Fra: Kurt Kløve Sørensen
[mailto:[email protected]]
Sendt: 28. maj 2008 23:53
Til: [email protected]
Emne: Mail til Folketingets Transportudvalg samt Transportministeren.
Folketingets Transportudvalg
Formanden
1240 Christiansborg.
Angående de dispositioner DSB træffer vedrørende de "oldgamle IC4-tog" der trods alle forsøg må betragtes som en skrotbunke.
Jeg er Forh. LO-konsulent, og cand.art. i sammenlign. samfundsforvaltningsstemer (videnskaber) og statestik-systemer. Jeg er som samfunds- og skatteborger men også ud af en såkaldt "DSB-familie" mens DSB var det offentlige transportmiddel på skinner og godsdivision, min far stationsmester I Skelhøje Station, min farfar DSB-rangerermester i Gedser, min farfar stationsforstander i Ollerup, efter det blev overtaget (sydfynske jernbaner af DSB,
min svoger pens. Lokomotivfører og jeg skulle oprindelig som elektriker have været ansat ved Signaltjenesten.
Sagen drejer sig om den skandale det vitterlig er, at et off. selskab DSB, ikke magter, at ´gennemføre en licitation på Dieseldrevne IC4 toge til erstatning for vore nuværende IC3 toge. Den Italienske Togleverandør AnsaldoBreda er ekspert i eldrevne tog, og dog, kystbanetogene viser det magter de heller ikke,
og først 6 år efter IC4 togene skulle have kørt står de idag gemt under pressenninger og er reelt en stor stak dybt forældet skrotbunke.?
Den nuværende Direktion i DSB giver den Italienske en lever eller dø ultimatium, og går så ud for, at leje nogle todækker tog primæart til den sjællandske
trafik. Men hvad DSB nok ikke vidste, skulle disse tog først bygges, så tidligst i 2009, kunne man forestille sig, de eller dele af dem blev leveret og måske endte også dette i samme blindgyde som med den Italienske Togleverandør. Har ministeren et svar på hvor Ministeren ikke har fulgt sagen?
Jeg skal anmode Folketingets Transportudvalg kalde Transportminister Carina Christensen i et akut samråd, dels for, at få afsløret i hvilket omfang ministeren var bekendt med DSB uffattelige ringe dispositionsevner, og hvad vil ministeren gøre i den nuværende situation? og hvorfor har vi ike for længst fået elektricificeret vort hoved infrastrukturnet på skinner? Skulle man endelig have dieseldrevne tog forekommer det enhver ekspert ufatteligt, at leverandøren ikke var blevet en Tysk togfabrik, Siemens, AEG, eller tilsvarende der har erfaring med Diesel, men set ud fra et globalt miljøhensyn hvorfor
har Ministeren ikke tvunget DSB til, at benytte eldrevne tog, og forinden akut fået elektrificeret samtlige hovedstrækninger? Samlet ligger der 5 vitale akutte spørgsmål til et akut samråd. Den sik-sak kurs DSB kører efter ligner en total udskiftning af DSBs direktion af erfarne Togtransportfolk.?
Jeg skal anmode om mn ikke bruger par.20 spørgsmål, men akut samråd som kan resultere i et mistillidsvotum til Ministeren og Regeringen.
Med venlig hilse hilsen
Pens. LO-konsulent, mag.art, elektriker
Kurt Kløve Sørensen
Vestre Lagunevej 1,
2680 Solrød Strand
tlf. 56149771 - 25779771 - mail: [email protected]