kløve Sørensen
[mailto:[email protected]]
Sendt: 22. juli 2008 02:20
Emne: Er Folketingets Trafikudvalg opmærksom på den truende
sundhedsrisici forbundet med nye dieselmotorers udstødning af NANOPARTIKLER?
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
FOLKETINGETS TRAFIKUDVALG
Hermed fremsendes kopi af brev tilsendt hele den Danske Automobilbranche på baggrund af disse ultra nye NANOPARTIKLER
er så små, de kan ikke ses, smages eller på anden måde identificeres. De er videnskabeligt dokumenteret meget kræftfremkal-
dende idet de er små, at når mennesker og dyr, indånder dem i mio-vis går de lodret gennem lungerne til lunge aviolerne hvor de
går direkte over i menneskets blodbaner. De anses for lige så farlige/kræftfremkaldende som asbest, der er total forbudt i Danmark
- hvilket udgæør en særlig stor trussel i storbyerne. Kun højtemperatur partikelfiltre kan neutralisere nanopartikler.
Dette bør Trafikudvalget straks tage op til behandling, og dette materiale bedes lagt ud på internettet, samt omdelt til alle medlemmer
af Folketinget.
Med venlig hilsen
samfundsnalytiker & arbejdsmiljøekspert
Kurt Kløve Sørensen
----- Original Message -----
From: Kurt Kløve Sørensen
Cc: Dansk Industri automobil,afd.
Sent: Monday, July 21, 2008 11:28 PM
Subject: Er DI opmærksom på de nyeste diesel motorer sender "mio ad nanopatikler" direkte ud i luften, istedet for forbrændte dielselpartikler?
Dansk Industri Dansk Automobilforhandler Forening Forenede Danske Automobilejere
Automobilbranchen Autobranchens Hus Adm. direktør Thomas Møller Thomsen
Industriens Hus Kirkevej 1-3, Firskovvej 32,
København. 2630 Taastrup DK-2800 Kgs. Lyngby
Angående nye dieselmotorers udsender mio af de mindste usynlige NANNON partikler.
Hele den Danske Automobilbranche
Jeg er pens. LO-konsulent og forh. leder af LOs Arbejdsmiljø- og Ydremiljøafdeling og miljøekspert. Jeg vil gerne henlede
dels Dansk Industris ledelse og Dansk Automobilbranche om, den meget farlige udsendelse af de mindste partikler vi
kender, nanonpartikler. Efter mange år med den synlige udslip af forbrændte dieselpartikler samt en række andre dielse-
udslip, alle disse kan ses, lugtes og smages.
Den helt nye generation af Dieselmotorer, der er hastigt på vej i alle dielselmotorer i de nye lastbiler og de store Trucker lastbiler.
De opfylder således EU-forordningerne, men da EU er langt bagud mht. de nyudviklede dielselmotorer, der som anført udsen-
der de dødsensfarlige nanonpartikler, er der således ikke krav om montering af en partikelfilter der i drift har så høj temperatur, at
selv nannonpartiklerne forbrændes/nedbrydes.
Den latente generelle risiko for alt levende, først og fremmest os mennesker som samtlige dyrearter, indånder luft for iltning af
vort bod i lungerne, (lungeavioler) og ved denne massive udsendelse af de bl.a kræftfarlige nanonpartikler, suges de direkte ned i
vore lunger og drundet de er så vanvittige ultra små partikler, suser de lige uhæmmet ned i lungeaviolerne, og herfra direkte over
i re blobaner, og således bliver de transporteret rundt i hele kroppen,. I TV1 - Viden om - har den forh. civilingeniør meget klart
påpeget den store helbredsmæssige risiko, hun er nu ansat i Kræftens Bekæmpelse, nanonpartikler udgør. Idag sælges de i
spraydåser med henblik på, at sprøjte det på frontruden, så vand ruller af og væk uden brug af vinduesviskerne. De er ikke helt
optimale, idet kraftig regn er man nød til, at anvende vinduesviskerne.
De anvendes inden for tekstilbranchen og har den egenskab, spildes der fx. rødvin på en kjole/nederdel/bukser kan rødvinen blot
skylles væk med koldt vand. Dermed bliver de ultrasmå nannonpartikler også tilført vort spildevand, videre ud i naturen, så denne
får disse nannonpartikler fra oven af i luftmiljøet og neden fra fx landbrugsarealer hvor der dyrkews menneskeføde, og i havvandet
hvor de fisk vi fanget har nannonpartikler i kødet.
Altså kan man konkludere, at vi står alle kollktivt over for et globalt kraftigt helbredsødelæggnde udslip af nanonpartikler, hvad de
forsker der har fundet frem til dem, ikke gjorde sig klar over den globale miljøbelastning de allerede nu udgør. Jeg imødeser Dansk
Automoforhandler Forenibngs svar på hvad vil de gøre? og Dansk Industri hvad vil DI gøre fore, for at hindre en kræftkatastrofe?
samt hvilke initiativer vil FDM tage for, at tvinge højtemperaturkatalysatore monteret på alle diesellastbiler og dieselpersonbiler?
Jeg skal på det kraftigste anmode alle aktører fremsende mig som arbejdsmiljø- og ydremiljøekspert en redegørelse senest den
1.
august 2008. Folketingets Trafikudvalg er orienteret
incl. Transportministeren samt EU-kommissionen.
Jeg vil som miljøekspert på stae 1, straks reflektere om denne direkte
helbredsfarlige udsendelse af nanonpartiklern, og det ville
give Dansk Automobilranche et solidt image, at de agerer hurtigt over for den store helbreds- og det globale ydre miljø, der pludselig
bliver taget på sengen - så det vil tjene Dansk Automobilbranche og Dansk Industri til ære, at de nu er realistiske og griber til handling.
Med de venligste hilsener
Samfundsanalytiker, arbejdsmiljøekspert- ydremiljøekspert, cand.mag.art, el-installatør og pens. LO-chefkonsulent
Kurt Kløve Sørensen
Vestre Lagunevej 1,
2680 Solrød Strand
Â