SIC Skagen Innovations Center
Dr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:Â [email protected].
Transport og Energiministeriet.
Hr. Afdelingschef
Claus Baunkjær
Frederiksholms Kanal 27 f
1220 København K.                                                                                   Skagen d. 2 maj  2008.
Our ref. pj/cp.                                           Your ref. 361-2
Â
Kære Claus Baunkjær.
Alle må nu erkende at projektstyringen på Vestkysten er endt i en stor skandale, idet Kystdirek-toratet har groft misligholdt rammeaftalen med SIC.
Dette har vi nu meddelt Transport og Energiministeren og Kystdirektoratet i et brev, som blev afleveret i Trafikministeriet d. 23. april 2008.
Hertil kommer at det også er dokumenteret, at de såkaldte eksperter ikke længere er objektive og uvildige, som var en væsentlig forudsætning i rammeaftalen.
Trafikudvalget er orienteret om situationen, som er beskrevet på Trafikudvalgets hjemmeside under
omdelte dokumenter.
Trafikministeren skal derfor i offentligt samråd i Trafikudvalget torsdag d. 8. maj 2008 i denne anledning.
Der skal nu ryddes op efter skandalen med de 2 advokater, som SIC nu har siddet i møde med i mere end 14 timer henholdsvis d.18. februar og d.14. april, hvor de såkaldte eksperter, som havde bestemt mødedag og tidspunkt ikke kom til mødet som aftalt.
SIC har heller ikke modtaget et mødereferat med bilag her næsten 3 uger efter mødet.
På møderne har SIC bedt om at få følgende afklaret og gennemført:
1.0 Eksperterne.
SIC indstiller at de udpegede eksperter fratræder øjeblikkelig, idet eksperterne ikke længere er objektive og uvildige efter at det er dokumenteret at det er Kystdirektoratet, som konstruerer eksperternes forkerte grafer og tabeller.
KDI og eksperterne forsøger således at skjule, at referencelinien i klitten er flyttet, så volumen-beregninger i erosionsområderne ikke bliver retvisende i 2 års og 3 års rapporten.
Dette medfører store fejl i referenceområde 2, hvor der er stor erosion i forkanten af klitterne.
Hertil kommer at Jørgen Fredsøe har meddelt, at han vil skrive sin egen rapport, idet han ikke vil samarbejde med Burcharth.
Jørgen Fredsøe kan ikke bare skrive sin egen rapport. Det er  i modstrid med rammeaftalen.
SIC har udpeget Henrik Kjær Nielsen fra DGI i vejen som ny uvildig ekspert, idet ingeniørfirmaet er i stand til at foretage de nødvendige beregninger og analyser.
2.0 Data genopretning.
Der skal foretages data genopretning, idet Kystdirektoratet ifølge Carl Bro A/S har flyttet referencelinien i klitten fra punkt 2 til punkt 1 i forkanten af klitten.
SIC har fremsendt dokumentation til Trafikministeriet, som viser at KDI har flyttet referencelinien i klitten, så volumenberegningerne i forkanten af klitterne bliver forkerte i referenceområderne.
3.0 Nye beregninger.
Alt skal således genberegnes, så der bliver sammenhæng i beregningerne mellem de enkelte rapporter, samt artiklerne i Geologisk Nyt og vore papers, som er fremlagt og vil blive fremlagt på internationale conferencer.
4.0 Profiludtegninger.
Kystdirektoratet har nægtet at betale omkostningerne til de aftalte profiludtegninger med beregninger, som skal laves hos Carl Bro A/S i henhold til budgettet.
5.0 Beregninger for revlefodringsområdet.
Det blev på mødet d.14. april aftalt med KDI, at der nu laves beregninger for revlefodringsområdet efter samme specifikationer, som projektområdet.
Klitfoden fastlåses således til januar 05 opmålingen. Stranden fastlåses til 100 meters bredde.
Beregningerne foretages for off shore 1 og off shore 2. for det samlede revlefodringsområde, som går 700 meter ned i referenceområde 1.
Detaljerne fastlægges når SIC modtager profiltegningerne for området.
Det er stærkt kritisabelt, at eksperterne har modsat sig, at der foretages beregninger for revle-fodringsområdet.
Det er således igen dokumenteret, at eksperterne ikke er objektive og uvildige, når de accepterer at der sandfodres med 1,1 mio. kubikmeter sand 700 meter ind i et referenceområde og 3000 meter mod nord for referenceområde 1 i projektperioden.
6.0 Hærværk.
Samtidig er det dokumenteret at Kystdirektoratet begår bevidst hærværk imod projektet, idet revlefodringer ikke var planlagt i projektperioden, hvilket kan dokumenteres med Kystdirektoratets fodringsplan af 31. marts 2004, som er grundlaget for Vestkystaftalen 2004 – 2008.
Eksperterne har ikke protesteret imod revlefodringen i projektperioden
Dette beviser efter vor mening, at der har været en sammensværgelse imod SIC i projektgruppen, når 2 såkaldte uvildige eksperter accepterer, at KDI sandfodrer i et referenceområde i ref. 1 i projektperioden.
7.0 Resultatet på vestkysten.
SIC fik på et hængende hår lov til at fremlægge resultatet af SIC projektet på vestkysten på projektmødet d.14. april, på den betingelse at PJ og CB ikke stillede spørgsmål til Kystdirektoratet.
