|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. maj 2008 J nr.             409-58  Â
|
|
Frederikssundmotorvejen (1. etape), som blev vedtaget ved anlægslov i juni 2006, omfatter blandt andet et stort forbindelsesanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen. Som en integreret del af forbindelsesanlægget er ligeledes udbygningen af Motorring 3 på en ca. tre km lang strækning.
Vejdirektoratet har i februar 2008 afholdt licitation for en stor hovedentreprise, som omfatter forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejens 1. etape. De indkomne tilbud er væsentligt højere end forventet.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at den aktuelle markedssituation kombineret med kun to tilbudsgivere er en væsentlig årsag til de høje priser.  Det lave antal bydende bekræfter den tendens, der er set i de seneste år, til at antallet af bydende på store entrepriser er faldende.
Licitationsresultatet bevirker, at projektets samlede budget ikke kan overholde det projekterede, såfremt der indgås kontrakt på det aktuelle grundlag.
Jeg kan derfor tilslutte mig Vejdirektoratets indstilling om, at licitationen annulleres, og at der gennemføres et nyt udbud med en ændret tilrettelæggelse med henblik på at øge konkurrencen i markedet og dermed gøre det mere attraktivt for flere entreprenører at byde. Det er forhåbningen, at dette vil kunne påvirke projektøkonomien i positiv retning.
Baggrunden for denne vurdering er dels udviklingen på det nordiske anlægsmarked, dels Vejdirektoratets egne erfaringer. Senest har Vejdirektoratet i april 2008 fået tilbud fra fem entreprenører på en broentreprise på en anden del af projektet, hvor konkurrencen var tæt, og hvor de indkomne tilbud svarede til Vejdirektoratets forventninger.
Vejdirektoratet forventer at kunne gennemføre en ny licitation for projektet til efteråret.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Â
En annullering og efterfølgende genudbud vil have den konsekvens, at åbning af Motorring 3 med tre spor i hver retning må forventes at blive udskudt i 10-12 måneder fra ultimo 2010 til november 2011.
På anlægsstrækningen vil der blive etableret et trafikledelsessystem, således at der i myldretiderne kan sikres den størst mulige kapacitet på de 2*2 spor under anlægsarbejderne. De hidtidige erfaringer på Motorring 3 viser, at trafikledelsessystemet har bidraget positivt til at få afviklet trafikken tilfredsstillende i de 2*2 spor på Motorring 3 under anlægsarbejderne. Ligeledes har trafikledelsessystemet medvirket til at reducere antallet af ulykker med personskade.
De øvrige tilstødende anlægsarbejder på Motorring 3 forventes at være færdige som planlagt ultimo indeværende år. Dog vil det øverste asfaltlag – slidlaget – på en mindre delstrækning først blive udlagt i foråret 2009.
Den planlagte åbning af Frederikssundmotorvejens 1. etape udskydes 12 måneder fra ultimo 2012 til ultimo 2013.
Â
Som konsekvens af beslutningen om at foretage en ny licitation vil anlægsarbejdet blive igangsat 6-12 måneder senere, end det er stillet naboerne i udsigt ved ekspropriationsforretningen. Varigheden af anlægsarbejde på den enkelte ejendom vil ikke ændres væsentligt.
Med venlig hilsen
Carina Christensen