Spørgsmål til Transportministeren.

 

 

Ang. Haderslev- og Aabenraabanerne.

 

 

  1. Kan Ministeren bekræfte, at Banedanmarks tal for, hvad en genopretning af de to baner vil koste (som gengivet i TRU alm. Del. Svar på sp. 130), er baseret på et pessimistisk skøn og ikke på en egentlig besigtigelse og undersøgelse af de to banestrækninger ?
  2. Kan Ministeren bekræfte, at DSB Laboratorium i 2004 med målevogn gennemkørte de to strækninger med henblik på at finde prøvestrækninger til IC4-togene, og at man ved den lejlighed konstaterede, at der kun skulle mindre forbedringer til (f.eks. udskiftning af 1000 sveller på Aabenraabanen), så kunne banerne befares af IC4 og godstog med 6o km/t ?
  3. Kan Ministeren bekræfte, at Aabenraabanen i 1994 fik nye skinner, der var kraftige nok til at klare tunge skærvetransporter fra Aabenraa havn til anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Tinglev og Vojens ? at der således ligger 60 kg/m skinner på strækningen ?
  4. Kan Ministeren fortælle, om Trafikstyrelsen ved undersøgelsen i 2006 spurgte Haderslev og Aabenraa om deres holdning til direkte IC-forbindelse til København ? og vil Ministeren i den forbindelse offentliggøre tilsvarende materiale, som det gøres i Ministerens svar på TRU sp. 284, Appendiks 1: TetraPlans undersøgelser ?

 

 

Med venlig hilsen

 

Vigand Rasmussen

Svanholmsgade 5

7100 Vejle

 

7. maj 2008.