Til:

Banedanmark

DSB

 

Kopi til:

Transportministeriet

Trafikudvalget ved Flemming Damgaard Larsen                                     Englerup, d. 3. juni 2008

 

Klage over problemer på Nordvestbanen.

 

Som daglig tog-pendler mellem Hvalsø og København H, er jeg snart meget træt af de evindelige forsinkelser og aflysninger, der forekommer på Nordvestbanen.

 

Et gennemgående problem er, at det altid er vanskeligt at vide, om problemet ligger hos DSB eller Banedanmark. Spørger man en medarbejder, får man næsten altid det svar, at det er den anden part man skal klage til, derfor er henvendelsen til begge parter.

 

Tidligere fik jeg ofte et beløb fra jeres Rejsetidsgaranti, men det er snart meget lang tid siden, jeg har modtaget et beløb – så kunne man måske tro, at I er blevet bedre til at overholde køreplanen.

Men jeg er mere tilbøjelig til at tro, at I har ændret på beregningsmåden eller også bliver ikke alle forsinkelser medregnet.

 

Jeg rejser oftest i myldretiden, d.v.s. kl. 06.20 fra Hvalsø station om morgenen, og her vil jeg påstå, at 4 ud af 5 afgange er forsinket, ofte med forsinket ankomst på 5-15 min. på Kbh’s H.

Forsinkelsen opstår i flere tilfælde ved, at vi skal afvente toget fra København, og da banestrækningen fortsat kun er enkeltsporet, påvirker det også vores afgangstid.

 

Når man så skal hjem om aftenen fra Kbh, forekommer igen forsinkede/aflyste tog, pga. mange forskellige problemer – signalproblemer, defekte tog på Østerport eller manglende personale.

Så sent som i dag (3-6-2008) skulle jeg med toget kl. 16.07, men det blev allerede forsinket mere end 10 min. i afgangstidspunktet. Men så gik det ellers derudaf, lige indtil vi kom til Lejre station, hvor vi fik besked på at toget ikke kunne køre mere. Folk der skulle videre til Samsø fik stillet Taxakørsel til rådighed, men vi andre (200-300 personer) kunne bare afvente det næste tog mod Holbæk. Langt om længe kom toget, og det ankom kl. 17.40 på Hvalsø station. Og dem som skulle have nået lokalbanen i Tølløse måtte selv om det.

 

Ingen kompensation, ikke engang en ”Kort og Godt billet”. Udlevering af ”Kort og Godt billetter” er i hele taget et problem, de bliver f.eks. aldrig udleveret om morgenen (06.20 i de Gamle blå tog), når der er forsinkelser og på samme måde bliver kort/billetter ikke kontrolleret, så mange kunne teoretisk rejse gratis til København hver dag – hvis man kunne være sikker på, at toget altid var forsinket. På samme måde bliver der næsten aldrig meldt om årsagen til forsinkelsen, hvorimod de irriterende standardmeddelelser ang. ”Ro i togets hvileafdeling m.m.”, bliver gentaget flere gange.

 

Som alle ved, er materiellet under al kritik – det gælder især de gamle blå vogne, hvor det efterhånden er standard, at flere af dørene er aflåst, så folk klumper sig sammen i de øvrige vogne.

Hvis vogne alligevel ikke kan bruges, hvorfor bliver de så ikke koblet af?

 

Jeg kan læse på hjemmesiden, at når I udregner beløb på Rejsetidsgarantien – bruger I alle ugen dage / 24 timer, selvom I også må være klar over, at de fleste forsinkelser sker i myldretiden. Det ville svare til, at hvis en teleoperatør ville fortælle os, at mellem 24.00 og 05.00 virker alle telefon- og internetforbindelser perfekt. En garanti der ikke virker, er en dårlig reklame for DSB.

 

Jeg vil foreslå, at I snarest får løst problemerne på Nordvestbanen:

1: Udbygning til 2 spor.

2: Etablering af ordentlige venterum og mere parkeringsplads til biler.

3: Udskiftning af de blå tog, og indtil det sker – så husk, at udlevere ”Kort og Godt billetter”.

4: Nye lokomotiver der virker, og ikke forurener så meget.

5: Forbedring af signalsystemer i Kbh., samt bedre information til de rejsende.

 

Hvis der ikke var så dårlige parkeringsmuligheder i København, samt de evindelige køer på Holbæk-motorvejen (den mangler også en udbygning), ville jeg bruge min bil til at komme på arbejdet, så ville jeg ikke være så afhængig af DSB/Banedanmark.

 

PS: Jeg er på en offentlig arbejdsplads med flextid hvilket betyder, at kommer jeg for sent på arbejde – mangler jeg den tid på mit skema.

 

Med venlig hilsen

 

Ivan Christiansen

Skovbrinken 1, Englerup

4060 Kirke SÃ¥by