Kystdirektoratet nægtede direkte at tage stilling til de faktuelle resultater, som havde været KDI bekendt siden projektmødet d.18. februar 2008, hvor SIC også præsenterede resultaterne på vestkysten.
SIC protesterede imod vilkårene, som blev fastlagt af dirigenten, og oplyste at SIC efterfølgende ville indbringe sagen som en § 8 sag for Claus Baunkjær.
8.0 SIC systemet kombineret med SIC systemet i Malaysia.
Advokaterne havde accepteret, at SIC kunne fremlægge resultatet af SIC systemet kombineret med sandfodring i Malaysia på mødet i Aalborg d.14. april.
Kystdirektoratet modsatte sig imidlertid, at SIC kunne fremlægge abstracten, som viser effektivi-teten af SIC systemet kombineret med sandfodring.
Vi kan således dokumentere at Kystdirektoratet på ingen måde er interesseret i at kystbeskyttelse på vestkysten kan udføres mere effektivt og miljøvenligt til en billigere pris.
Kystdirektoratet nægter sÃ¥ledes at se uvildig videnskabelig dokumentation for effekten af SIC systemet. Â
 9.0 Den globale vandstandsstigning.
SIC har i forbindelse med projektet ved Skodbjerge dokumenteret, at SIC systemet er en løsning i relation til den globale vandstandsstigning, idet middelstrandhøjden er signifikant højere i den drænede områder i forhold til referenceområde 2 og 1 b som ikke er sandfodret i projektperioden.
Samtidig er det dokumenteret at SIC systemet giver læsidetillæg modsætningsvis hårde konstruktioner som giver læsideerosion.
Det er derfor meget vigtigt at projektområdet syd for Hvide Sande havn udvides med yderligere 20 km ved Søndervig og at der ikke begås hærværk mod anlægget.
10.0 Fjernelse af urigtige rapporter på KDI’s hjemmeside.
Det er et ultimativt krav fra SIC, at de urigtige og fejlagtige ekspert rapporter skal fjernes fra KDI’s hjemmeside øjeblikkelig indtil rapporterne er korrigeret for fejl og konklusionerne bliver i overensstemmelse med de faktuelle data.
11.0 Ubetalte fakturaer 126-129-130.
Vi har fortsat et uafklaret mellemværende vedr. ovennævnte fakturaer, som vedrører arbejder i forbindelse med ekstra opmålinger på stranden samt fejlfinding i de grafer og tabeller, som er konstrueret af Kystdirektoratet til eksperterne.
Faktura nr. 126 Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 232.500,00 kr.
Faktura nr. 129                                         166.834,70 kr.                                        Â
Faktura nr. 130Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 31.914,80 kr.
I alt                                                                                                                            431.249,50 kr.
Modtaget aconto                                                                                                       135.250,00 kr.
Resttilgodehavende                                                                                                    295.999,50 kr.
Vi finder det meget upassende at vi ikke bliver betalt, når Kystdirektoratet har bevilget sig selv og eksperterne 4,4 mio. kr. for opmålinger og beregninger, som efterfølgende har vist sig at være, så forkerte at der er bevilget yderlige midler til omskrivning af rapporterne.
Såfremt vi ikke modtager betaling inden 10 dage fra dato vil vi indbringe sagen for Rigsrevisionen, som vi vil anmode om at undersøge de faktuelle forhold.
11.0 Betaling vedr. fortsat drift.
Vi har noteret os at Trafikministeren ikke har gjort indsigelse imod betaling af SIC’s regning nr. 139, som vedrører fortsat drift af anlægget syd for Hvide Sande havn.
Vi skal derfor bringe vor faktura i erindring og kan samtidig oplyse at det samlede fakturabeløb incl. moms er 855.937,50 kr. incl. moms, som er det korrekte beløb.
SIC kan naturligvis ikke lave kystbeskyttelse på vestkysten uden betaling og skal hermed bringe vor faktura i erindring, idet betalingsfristen er 10 dage fra d. 11. april 2008
SIC systemet er langt mere effektivt, miljøvenligt og prisbilligt i sammenligning med de ældre kystbeskyttelsesmetoder, og Kystdirektoratet kan således spare ca. 10 mio. kr. årligt ved at benytte SIC metoden syd for Hvide Sande havn.
Hertil kommer at SIC systemet kan være løsningen på den globale vandstandsstigning på verdensplan, idet der nu foreligger dokumentation for at SIC systemet hæver middelstrandhøjden og dermed kompenserer for den globale vandstandsstigning.
Under henvisning til vort møde med kontorchef Jakob Karlshøj og Søren Clausen i Transport og Energiministeriet d. 23. april 2008, hvor SIC har gjort misligholdelse af rammeaftalen med KDI gældende, skal vi hermed erindre om det aftalte § 8 møde.
Vi kan hermed oplyse at jeg er i København fra d. 7. til d. 9. maj 2008.
Skagen d. 2. maj 2008.
Poul Jakobsen
Bilag: Dokumentation for planlagt sandfodring i perioden fra 2004 – 2008.
          Dokumentation for at KDI har flyttet referencelinien i klitterne, idet KDI benægter at de har  Â
          flyttet referencelinien.
          SIC’s brev til Trafikminister Carina Christensen med bilag.
          Faktura nr.               126
          Faktura nr.              129
          Faktura nr.               130
          Faktura nr.               139
 Â