Åbent brev om hurtige tog Grenå-Århus-Odder fra Trafikforeningen Djursland.

 

Til transportminister Carina Christensen.

 

Din forgænger indgik i 2001 en bred aftale om opgradering af Grenåbanen og samdrift med Odderbanen: hurtigere tog (Desirotog fra Svendborg) fra 15/6 2004, samdrift med Odderbanen 1/1 2005 samt opgradering af banestrækningen Århus-Ryomgård. Dette sidste er ført ud i livet. Men din forgænger har svigtet aftalen om hurtigtog og sammenkobling Odder-Århus-Grenå og sendt pengene til andre baner. Du fortsætter i samme spor.

 

I Banedanmark fornyelsesplan anno 2007 indgår strækningen Ryomgård - Grenå under ”Større sporprojekter 2007-2009” med årstallet 2009. Planen er en udmøntning af Trafikaftalen, indgået af regeringen, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti efteråret 2006

 

I et Ã¥bent brev til dig og i foretræde for folketingets trafikudvalg 10.4 redegjorde Djurslands to borgmestre for gamle aftaler og nye perspektiver for GrenÃ¥banen. De nye perspektiver er muligheden for at introducere letbanetog pÃ¥ Odder-Ã…rhus-GrenÃ¥ nu eller meget snart. Derved indkøres letbaner i Østjylland tidligt. De nuværende linjer bliver letbaner i god tid, før nye letbanelinjer efter planerne stÃ¥r klar i Ã…rhus i 2015.  PÃ¥ Djursland bakker vi mere end 100 % op om borgmestrenes initiativ. Det kan fra den ene dag til den anden flytte et meget stort antal trafikanter og pendlere fra bilkøer til hurtige tog.

 

Vi forstår ikke, hvorfor transportministeren reagerer skeptisk såvel overfor gamle løfter som nye visioner.

 

I et brev til folketingsmedlem Jonas Dahl (SF) 18-2-08 har ministeren skrevet dette om opgradering på Ryomgård-Grenå.strækningen ”I de kommende år forventes der kun udført mindre fornyelsesprojekter. Der er ikke planlagt større sporombygning før 2013. ”

 

I et brev til folketingets trafikudvalg 21-2-08 skriver ministeren, at en helt masse sikkerhedskrav indtil videre forhindrer indførelse af letbanetog på strækningen. Ministeren ser så meget vanskeligt i Århus og Østjylland, at man må undre sig over, at letbaner findes i Kassel, Strasbourg og Karlsruhe. Ministeren henviser desuden til dette om Ryomgård–Grenå:  ”At forøgelse af hastigheden til mere end 75 km/t ved indsættelse af nye tog kræver opgradering af infrastrukturen samt sikring eller nedlæggelse af usikre overkørsler”

 

Her bider minister-argumenter sig selv i halen. Transportministeren kan ikke støtte letbane på Grenåbanen, fordi en del af den ikke er klar til hurtige tog. Men det er ministeren selv, der er skyld i at banestrækningen ikke er klar. Og aftalen om nye tog pr. 2004 forbigår ministeren med stor ligegyldighed: ”…der foreligger ikke nogen opdateret status for leveringen…”

 

Trafikforeningen har derfor tre spørgsmÃ¥l til ministeren:

 

1/ Vil ministeren sikre at jernbanen Ryomgård og Grenå opgraderes i 2009, når skinnerne skal fornys? Det er en strækning, hvor der kan opnås store tidsgevinster ved enkle investeringer.

 

2/ Hvornår vil ministeren sætte hurtige tog på Grenåbanen?

 

3/ Anerkender ministeren nytænkningen i at anskaffe letbanetog på Grenåbanen og Odderbanen, i stedet for Desirotog, der ikke passer ind i de fælles østjyske planer for fremtidigt letbanetog ?

 

 

Vi venter spændt på ministerens svar.

Med venlig hilsen, John Ole Rasmussen, formand  Trafikforeningen Djursland,

Svend Frandsen, sekretær.