Til Trafikudvalget

Dato             4. juni 2008

Dok.id       

J. nr.           514-75

Deres ref.

  

 

Sommerkøreplan 2008

Sidste år kørte togene på flere strækninger efter en særlig sommerkøreplan i juli og august. Jeg fremsender dette brev for at orientere om, at Banedanmark gennem en målrettet vedligeholdelsesindsats har reduceret problemernes omfang, således at det i 2008 kun vil blive indført sommerkøreplan på strækningen Ringsted – Nykøbing F fra ultimo juni til medio august. Køreplanen indebærer, at der køres i timedrift på strækningen.

Sommerkøreplanen indføres pga. banens tilstand på den pågældende strækning. Banens tilstand kan nemlig gøre det nødvendigt at nedsætte hastigheden på varme dage af hensyn til sikkerheden. Banenormen siger således, at hastigheden skal sænkes, når skinnetemperaturen kommer over 40 grader på strækninger, hvor der er utilstrækkelig ballast, dvs. skærver som får sporet til at ligge stabilt, eller hvor der er såkaldte to-blokssveller med tærede mellemstænger.

Som de to vedlagte kort viser, er risikoen for, at der på varme dage indføres hastighedsnedsættelser i forhold til de forudsatte hastigheder i gældende køreplaner markant mindre i år end sidste år. Det er resultatet af det forløbne års vedligeholdelsesarbejde på banen. Således har Banedanmark i 2007 og 2008 – bl.a. for at reducere risikoen for hastighedsnedsættelser på varme dage – kørt mere end 200.000 tons skærver ud i sporet, udskiftet svage sveller og udfejet skærverne på over 200 km af banen for at se, om to-blokssvellernes mellemstænger var tærede. Det er på grund af denne vedligeholdelsesindsats, at der kun indføres sommerkøreplan mellem Ringsted og Nykøbing F. Banedanmark foretager sporfornyelse af strækningen mellem Ringsted og Næstved næste år, hvorved problemerne på denne strækning vil være afhjulpet.

Som det fremgår af kortet for 2008, vil der desuden på strækningen Fredericia – Århus være hastighedsnedsættelser på varme dage, indtil banen er sporombygget. Imidlertid kan sådanne hastighedsnedsættelser håndteres inden for den særlige køreplan, der er indført som led i den igangværende sporombygning og gælder frem til primo juli 2008. Herefter er der pga. brofornyelse særkøreplan for regionaltog frem til medio august. Efter sporombygningen vil der ikke være behov for hastighedsnedsættelser på varme dage på denne strækning.

Der vil ligeledes være risiko for hastighedsnedsættelser på varme dage mellem Nykøbing F – Rødby. Dette kan give forsinkelser på 4-5 minutter, men passagererne vil som udgangspunkt kunne nå deres skifteforbindelser som f.eks. færgen til Puttgarden.

Derudover er der på to kortere delstrækninger mellem Århus og Aalborg, som er vist med lilla på 2008-kortet, indført permanente hastighedsnedsættelser, som forventes ophævet efter sommeren. Af tekniske årsager er det mere hensigtsmæssigt at gøre hastighedsnedsættelserne permanente på disse strækninger, end at skulle indføre og ophæve temperaturafhængige hastighedsnedsættelser. Hastighedsnedsættelser forventes håndteret inden for det køretidstillæg, som blev indført i køreplanen i 2007 pga. banens tilstand. Således vil passagererne ikke blive generet af disse hastighedsnedsættelser.

På S-banen er der risiko for hastighedsnedsættelser på Farum-banen, indtil banen spærres pga. sporombygning ultimo juni. Der er endvidere risiko for hastighedsnedsættelser på varme dage på S-banen mellem Hellerup og Klampenborg. Hastighedsnedsættelserne har imidlertid et så begrænset omfang, at køreplanen ikke justeres, da passagererne kun risikerer mindre forsinkelser. Banedanmark sporombygger i øvrigt strækningen Hellerup – Klampenborg i efteråret 2008.  

Af trafikaftalen fra 2006 fremgår det, at der på grund af jernbanens nuværende tilstand stadig kan forekomme væsentlige forstyrrelser af togdriften de første 2-4 år efter aftalens indgåelse. Da 2008 er trafikaftalens 2. år, er det i overensstemmelse med aftalens forudsætninger, at togpassagererne desværre også i år risikerer at opleve driftsforstyrrelser.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen