Dato:

J. nr.:

18. juni 2008

FS712-19


Nærhedsnotat

Forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om krav til typegodkendelse af motorkøretøjers generelle sikkerhed, KOM(2008) 316.

 

Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Trafikudvalg

 

Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 95. Det betyder at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget er fremsat den 23. maj 2008.

 

Formålet med forslaget er at fastsætte harmoniserede bestemmelser for fremstillingen af motorkøretøjer for at sikre et velfungerende indre marked, samtidig med at der sikres et højt sikkerhedsniveau og et højt niveau af miljøbeskyttelse.

 

Forslaget sigter også mod at øge køretøjers sikkerhed ved at gøre monteringen af nogle avancerede sikkerhedsfunktioner obligatorisk. Der sigtes ligeledes mod at gøre køretøjerne mere miljøvenlige ved at reducere vejstøj og CO2-emissioner forårsaget af dækkene.

 

Endelig bidrager forslaget til at øge bilindustriens konkurrenceevne ved at forenkle de gældende bestemmelser om typegodkendelse af køretøjers sikkerhed, skabe større gennemskuelighed og lette de administrative byrder.

 

Forslaget fastsætter de grundlæggende bestemmelser om køretøjers sikkerhed og emission af CO2 samt dækstøj. De tekniske specifikationer fastsættes i gennemførelsesbestemmelser vedtages efter Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, forskriftsprocedure med kontrol.

 

For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremfører Kommissionen, at målene ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne af følgende årsager:

De tekniske krav ved typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til en række sikkerheds- og miljøelementer er blevet harmoniseret på fællesskabsniveau, og foranstaltninger gennemført af enkelte medlemsstater ville underminere hele systemet for typegodkendelse af motorkøretøjer. For at undgå barrierer for det indre marked er indgreb på EU-plan nødvendigt. På den baggrund er forslaget efter Kommissionens opfattelse i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.

Et fællesskabsinitiativ vil bedre kunne opfylde forslagets målsætninger, fordi man derved undgår den opsplitning af det indre marked, som eller vil finde sted, og det vil gøre køretøjer mere sikre og miljøvenlige.

Regeringen er enig i at der bør sikres et højt sikkerhedsniveau og et højt niveau af miljøbeskyttelse. Et fornuftigt sikkerheds- og miljøniveau kan bedst sikres ved at der er ens regler for hele Fællesskabet, og at standarden kræves opfyldt ved typegodkendelsen. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.