Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             8. maj 2008

J. nr.           534-1

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 11. april 2008 fremsendes hermed en opdateret status for IC4 pr. 28. april 2008.

Aftalen vedrørende myndighedsgodkendelsen af IC4 fra 2002 mellem Jernbanetilsynet, AnsaldoBreda (AB) og DSB er opdateret. TÜV Nord er inddraget som assessor, mens DSBs rolle som reviewer er begrænset til mest at omfatte de togsæt, der allerede har fået køretilladelse til overvåget prøvedrift med passagerer. Det betyder, at TÜV Nord har til opgave at gennemgå dokumentation vedrørende typegodkendelsen, for her igennem at kunne fastslå, at alle identificerede risici er imødegået.

 

Som det også er beskrevet tidligere, har DSB ønsket mulighed for at indsætte enkeltkørende togsæt i almindelig drift. Trafikstyrelsen har accepteret at ændre det hidtidige aftalte forløb, således at den fulde typegodkendelse kommer til at foregå i to etaper. Først typegodkendes IC4 som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt.

 

Denne ændring i processen for togenes individuelle stadier af godkendelse fremgår af figur 1 neden for. På figuren er indsat en søjle, der viser den højest opnåede godkendelse og fremdrift for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader og godkendelser.

 

Figur 1, Forventede stadier af godkendelse:

Plan Stadie

Lukket spor uden passagerer

Ã…bent spor uden passagerer

Ã…bent spor med passagerer

Typedokumentation og test lukket spor

Typegodkendt enkeltkørende togsæt

Endelig Type godkendelse sammenkoblet togsæt

Løbende ibrugtagning tilladelser af 83 togsæt

Nuv. stadie

 

 

 

Aktuel status

 

AnsaldoBreda har den 4. marts 2008 fremsendt ansøgning til Trafikstyrelsen om typegodkendelse af enkeltkørende togsæt.

 

På et møde med parterne AnsaldoBreda, TÜV og Trafikstyrelsen den 10. april 2008 meddelte AnsaldoBreda, at ansøgningen ligesom assessorrapporten, som fulgte ansøgningen den 4. marts, kun kunne betragtes som foreløbige.

På et statusmøde den 23. april oplyste AnsaldoBreda, at de forventer at fremsende den endelige udgave til Trafikstyrelsen omkring 1. maj 2008.

 

For så vidt angår overvåget prøvedrift har 4 togsæt (togsæt 4, 6, 7 og 8) som nævnt i de seneste statusorienteringer haft tilladelse til at køre med passagerer på strækningerne Lindholm-Aalborg-Århus-Fredericia-Padborg.

Trafikstyrelsen har den 13. marts 2008 givet tilladelse til at teste et ændret udstødningssystem på et af ovennævnte togsæt.

 

Trafikstyrelsen har i øvrigt efter ansøgninger givet DSB tilladelse til at genoptage prøvedrift med passagerer efter ændringer på udstødningssystemet, henholdsvis den 28. marts 2008 (togsæt nr. 8) og den 16. april 2008 (togsæt nr. 4, 6 og 7).

 

Efter afsluttet test har togsæt 8 opnået tilladelse til at genoptage den overvågede prøvedrift med passagerer den 28. marts 2008. Ændringerne i udstødningssystemet er indført på yderligere to af disse togsæt, som begge er genindsat i overvåget prøvedrift med passagerer.

 

Togsæt 13 er det første togsæt, der planlægges indsat i landsdelstrafikken. Den 14. marts 2008 har Trafikstyrelsen givet tilladelse til at gennemføre testkørsler med dette togsæt. Under testkørslerne kunne der konstateres lugtgener, som AnsaldoBreda har lokaliseret til at stamme fra udstødningssystemets isoleringsmateriale. Forud for de afsluttende tests er det besluttet at montere et udstødningssystem, hvor lugtgenerne er fjernet fra isoleringsmaterialet. AnsaldoBreda arbejder pt. på et sådant udstødningssystem.

 

Fortsat proces

 

Trafikstyrelsen afventer, at AnsaldoBreda fremsender TÜV Nords assessorrapport i endelig udgave forventet omkring 1. maj. Derefter kan det blive aktuelt at gennemføre afklaringsmøder med AnsaldoBreda og assessor TÜV NORD med det formål at komme til bunds i eventuelle uafklarede spørgsmål.

 

Trafikstyrelsen er endvidere gået i gang med at fastlægge den endelige procedure for, hvorledes DSB smidigt kan sætte forskellige togsæt i drift, når typegodkendelsen først foreligger.

 

Næste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen er planlagt til at finde sted den 14. maj 2008.

 

Med venlig hilsen

 

Carina Christensen