NOTAT

 

 

Dato             23. april 2008

Dok.id        

J. nr.            509-2

 

 

 

Kommissorium for udvalg til at forøge rekrutteringen af lokomotivførere

Der kan konstateres mangel på lokomotivførere i jernbanebranchen. Manglen skyldes særligt problemer med at rekruttere nye lokomotivførere, hvilket forstærkes af den generelle arbejdskraftsituation.

Der er igangsat en række initiativer, der kan medvirke til at afhjælpe manglen på lokomotivførere. Det drejer sig f.eks. om en solidarisk betalingsordning for operatørerne vedrørende praktikdelen af uddannelsen, som skaber incitament for den enkelte operatør til at uddanne flere lokomotivførere i stedet for at rekruttere hos andre operatører. Samtidig har Trafikstyrelsen udstedt en ny bekendtgørelse, der giver mulighed for, at andre landes lokomotivføreruddannelser anerkendes i Danmark.

Imidlertid tyder den generelle demografiske udvikling på, at det også på sigt kan blive vanskeligt at tiltrække et tilstrækkeligt antal lokomotivførere. Således er der fortsat udsigt til små ungdomsårgange. Samtidig vil mange lokomotivførere gå på pension indenfor en overskuelig fremtid.

Der nedsættes derfor et udvalg med repræsentanter fra myndigheder, virksomheder og organisationer på jernbaneområdet, der skal komme med yderligere forslag, der kan medvirke til at sikre et tilstrækkeligt antal lokomotivførere i de kommende 10 år.

Rekrutteringen af lokomotivførere er påvirket af en række aktører og forhold:

Myndighederne opstiller en række sikkerhedsmæssigt begrundede krav til f.eks. lokomotivførerelevers fysik og helbred, undervisernes kvalifikationer, uddannelsesindhold, udenlandske lokomotivførere mv.  

Lønmodtager- og arbejdsgiverside har fastsat en række uddannelsesmæssige krav til nye lokomotivførerelever i overenskomstaftalerne og stiller samtidig krav om tilknytning/ansættelse i en jernbanevirksomhed for eleverne.

Jernbaneoperatørerne har til opgave at tiltrække og fastholde lokomotivførere og gennemfører samtidig den praktiske del af lokomotivføreruddannelsen.

Infrastrukturforvalterne fastsætter en række rammer for lokomotivførernes arbejde og stiller herunder krav om dansk som eneste kommunikationssprog i forbindelse med trafikafviklingen. Sidstnævnte udgør en barriere for, at udenlandske lokomotivførere kan virke i Danmark.

Udvalget skal i forlængelse heraf pege på muligheder for at øge rekrutteringen af lokomotivførere med udgangspunkt i en:

·         Kortlægning af det fremtidige kvantitative behov for lokomotivførere sammenholdt med det eksisterende antal.

·         Vurdering af adgangskravene til lokomotivføreruddannelsen fastsat af sÃ¥vel myndighederne som i overenskomstaftalerne. 

·         Vurdering af de nuværende sikkerhedsmæssigt begrundede krav til lokomotivføreruddannelsens gennemførsel, herunder kvalifikationskrav til lærerne, mhp. at sikre rammerne for en tidssvarende uddannelse. 

·         Vurdering af, om den nuværende praktikordning kan optimeres.  

·         Vurdering af, hvordan der kan tiltrækkes og ansættes lokomotivførere fra nabolandene, herunder en vurdering af muligheden for brug af fremmedsprog pÃ¥ det danske banenet.

Udvalget skal i sit arbejde trække på erfaringer fra relevante nabolande. Udvalget skal fremkomme med løsningsforslag, som ikke er omkostningsdrivende for jernbaneoperatørerne eller staten.

Trafikstyrelsen varetager formandskabet og sekretariatet for udvalget, og udvalget består herudover af repræsentanter fra Transportministeriet, Undervisningsministeriet, HTS, Danske Regioner, Dansk Jernbaneforbund, DSB/DSB First og Banedanmark.

Udvalget skal afslutte sit arbejde senest ultimo april 2009.